גם עובד סוציאלי קליני פסיכותרפיסט מוסמך לטפל בנפש!

גם עו"ס פסיכותרפיסט מוסמך לטפל בנפש!

תוכן עניינים

כל מה שרצית לדעת על עו"ס פסיכותרפיסט

למי מתאים הטיפול אצל עובד/ת סוציאלי/ת, שהוכשרו בתחום הפסיכותרפיה, מה מיוחד בהכשרה שלהם, מה חשוב לדעת לפני שבוחרים מטפל, ואיפה כדאי לחפש את איש המקצוע הטוב ביותר עבורכם * חשוב לדעת: באתר "ט.נ.א" קיימים מטפלים מנוסים, שעברו מסלולי הכשרה שונים* מאמר זה ישפוך אור, בעיקר, על העו"ס הפסיכותרפיסטים ועל הכשרתם היחודית.

ברשימה של "ט.נ.א" ראיתי, שמופיעים עובדים סוציאליים פסיכותרפיסטים ו/או מטפלים זוגיים ומשפחתיים.

כאשר מחפשים מטפל – האם ניתן לפנות באופן פרטי לעובד סוציאלי פסיכותרפיסט כמו לפסיכולוג?

בהחלט ניתן לפנות באופן פרטי לעו"ס פסיכותרפיסט. כיום, בכל היצע של מטפלים נפשיים, יופיעו ברשימות גם עובדים סוציאליים פסיכותרפיסטים. רבים עדיין מופתעים לגלות את העובדים הסוציאליים ברשימות הללו, שכן הם נקשרים בתודעתם עם מקרים של מצוקה ושל סעד. חשוב לדעת, שעו"ס רבים עוברים הסמכה טיפולית, אשר מספקת להם את הכלים ואת ההיתר להעניק טיפול טפול נפשי, כפי שמורשה לכך הפסיכולוג הקליני (או פסיכולוג מומחה מטפל מתחומים אחרים). אולם לפני שבוחרים מטפל כדאי להבין, מהו עו"ס פסיכותרפיסט, מהי ההכשרה שהוא עובר, ובמה עשויה להועיל הכשרתו הבסיסית כעו"ס לחלק מן הפונים אליו.

אז מהו בעצם עובד סוציאלי פסיכותרפיסט ואיזו הכשרה הוא עובר?

רבים מכירים עובדים סוציאליים, העוסקים בעיקר בנושאי בריאות ורווחה. אלה עובדים סוציאליים, העובדים במסגרות ציבוריות שונות.

כל העובדים הסוציאליים, הנכללים ברשימת המטפלים באתר "ט.נ.א," עברו את הכשרתם הבסיסית (תואר ב.א.) בעבודה סוציאלית. הם בחרו להמשיך להתמחות ולהתמקד בכיוון מסוים במסגרת לימודי המ.א. בעבודה סוציאלית, ובסיום הכשרתם האקדמית בחרו בתחום הטיפול הנפשי. כדי להכשיר עצמם לכך הם התמקדו שלוש שנים נוספות בהכשרה מקצועית ספציפית, דהיינו, בלמודי פסיכותרפיה (טיפול) ו/או בלימודי טיפול זוגי/משפחתי במסגרות, המוסמכות לתת הכשרות כאלה. הכשרות מקצועיות אלה, הן שהפכו אותם למטפלים נפשיים מוסמכים, שהעניקו להם את התואר המקצועי "עו"ס פסיכותרפיסט" ו/או "עו"ס מטפל זוגי ומשפחתי".  תארים מקצועיים אלה מקנים להם את ההיתר לטפל באדם המצוי במשבר נפשי, במשבר אישי או במשבר זוגי/משפחתי.

האם במצב של משבר אישי כדאי לפנות לעו"ס פסיכותרפיסט?

עובד סוציאלי פסיכותרפיסט יכול להעניק טיפול במקרים של משברי חיים למיניהם, במקרים של אובדנים, במקרים של קשיים בניהול מערכות יחסים מכל סוג, במצבים של דיכאון ושל חרדה, במצבים של פוסט טראומה, בהפרעות אישיות, בהפרעות חברתיות ובקשיים כאלו ואחרים בחיי היומיום.

אז מהי יחודיותו של העובד הסוציאלי הפסיכותרפיסט כמטפל?

ההכשרה האקדמית הבסיסית, שעוברים העו"ס, שמה דגש על ראייה מערכתית, דהיינו, על ההתבוננות באדם בתוך סביבת חייו. במהלך ההכשרה נלמדות גם גישות טיפוליות שונות, אך הכלים להתבוננות בעולמו הפנימי של האדם נרכשים, בעיקר, במסגרת ההכשרה בפסיכותרפיה. עבור מטופלים מסוימים ובשימוש בגישות טיפוליות מסוימות ישנה הדגשה על  היכולת לשלב בין התפיסה הנפשית התוך-אישית לבין החשיבה המערכתית. עו"ס ופסיכולוגים יכולים לנקוט גישות טיפוליות כאלה, אך מטבע הדברים, ההכשרה הבסיסית של העו"ס מאפשרת לו, בדרך כלל, היכרות טובה יותר עם  גורמים ממסדיים, שבאמצעותה הוא יכול להביא לא פעם תרומה יחודית לטיפול.

אז מה חשוב לדעת כשמחפשים עו"ס פסיכותרפיסט (או פסיכולוג)?

ראשית יש להבין: טיפול עשוי לגרום לשנוי משמעותי בחייו של אדם. הבחירה במטפל מנוסה ומתאים לסיטואציה חשובה במיוחד, ומכול האמור לעיל, הוא יכול להיות עו"ס פסיכותרפיסט או פסיכולוג קליני. חשוב לבדוק  היטב את השכלתו ואת הכשרתו המקצועית של המטפל ובאיזה תחום טיפולי הוא מתמקד. גם מידת ניסיונו האישי של המטפל עשויה להשפיע על הבחירה. בהמשך עשויים להשפיע גם החוויה הבלתי מוסברת של "כימיה אישית" למקרא הכרטיס האישי או בשיחת הטלפון הראשונה, ונושאים פרקטיים של מיקום, של נגישות וכדומה. זכרו, שמדובר בתהליך משמעותי. הקדישו לבחירה את מלוא תשומת הלב ומלוא המחשבה. כך או אחרת, לא מומלץ להישאר לבד במקרה של מצוקה נפשית; היא עלולה להחמיר עם הזמן. אל תזניחו את מצבכם הנפשי.

כשמחפשים מטפל, ממה חשוב להיזהר?

כיום פוגשים במטפלים שונים, שעברו הכשרות ברמות משתנות, וחלקם לא הוכשרו כלל.  תקצר היריעה מלתאר את הנזק הנפשי, שעלול להיגרם מפנייה לטיפול שאינו מקצועי ושאינו מוסמך. כאשר אדם פונה לטיפול הוא זקוק לעזרה, לתמיכה ולהכלה, ובמצב פגיע ורגיש זה, אין גרוע יותר ממפגש עם שרלטן. רשימת המטפלים באתר "ט.נ.א"  אינה "סתם" רשימת שמות: מדובר באנשים, שהוסמכו בתהליכי הכשרה ממושכים ומעמיקים. הפסיכולוגים ובוגרי בתי הספר לפסיכותרפיה הם היחידים, שעבודתם מוכרת כ"טיפול נפשי" על ידי המדינה. לכן, כאשר חווים מצוקה של ממש, כדאי ואף נחוץ לפנות  לטיפול נפשי, שניתן על ידי מומחים ומוסמכים בתחום. דאגו לסקור בקפידה ובעין ביקורתית את כל האפשרויות המוצגות בפניכם בזמן שאתם בוחרים מטפל, ואל תתפשרו על אדם, שאין לו הכשרה רשמית והסמכה פורמלית לעסוק בטיפול.

אז מה עדיף לבחור: עו"ס פסיכותרפיסט או פסיכולוג?

אין לכך תשובה חד משמעית.

השיקול המרכזי בבחירת מטפל צריך להיות תחום ההתמחות שלו ומידת ניסיונו בטיפול בבעיות, שלהן אתם מחפשים מענה.

לכן באם מצאתם עובדת סוציאלית קלינית, עובד או פסיכולוג/ית, הרי שאלו הם הנושאים העיקריים אותם יש לבחון.

האם הרשימה של "ט.נ.א" היא אלטרנטיבה טובה למציאת פסיכותרפיסטיים? ומדוע כדאי לחפש מטפל דווקא דרך "ט.נ.א"?

הבחירה מתוך רשימת המטפלים של אתר "ט.נ.א" היא אלטרנטיבה טובה בהחלט, בעיקר עקב יחודו של אתר "ט.נ.א": האתר מציע טיפול אצל מטפלים מוסמכים בלבד ובעלי ניסיון רב, במחיר נגיש, ללא תנאי של מתן אבחנה פסיכיאטרית, ללא המתנה  ותוך שמירה מלאה על החיסיון הטיפולי. הדבר נכון הן לפסיכולוג והן לעו"ס קליני.

מטפלי "ט.נ.א" מוסמכים ומנוסים בתחום בריאות הנפש. האתר מעמיד לרשותכם מאגר מקצועי רחב של עובדים סוציאליים פסיכותרפיסטים, של פסיכולוגים קליניים ושל מטפלים זוגיים ומשפחתיים. מטפלי "ט.נ.א." עוסקים במגוון תחומי טיפול, שבהם הם מתמחים, ומציעים גם מגוון של טכניקות טפוליות מוכרות. כשאתם בוחרים מטפל מהרשימה של "ט.נ.א", אתם יכולים להיות בטוחים שבחרתם באיש מקצוע מוסמך ומהימן, וגם ליהנות ממחירים נגישים. רוצים לדעת יותר על השירות המוצע על ידינו?

צרו אתנו  קשר

  • כל הנאמר בכתבה זו באשר לפסיכותרפיסטיים וכן עובד סוציאלי קליני או עובדת סוציאלית קלינית, מתייחס הן למטפלות נפשיות נשים והן למטפלים נפשיים גברים, ונכתב לרוב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: