החלטות גדולות וקטנות בימי הקורונה

החלטות גדולות וקטנות בימי הקורונה

תוכן עניינים

על החלטות ושיקולים בתקופת הקורונה

אנחנו נמצאים בתקופה שבה החיים שלנו יצאו ממסלולם, שבה השגרה הרגילה והמוכרת השתנתה. במצב כל כך קיצוני, נדמה שההשפעה של אדם על גורלו ועל חייו היא מוגבלת יחסית, שכל מה שנותר זה רק להחזיק את הראש מעל המים, ולראות איך התקופה הזאת מסתיימת, מבלי לקחת החלטות גדולות ומרחיקות לכת, אבל זה תיאור לא מדויק. המצב הזה דורש קבלת החלטות מורכבת, בין אם הדבר נוגע ליחסים האישיים שלנו או להתנהלות המקצועית שלנו. איך מקבלים החלטות בתקופה כזאת, שבה הקרקע לא יציבה? אילו אפשרויות קיימות? מה נחשב כ-"קפיצה מעל הפופיק" בימים כאלה?

1 – המצב הנוכחי מאפשר להבהיר עמדות

יכול להיות ש"נתקעת" הרבה זמן בעבודה שלא כל כך אהבת, ועכשיו נאלצת לצאת לחל"ת ולחפש קריירה חלופית; ייתכן ששקלת להיפרד מבן או בת זוג שמתגורר/ת איתך, אבל קשה לעזוב את הבית בימים של מגפה, ובפועל אתם תקועים יחד. אין ספק, המצבים המתוארים כאן מאתגרים. עם זאת, ייתכן שהדרישה לשהות בבית, בלי יכולת לחזור לשיגרה שלנו, לדברים שבהם אנחנו בדרך כלל עסוקים, יש לה גם צד חיובי.

יתכן שעיסוקי השיגרה מאפשרים לנו להסתיר מעצמנו מה קשה לנו. השהייה בבית ופסק הזמן לעיתים מפגישים אותנו בצורה מדויקת יותר עם מה שאנחנו צריכים ומה שאנחנו בעצם מחפשים. אם עד כה חשבתי שאוכל להמשיך לחיות ככה, השהות עם עצמי במשך שעות רבות מפגישה עם התחושה שכבר היתה קיימת בי לגבי נושא שמעסיק אותי. הימים האלה יעברו בסופו של דבר, ובעזרתם נוכל אולי לדעת אם אנחנו מעדיפים לקחת את החיים שלנו לכיוון אחר.

עם זאת, חשוב לזכור לגבי מסקנות שהגענו אליהן במצבי לחץ, שרצוי לשוב ולבדוק האם הם עדיין נכונות ומתאימות לנו, גם כשהמצב ישוב לשיגרה.

תוכלו לנסות לרשום את המחשבות, התהיות והמסקנות שעולות בראשכם על הנייר. לפעמים, תיעוד המחשבות עוזר לעשות סדר, ויותר קל לנו להגיב באופן שקול ונכון.

2 – אפשר לקבל את ההחלטה הפחות גרועה

אין החלטות מושלמות בחיים. יכול להיות שבשבועות הקרובים נמשיך לעמוד לפני דילמות שעד לא מזמן לא ממש הכרנו, למשל, האם לבקר אדם מבוגר שיקר לנו, או שעדיף לשמור עליו ולהימנע מיצירת קשר פיזי?

שתי האפשרויות יכולות להיתפס על-ידינו כאפשרויות לא רצויות, ולכל אחת מהן יש מחיר. זה קשה לסכן מישהו שאנחנו אוהבים, אבל קשה גם להיות בנתק ממנו לתקופת זמן לא ידועה, במיוחד כשאנו יודעים כמה חשוב קשר פיזי לבריאות הגופנית והנפשית. במצב כזה לא נוכל לקבל החלטות מושלמות: חשוב לדעת זאת ולנסות לא לשפוט את עצמנו ואת סביבתנו על הבחירות שנעשות. בעצם צריך לדעת שכל אדם פוחד ומוטרד מדברים שונים, וסדרי העדיפויות של כל אחד הם אחרים, ולכן ההחלטות הן שונות. צריך להבין שאין החלטה נכונה, יש החלטה שיותר נכונה עבורי, או שאוכל לחיות איתה יותר בשלום .

שימו לב רגע למה שבעצם עשינו כאן: לא הגדרנו את ההחלטה בתור ״לא״ מוחלט או בתור ״כן״ מוחלט. אין שלילי וחיובי מוחלטים. יש את הדרך שאני באופן אישי אוכל לחיות איתה יותר בשלום, ולאחר שמצאתי אותה, המציאות נראית קצת יותר בשליטה.

3 – התייעצו. נסחו את המחשבות שלכם בקול

נניח שהמצב בבית מידרדר בתקופה הזאת, והילדים רבים אחד עם השני ומתקשים ללמוד. במקרה כזה, גם כאשר ברור לנו שהמצב הזה רחוק מאידיאלי, אנחנו עלולים ליפול לחוסר עשייה ולהניח לדברים להימשך. נסו, במידת האפשר, לטפל בבעיות ולתת להן מענה. הרבה פעמים הפתרונות כבר נמצאים בתוככם, אבל צריך יד חיצונית שתעזור לכם להגיע אליהם.

באופן כללי, רצוי להתייעץ ולבקש עזרה, זה לא סימן לחולשה כפי שאולי נראה ממבט ראשון, אלא עדות לכוח וביטחון. השתמשו בקווי העזרה (בטלפון ובאינטרנט) של ארגונים כמו ער"ן וסה"ר. נסו להשתמש גם בשירות שמוגש באתר זה, במסגרתו מטפלים מציעים לקיים עמם שיחות ללא עלות. אל תישארו לבד עם הקשיים וההתלבטויות. אחד היתרונות שבפניה לעזרה הוא האפשרות למבט מבחוץ על הסיטואציה שבתוכה אתם חיים. מבט ממרחק יכול לעזור לראות דברים אחרת, וזה לעיתים יכול לעשות את כל ההבדל.

4 – קבלו החלטות קטנות

אפשר להחליט שלא להחליט החלטות גדולות בתקופה זו, אלא לדחות החלטות מרחיקות לכת לזמנים טובים יותר. הרי כולנו לפעמים עושים צעדים נמהרים כשאנחנו נתונים בסערת רגשות. כשקיימת פחות אי וודאות, יש פחות סכנה לקבל החלטה שגויה שאולי נובעת מתוך המצוקה והלחץ של המצב הנוכחי. יותר ביטחון שהמציאות תאפשר לנו להגיע למצב טוב עם כל החלטה שנקבל.

מה לגבי ההחלטות הקטנות?

אחד המושגים המוכרים בתחום הפסיכולוגיה הוא המושג self-efficacy, או בעברית – חוללות עצמית. המושג, שאותו טבע בנדורה (Bandura), נוגע לנושא של מסוגלות: אנחנו במיטבנו כשאנחנו מרגישים שיש לנו השפעה על מהלך חיינו. אגב, אחת המטרות המשמעותיות של טיפול היא לחזק אצל המטופל/ת את התחושה הזאת, ולטעת את ההבנה שיש לנו אחריות במידה מסוימת לחיינו ואנחנו יכולים לעצב את חיינו בכיוונים שאנחנו רוצים.

במציאות כזאת, שבה יש לנו השפעה מועטה יחסית על מרכיבים משמעותיים מהחוויה שלנו, אנחנו אולי לא מרגישים מאוד חזקים. ובכל זאת, יש לנו השפעה גדולה על מרכיבים משמעותיים מחיינו: סדר היום שלנו למשל, יכול להתגבש בכל מיני אופנים. לפיכך, למרות שאנחנו נמצאים כל היום בבית, חשוב לנסות לשבץ ביומיום כמה שיותר החלטות קטנות, ולו כדי להרגיש חזקים יותר.

5 – התחילו הרגלים חדשים

החלטה נוספת שאפשר לקבל קשורה להיבט התנהגותי: אפשר לאמץ הרגלים חדשים, דווקא משום שאנחנו מנותקים מהשגרה הרגילה ויכולים לתרגל משהו חדש. בתקופה כזאת אנחנו לא צריכים להיות גיבורים גדולים, אז אין צורך, למשל, לאמץ דיאטה מאתגרת, למרות שכדאי בכל זאת לשמור קצת על אורח חיים בריא אשר כולל גם פעילות ספורטיבית. זה יכול להיות בגדר התנסות. אפשר להתחיל לחשוב על תחביבים, עיסוקים שאולי לא היה לכם זמן אליהם – לקרוא, לכתוב, לצייר, לנגן … כל אחד ומה שמתאים לו או לה. במידה ומצאנו משהו שממש מדויק לנו, נוכל אחר כך להכניס אותו לשיגרת חיינו הקבועה וליהנות ממנו לאורך זמן. פעילות ספורטיבית היא דוגמא לפעילות שמאתגר לשמור עליה בלוח זמנים העמוס שלנו. כנראה שנפסיק די מהר פעילות שאינה מספיק מדוייקת לנו. רובנו נחשוב בטעות שזה מעיד על עצלנות. כשיש לנו כעת יותר זמן, אפשר להקדיש מחשבה לסוג הפעילות שיגרום לי להתמיד בה – מבחינת קצב, תדירות, לבד או עם אנשים, אולי הפילוסופיה שעומדת מאחוריה. כשתצליחו למצוא פעילות שבאמת מתאימה לכם ותראו שהפעם אתם מתמידים בה, תחושו קרוב לוודאי תחושת סיפוק רב. התעצמות החיבור בין הגוף לנפש והגברת תחושת השליטה בחיינו בכלל ובגופנו בפרט, מסייעת מאד להרגיש שאנחנו יודעים לקדם את עצמנו ולעזור לעצמנו להרגיש טוב.
גם במצב הנתון שבו אנחנו נמצאים, יש לנו היכולת להשפיע על חיינו במידה מסוימת, כמו גם לחשוב מה יתאים לנו כשהכול ייגמר וכאשר נחזור לשגרה מוכרת יותר.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: