איך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לקריירה?

איך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לקריירה?

תוכן עניינים

מאמר מערכת

למה לדבר על עבודה בטיפול?

כמו בחיים, בטיפולים פסיכולוגיים רבים העיסוק בעבודה ובקריירה הוא נושא מרכזי העולה לעתים תכופות.

גם אם לא מדובר בסיבת הפנייה המרכזית לטיפול, אצל מטופלים רבים, הלבטים סביב המסלול המקצועי והדיון בהם מהווים נושאים משמעותיים בטיפול.

במאמר זה נסקור היבטים מרכזיים בנוגע לעבודה ולקריירה, אשר עשויים לעלות ואשר ניתן להתייחס אליהם במסגרתו של טיפול פסיכולוגי.

מקום העבודה כזירה בין-אישית משמעותית

מטופלים רבים מגיעים לטיפול כשהם נושאים עימם קושי בכל מה שקשור לניהול מערכות יחסים.

הקושי בניהול מערכות יחסים יכול להיות קשור לשדה המשפחתי, הזוגי, החברתי – וגם לעבודה.

במרבית העבודות, כולל אלו שמתנהלות מהבית או מרחוק, היחסים עם הסביבה המקצועית הם משמעותיים מאוד (לקוחות, מנהלים, קולגות, עובדים), ויש משמעות לאופן שבו הם מתנהלים.

היכולת לשתף פעולה ולבסס מטרות משותפות, יכולה להשפיע רבות על ההצלחה ועל יעילות העבודה. במקרים רבים, מי שיודע לנהל יחסים בין-אישיים בצורה טובה יוכל גם להצליח ולהתפתח במקומות עבודה שונים.

ואולם, לא תמיד קל להסתדר עם הסביבה המקצועית. לאנשים רבים, למשל, יש קושי בהתנהלות עם דמויות סמכות: קבלת מרות, ובתוכה גם קבלת ביקורת, היא אתגר לא קל. לאחרים יש קושי עם תחרות, והם חוששים שמנסים להמעיט בערכם.

במקרים מסוימים חשוב להבין ממה הקושי בדיוק נובע ואיך הוא קשור לדפוסים מהעבר שהמטופל חווה ומכיר. מעבר לכך, בסוגי טיפולים מסויימים ינסו גם לתת כלים – למשל, איך להגיב לביקורת קשה של הבוסית, ואיך להצליח לשתף פעולה בפרויקט מורכב עם קולגות שפחות מחבבים.

המטפל נתפס על פי רוב כדמות אוהדת ואמפתית שיכולה ללוות את ניהול התהליכים האלה מתוך דאגה לטובת המטופל, אך ממרחק מספיק כדי לראות את התמונה השלמה.

לבחור במקום העבודה – מה אני בעצם רוצה?

אצל רוב האנשים, העבודה לא נתפסת רק כמטלה שנועדה לאפשר לנו להתפרנס.

במקרים רבים מדובר גם בזירה של מימוש עצמי, מקום שבו אפשר להביא לידי ביטוי את הכישורים ואת היכולות שמשמעותיים לנו באופן אישי. זהוו שינוי חברתי של הדורות האחרונים שהינו מאתגר וחשוב ומשפיע על כל אחד ואחד מאיתנו.

בדור הנוכחי, כבר לא מספיק למצוא מקום עבודה טוב ומסודר ולדבוק בו – יש למצוא מקום עבודה שמתאים באופן אישי לנטיות ולצרכים שלנו, וגם שמאפשר פרנסה ותנאים טובים. ואם לאחר מספר שנים המקום כבר לא יתאים לצרכינו, אז הלאה – למקום הבא.

לחיפוש מטפלים המתמחים בטיפול פסיכולוגי לקריירה לחצו כאן

איך טיפול יכול לעזור בהקשר הזה?

טיפול, באופן כללי, נועד להביא לכך שהמטופל יכיר טוב יותר את עצמו ואת הצדדים השונים שקיימים באישיותו, זאת במטרה להביא לשיפור בחייו ובקונפליקטים שמלווים אותו.

ההגדרה הזו נכונה באופן ספציפי גם בבחירות שקשורות למסלול מקצועי. למשל, במקרים מסוימים מטופלים עשויים לבחור במסלול יוקרתי במטרה להרשים או לרצות את סביבתם הקרובה, כגון ההורים (גם אם הללו לא מבטאים באופן ישיר את השאיפות או ההעדפות שלהם), והטיפול יכול לעזור למטופל להתכוונן אל מסלול מקצועי שמתאים לצרכים ולשאיפות האמיתיים של המטופל.

חשוב לדעת, שטיפול יכול לעזור במובן הזה גם בשלבים הראשונים של ניהול קריירה וחיפוש מקום עבודה מתאים לאישיות המטופל.

גם בהקשרים של שינוי מסלול מקצועי יש אפשרות לטיפול לעזור בהתלבטות "מה אני באמת רוצה לעשות עם חיי". דווקא כעת, בימי הפוסט-קורונה, מובן שאחד האתגרים הבולטים הוא "להמציא את עצמנו מחדש" כשהנסיבות דורשות זאת.

ה"אני" במקום העבודה – לאהוב את האישיות המקצועית

לא קל לפתח ולהחזיק אישיות מקצועית.

אם, למשל, אדם מסוים מנהל עסק, הוא לוקח על עצמו אתגר פסיכולוגי לצד האתגר הפרקטי – לעמוד ברכבת ההרים של הצלחות וכישלונות, ספקות ואי ודאות. דימוי עצמי יציב ומציאותי הוא אחד המרכיבים שמאפשר התמודדות נכונה עם אתגרים במקום העבודה.

במקרים רבים המטופלת מגיעה לקריירה ולטיפול כשכבר יש לה אישיות מגובשת ויציבה, אבל הטיפול, בתוך הקשר שנוצר עם המטפלת, יכול לעזור לה לראות את הצדדים החזקים יותר באישיות שלה, לבנות ציפיות מציאותיות מעצמה ומאחרים, ולהכיל את הספקות והכישלונות – גם באופן כללי וגם במישור התעסוקתי.

לעבוד נכון

בימים אלה, המונח "איזון חיים-עבודה" יכול להישמע מנותק מהמציאות.

סמארטפון, עם כל האפליקציות הכלולות בו, לא מאפשר בדרך כלל התנתקות טוטאלית מהעיסוק המקצועי.

גם העובדה שחלק מהעבודות מתבצעות כיום ממש מהבית, לא תמיד משמרת גבול ברור בין העבודה לבין החיים והתחביבים.

אמנם זה תקין לגמרי שהעבודה תופסת חלק מרכזי בחיים, וכן לא תמיד יש צורך לשמר גבול ברור בין העבודה לבין הבית (זה תלוי בצרכים של המטופלת וסביבתה הקרובה). עם זאת, חשוב לקבל החלטות טובות ובוגרות בהקשר הזה. למשל, לדעת לבחור מסלול מקצועי מתאים מבחינת האינטנסיביות שלו, ולנסות לזהות בזמן אמת מתי נכון לעבוד באופן מאומץ על פרויקט מסוים ומתי נכון קצת להרפות.

אחת ההתמכרויות הקשות ביותר בעולם המערבי היא לעבודה (למידע נוסף על טיפול בהתמכרויות). עבודה מאומצת מדי יכולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים ואף בבריאות, וטיפול מעמיק ייגע גם בסוגיה זו.

חשוב לזכור, שלאדם יש זכות ליהנות ולנוח גם אם הוא לא משקיע מאמץ אדיר בעבודה.

לסיכום,

עולם העבודה הוא מרכזי ומשמעותי בחיינו, וטיפול פסיכולוגי יכול לגעת בו בהקשרים שונים, לצד טיפול בסוגיות משמעותיות אחרות שמביא המטופל.

טיפול יכול להוביל לשינוי ושיפור וההתנהלות ביחסים בין-אישיים, באופן שמשפיע ישירות גם על היחסים בתוך העבודה.

בנוסף, הטיפול הנפשי יכול לעזור בבחירת קריירה מתאימה, באיזון בריא בין קריירה לבין מרכיבי החיים האחרים, וכן בבניית דימוי עצמי מקצועי יציב ומציאותי.

עשוי לעניין אתכם:

הכנה פסיכולוגית לראיון עבודה

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: