טיפול בדיכאון אחרי לידה: מתי כדאי לפנות לטיפול?

דיכאון אחרי לידה: מתי כדאי לפנות לטיפול?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

לידתו של תינוק חדש היא לרוב אירוע משמעותי, משמח ומרגש: לאחר תשעה חודשי המתנה ארוכים (ולעיתים גם ניסיונות רבים להרות) התינוק החדש סוף-סוף מגיח לאוויר העולם ומצטרף למשפחה. לרוב שמחה זו מהולה גם בקשיים – השינוי הגדול בשגרת היום-יום, העייפות וחוסר השינה, השינוי ההורמונלי הקיצוני והטראומה שהגוף עובר בלידה, מתקיימים בד בבד עם השמחה וההתרגשות, ומקשים על האם הטריה ולעיתים גם על האב.

עבור כ-10%-15% מהאמהות הטריות, הסיטואציה הינה קיצונית יותר בשל התרחשותו של דיכאון אחרי לידה (Postpartum Depression). במאמר זה ננסה להסביר מהו דיכאון אחרי לידה, כיצד הוא מתבטא, ובעיקר, מתי כדאי לפנות לטיפול.

מהו דיכאון אחרי לידה?

תחילה נבחין בין דכדוך קל (”Baby Blues“), אשר מאפיין כ-70%-50% מהיולדות בעשרת הימים הראשונים לאחר הלידה, ועשוי להגיע לשיאו בין היום השלישי לחמישי, לבין דיכאון אחרי לידה.

דכדוך יכול להתאפיין על ידי קשיי שינה וירידה בתאבון, חוסר מנוחה ודאגנות עד כדי בלבול, רגישות יתר ולעתים גם כעס כלפי הסביבה, בכי ומצב רוח ירוד. מצב זה מיוחס חלקית לשינויים ההורמונליים העצומים שהגוף עובר לאחר הלידה, ויחלוף באופן ספונטני, בתהליך ההסתגלות למצב החדש.

דיכאון אחרי לידה מוגדר כטווח מצבים רגשיים ותסמינים שעשויים לכלול חרדה, עצב ודכדוך, עצבנות, בלבול, חוסר אנרגיה, פגיעה בתיאבון ובשינה וכן התקפי בכי. טווח זה כולל גם הופעה של אפיזודה דיכאונית חמורה בה קיים גם חוסר תפקוד (״דיכאון מאג׳ורי״), ובמקרים מסוימים (פחות מ-1 ב-1000), גם מצבים פסיכוטים בהם יכולת ההבחנה במציאות עלולה להתערער באופן זמני.

כיום, מקובל לשקול אבחנה של דיכאון אחרי לידה בטווח זמן של כמספר חודשים לפני הלידה ועד שנה אחריה. זאת מכיוון שבכמחצית מהמקרים, התסמינים מופיעים עוד בטרם הלידה. עם זאת, הם עשויים להופיע גם שבועות או חודשים אחרי הלידה. במידה וחלק או כל התסמינים נמשכים מעל לשבועיים לאחר הלידה, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית.

פוסט-טראומה אחרי לידה או דיכאון אחרי לידה?

לעתים, בעקבות ארוע קשה במהלך הלידה (למשל, מצוקה עוברית המובילה ללידת מלקחים או ניתוח קיסרי לא מתוכנן) או חוויה אחרת אשר היולדת מתקשה להכיל ועל כן נחווית כטראומטית מתפתחת פוסט טראומה לאחר לידה (Postpartum PTSD).

הדבר מעיד על כך שבאותם רגעים, ליולדת אין מספיק משאבים שיכולים לחזק ולהעצים אותה. לרוב מצב זה הוא זמני ובר טיפול. נשים אשר חוו טראומה מוקדמת, למשל פגיעה מינית או אונס, נמצאות בקבוצת סיכון לפתח פוסט טראומה לאחר לידה.

לעומת זאת, דיכאון אחרי לידה נראה כקשור קשר מסויים עם השינויים ההורמונליים בגופה של האישה בעקבות הלידה. למרות שלעיתים דיכאון אחרי לידה ופוסט טראומה אחרי לידה עשויים להופיע יחד ולהעצים זה את זה, חשוב להבחין ביניהם ככל שניתן, בעת החיפוש אחר הטיפול היעיל ביותר.

פוסט-טראומה אחרי לידה יכולה להתרחש גם כאשר האם יולדת בטרם עת תינוק אשר מתחיל את חייו במצב קריטי. לפי מחקר של אוניברסיטת סטנפורד, מעל חצי מההורים, אשר תינוקם בילה תקופה ארוכה ביחידת טיפול נמרץ לילדים סבלו מפוסט-טראומה אחרי לידה או שהיו בסיכון גבוה ללקות בה.

התסמינים העיקריים של פוסט טראומה כוללים חוויה מחדש של האירוע הטראומטי, הימנעות מסיטואציות המזכירות או קשורות לאירוע ועוררות יתר. במידה ועולה החשד כי מדובר בפוסט-טראומה אחרי לידה, מומלץ לפנות למטפל מומחה בתחום הטראומה.

גורמי סיכון לדיכאון אחרי לידה

בנוסף לרמות סטרס גבוהות וחוסר איזון הורמונלי (אשר קיימים אצל כל היולדות), גם רשת תמיכה חברתית מצומצמת וחוסר בתמיכה זוגית, ואפילו עישון, הינם גורמי סיכון להתפתחות דיכאון.

גורמי סיכון נוספים אשר לעתים יכולים לנבא אפשרות של דיכאון אחרי לידה אצל האם, כוללים אירועי חיים של סטרס ודחק בעבר, אפיזודות של דיכאון, והיסטוריה משפחתית של הפרעות במצב רוח.

במילים אחרות, טראומה התפתחותית במהלך הילדות, חוויות טראומטיות אחרות במהלך החיים, היסטוריה או גנטיקה של דיכאון, חרדה, חוויות קשות של חוסר אונים ומוות של אדם קרוב בתקופה הסמוכה ללידה – כל אלה מהווים גורמי סיכון שמעוררים נורה אדומה. (כמובן שישנן אמהות שלא יפתחו דיכאון לאחר לידה למרות קיומם של גורמי סיכון רבים).

התבוננות מודעת בגורמי הסיכון האפשריים, לצד פתיחות בחיפוש אחר עזרה בעת הופעת התסמינים, יכולים להוביל לקבלת טיפול מקצועי יעיל ומהיר. טיפול זה עשוי לצמצם את ההשפעות השליליות הפוטנציאליות של הופעת דיכאון אחרי לידה על האם והמשפחה. דיכאון אחרי לידה שלא מטופל בשלב מוקדם עלול להוביל במקרים קיצוניים אף להתאבדות.

דיכאון אחרי לידה אצל גברים

דיכאון אחרי לידה עשוי אף להופיע אצל גברים בשנה הראשונה לחיי ילדם.

אבות צעירים, בעלי היסטוריה של דיכאון החווים מצוקה כלכלית, הם בעלי סיכון גבוה יותר לסבול מדיכאון אחרי לידה. עם זאת, חשוב לציין כי התסמינים אצל גברים שונים מאצל נשים וכוללים נטייה להסתגרות והתבודדות. לגברים יש לרוב קושי גדול יותר לבקש עזרה או להתחיל טיפול, אבל הטיפול באב הטרי הסובל מדיכאון הינו לא פחות חשוב מהטיפול באם.

כיצד לזהות ולטפל בדיכאון אחרי לידה (תסמינים)?

לדיכאון לאחר לידה תסמינים שונים.

התשישות, הלחץ ולעיתים אף דכדוך מסוים, הם תגובות נורמטיביות ללידה ומאפיינים הרבה אמהות ואבות טריים. עם זאת, אמהות הסובלות מדיכאון אחרי לידה עשויות לבכות הרבה במהלך היום ולהתקשות או לא להיות מסוגלות לתפקד.

ייתכן שהן ירצו לישון כל הזמן או לחלופין יתקשו לישון כלל. ייתכן שיחוו בלבול ואף יבטאו מחשבות לא מציאותיות.

כאשר הורה חדש חווה תסמינים אלה או תסמינים נוספים הכוללים זעם, מחשבות על פגיעה עצמית, חוסר אונים משתק, פחד או דחייה מהתינוק החדש, מומלץ לפנות לקבלת טיפול נפשי. במידה וההורה אינו מסוגל למצוא את הכוחות לכך, כדאי לפנות לאדם קרוב ולבקש את עזרתו בתיאום וקבלת טיפול.

ישנם מטפלים אשר ממליצים לזוגות לקבל טיפול בדיכאון אחרי לידה ביחד, ללא קשר למי מההורים סובל מהתסמינים. ניתן גם לחפש קבוצת תמיכה מתאימה, כבר לקראת סוף ההריון. במידת הצורך, אף ניתן להתערב תרופתית (גם בעת ההנקה) וישנם רופאים פסיכיאטרים המתמחים בכך.

למידע נוסף על דיכאון אחרי לידה:

https://www.clalit.co.il/he/pregnancy_and_birth/Postnatal/Pages/postpartum_depression.aspx

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: