טיפול בהפרעות אכילה

טיפול בהפרעות אכילה

תוכן עניינים

כתבה: מיה בן חנוך – עובדת סוציאלית פסיכותרפיסטית

נושא האכילה והמשקל מעסיק כל אדם בימינו, נשים וגברים, בכל גיל ומצב.

יש האומרים שהפרעות אכילה הן הסימפטום של החברה העכשווית, שהיא חברת שפע, בה כל טוב מוצע לכל, כולל מאכלים, פורומים בנושאי בישול, תצלומי אוכל וכו. מצד שני, יש עיסוק רב בנושא ההופעה החיצונית, ויש אידיאליזציה של הרזון והגוף המחוטב, בעיקר אצל נשים, אך גם אצל גברים.

לא כל אדם העוסק במשקל ובאכילה סובל מהפרעת אכילה!

יש לציין שההפרעה מאובחנת לפי עוצמות העיסוק, וההתנהגות המתלווה לכך. וכן בעיקר יש דגש על המצבים הרפואיים הנובעים מהפרעת האכילה. להלן אפרט את האבחנות העיקריות בתחום זה:

אנורקסיה נרבוזה

מאופיין על ידי פחד מהשמנה ועלייה במשקל. בדרך כלל מתלווה לכך דרכים שונים להביא לירידה במשקל, אם זה בצמצום רב באכילה, עד להרעבה עצמית. יש האוכלים במידה מסויימת, אך בהמשך גורמים לעצמם להקיא או לעשות פעילות גופנית מרובה, במטרה למנוע עלייה במשקל בכל מחיר.

הירידה הקיצונית במשקל מביאה בדרך כלל לקשיים פיזיוולגיים ונפשיים, כגון – הפסקת מחזור הווסת אצל נשים, בעיות פנימיות, התקפי זעם ודיכאון.

בולימיה נרבוזה

מאופיין עלידי אכילה בכמויות גדולות, ובהמשך נקיטה באמצעים להוצאת האוכל – הקאה, פעילות גופנית ועוד. לעיתים אנישים עם בולמיה נראים במשקל תקין, אך יש נזקים גופניים עקב הקאות מרובות, כגון – אובדן מלחים וברזל, ומחלות שונות נוספות. כמובן שיש גם השלכות נפשיות, כגון תנודתיות במצבי הרוח, המנעות מקשרים חברתיים, מתח ודכאון.

השמנת יתר

בקרב אנשי מקצוע אין הסכמה אם השמנת יתר נחשבת כהפרעת אכילה. האבחנה תלוייה בגיל ובמצב הנפשי, הגופני והאישי של האדם. כמו כן, אם ההשמנה קשורה לאכילה בהתקפים, בכל שעות היום והלילה, אז יש יותר הסתברות להפרעת אכילה.

ברצוני להדגיש בסקירה זו שניתן וחשוב לטפל בהפרעות אכילה!

חשוב שהטיפול יהיה רב מקצועי, כלומר – שיהיה רופא בתמונה, שתהיה תזונאית ושיהיה טיפול נפשי.

הסיבות להפרעות אכילה הן רבות ומגוונות. ידוע על קשר בין טראומה מינית לפיתוח של הפרעות אכילה. יש גם קשר להיסטוריה משפחתית וחברתית.

לכן, אם יש שאלה לגבי אפשרות של קיום של הפרעת אכילה – חשוב לגשת למסגרת רפואית שתאבחן את הבעייה וחומרתה ותמליץ על אופן הטיפול.

הטיפול בהפרעות אכילה ניתן על רצף – מאשפוז בבית חולים – עד לטיפול בקהילה, כשבכל מקרה, חשוב שיהיה טיפול רב מקצועי.

כתבה: מיה בן חנוך – עובדת סוציאלית פסיכותרפיסטית

לחיפוש מטפלים ומטפלות בפורטל טנא ובהתאם לאזור מגוריכם, לחצו כאן

לצד טיפול בהפרעות אכילה, הנושאים הבאים עשויים לעניין אותך: 

טיפול באכילה רגשית

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: