בולימיה – היכרות עם הפרעת האכילה

בולימיה – היכרות עם הפרעת האכילה

תוכן עניינים

מאמר מערכת

טיפול בבולימיה

בולימיה היא אחת מהפרעות האכילה הנפוצות בעולם המערבי.

למי שסובל/ת מהפרעת אכילה זו יש התקפות של אכילה בלתי נשלטת (בולמוסי אכילה, בינג'), ולעיתים מופיעה בעקבותיהן התנהגות של טיהור הגוף מהאוכל (בין אם על ידי הקאה ובין אם על ידי שימוש במשלשלים). לכך נלווה עיסוק מתמיד בדימוי עצמי: בבולימיה יש עיסוק נרחב בדימוי גוף, במראה "הנכון" של הגוף, וספציפית במשקל.

לאילו קבוצות אוכלוסייה זה רלוונטי?

נשים סובלות מבולימיה (ומהפרעות אכילה בכלל) יותר מאשר גברים. ברוב המקרים ההפרעה תתחיל בגילאים צעירים יחסית – בגיל ההתבגרות או לחילופין בשנות העשרים המוקדמות.

ממה הבולימיה נובעת?

קשה לדבר על סיבה אחת ויחידה לבולימיה. כל הפרעות האכילה, ובולימיה ביניהן, יכולות להתקשר למספר גורמים. ובכל זאת, בהחלט ניתן לדבר על מספר רעיונות כלליים:

התייחסות לדימוי הגוף בחברה

החברה שלנו נוטה לראות באופן חיובי יותר דימויי גוף מסוימים.

בעבר, שומן נחשב היה לדבר יפה, בריא ואסתטי; לעומת זאת, כיום ישנה תופעה של שמנופוביה. למשל, בהרבה מאוד סדרות טלוויזיה, ניכר שאין כמעט ייצוג לשחקנים שמנים, גם היום.

במקרים רבים, שחקנים שמנים מגלמים דמויות משנה ספציפיות, ולא את הדמויות הראשיות, זאת כמובן מבלי להכליל את כל הסדרות והסרטים. לעיתים הם יגלמו את "הרעים".

ההעדפה לדימוי הגוף הרזה מחלחלת גם לחיים של כל אחת ואחד מאיתנו, ומשפיעה על ההתנהלות האישית שלנו, גם דרך הרשתות החברתיות.

התמודדות עם רגשות קשים

במקרים מסוימים, גם פעולת האכילה וגם פעולת הטיהור (הוצאת האוכל מן הגוף על ידי הקאה או שלשול), היא תחליף לאפשרות לחוש רגשות מסוימים שקשה להכיר בהם ולהתמודד איתם.

רגשות שיכולים גם להיות קשורים ליחסים עם בני משפחה קרובים, ליחסים חברתיים, להתבגרות מינית ועוד.

לדוגמא: נערה שבתקופה מסוימת לא אוהבת את עצמה, וחשה דחיה כלפי חסרונותיה ופגמיה או כלפי אזורים בגוף שלה. נערה זו עלולה להגיע להתנהגות של אכילת יתר ושל הקאות כדי לעקוף את הרגשות הקשים האלה ולא להתמודד איתם ישירות.

הקושי נעוץ בכך שגם הפרעת האכילה עצמה מחזקת את הדינמיקה של התחושות הקשות, של הבושה והדחיה, ושל ההסתרה.

צורך בשליטה

הפרעת האכילה מייצרת אשליה של שליטה. לחלק מאלו שמתמודדות עם בולימיה, יש זמנים של אכילת יתר ושל בולמוסים, ולעומת זאת זמנים של טיהור.

במובן מסוים, התבנית הזאת מייצרת סדר ושליטה בחיים, והיא מהווה מענה לחוויה כוללת יותר של חוסר שליטה: למשל, לעיתים הפרעת האכילה מגיעה בעקבות חוויה של פוסט טראומה, כמו תקיפה מינית.

לעיתים הבולימיה מתפתחת אצל נערות לאחר תקופה של שליטה קיצונית באכילה דרך אנורקסיה, וכאשר השליטה המוחלטת מתערערת, מנסים להחזירה על ידי שימוש באמצעי "טיהור" הגוף מאוכל.

בולימיה בתרבות – הנסיכה דיאנה ב"הכתר"

אחת מהדמויות הבולטות בסדרה "הכתר" בעונה הרביעית, היא דמותה של הנסיכה דיאנה.

בשלושה מפרקי הסדרה מופיעה שקופית אזהרה לפני תחילת הפרק: הצופים מקבלים "אזהרת טריגר" לפיה בפרק תהיה סצנה שנוגעת להפרעות אכילה.

דיאנה מוצגת בסדרה כדמות שסובלת מבדידות קשה. בפרק השלישי של העונה, היא כלואה לבדה בארמון, רחוקה מבעלה המיועד (הנסיך צ'רלס), מיואשת וחסרת מעש. ברגעים המייאשים ביותר היא פונה לאכילת המעדנים שבמטבח הארמון ולאחר מכן מקיאה את כל מה שאכלה.

הפרעת האכילה שדיאנה חווה, נמשכת גם לתוך מערכת היחסים שלה עם צ'רלס: לדיאנה ולצ'רלס יש מריבות רבות, אך לדיאנה לא מתאפשר לדבר בגילוי לב עם צ'רלס ועם יתר המשפחה. במובן זה, הפרעת האכילה היא תחליף לא בריא לאי ביטוי הרגשות הכואבים באמצעות תקשורת של ממש.

הפרעות אכילה בחיינו – מחשבות וכיוונים

לכל אחד מאיתנו יש השפעה על אנשים אחרים, גם בהקשר של הפרעות אכילה.

חשוב לשים לב לדרך שבה אנחנו מדברים ומתייחסים לאנשים בעלי משקל עודף, למשל: האם כהורים אנחנו נוטים להציב מודל יופי אחד ויחיד, או שיש לנו נכונות לתת מקום לסגנונות שונים? איך אנו מגיבים לדמויות בטלוויזיה? איך אנחנו מתייחסים למצב של עלייה במשקל אצלנו או אצל הילדים שלנו? לכל אחת מהשאלות האלו יש משמעות רבה.

למי שחווה הפרעת אכילה

מדובר בחוויה שיש בה המון בדידות, הסתרה ובושה, וכדאי לנסות לשתף מישהו אחר בכך.

זה יכול להיות אדם קרוב שבוטחים בו או איש מקצוע, וזה יכול להיות גם דרך תקשורת של עזרה נפשית טלפונית או אינטרנטית (למשל – שיחת טלפון לער"ן, צ'אט עם סה"ר). כמו כן, שווה להכיר את פעילות ארגון אכלני יתר אנונימיים ישראל (OA).

כמו בתחומים אחרים, כל צעד קטן יכול להוביל לשינוי משמעותי, ולתחושת הקלה.

תוכן שעשוי לעניין אותך:

סטרס | טיפול בדיכאון | הפרעות הסתגלות

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: