החשיבות בהדרכה זוגית ממוקדת לזוגות בהליכי גירושין

החשיבות בהדרכה זוגית ממוקדת לזוגות בהליכי גירושין

תוכן עניינים

מאת: חני בר-און, פסיכולוגית קלינית בכירה

מניסיון שהצטבר במשך עשרות שנים למדנו כי לקראת פתיחה בהליכי גירושין, וכן במהלך ולאחר הגירושין מתעוררות בעיות רגשיות של כל בני המשפחה המצויים במשבר. הליכי גירושין מלווים בדרך כלל במצוקה רבה של שני בני הזוג הנובעת ממשקעים של פגיעות הדדיות, כעס ורגשי אשם. המשקעים הללו מתבטאים בקונפליקטים ומתחים סביב שאלת משמורת הילדים וכיצד יתחלק הטיפול בהם לאחר הגירושין, וסביב נושאים משפחתיים וכלכליים נוספים. בנוסף, לעתים ישנן בעיות רגשיות ומשפטיות אשר ממשיכות ללוות את בני המשפחה, גם לאחר סיום הגירושין, הנוגעות ליחסים בין ההורים, חלוקת האחריות בטיפול בילדים, מזונות ועוד.

כאשר נמצאים ילדים בתווך, הם מושפעים מהאווירה השוררת בין ההורים ומגיבים למתרחש סביבם, כל אחד מתוך דרכי ההתמודדות האופייניות לו.

הקונפליקטים המתמשכים בין ההורים, ובמיוחד אלה הקשורים בילדים משאירים את הילדים במצב משברי הפוגע ברווחתם הנפשית ובתפקודם. הדבר עלול להתבטא בירידה בלימודים, הסתגרות והתנתקות חברתית, מצב רוח דכאוני, התנהגות תוקפנית, צריכת אלכוהול או סמים ועוד.

במחקרים רבים נמצא קשר בין המצב הנפשי של "ילדי גירושין" לבין המצב הנפשי של ההורים וביחוד של ההורה שהילד גר אתו. גם לטיב הקשר עם ההורה השני יש חשיבות רבה: מידת היותו מעורב, עקבי ומסוגל להציב לילד גבולות ולא רק לקחת אותו לבילוי מהנה, משפיעה על מצבו של הילד לאחר הגירושין.

הדאגה המשותפת של ההורים לטובת הילדים היא המניע העיקרי המביא זוגות להתאמץ ולהתעלות מעל ניגודי האינטרסים ביניהם ולפנות לגורם שלישי שיעזור להם להשיג את מטרתם כהורים –להגן על ילדיהם ולפעול לטובתם.  אחרי הכל, ההורים מתגרשים אחד מהשני אך לא מהילדים.

כל עוד בני הזוג מסוגלים להפיק תועלת מתהליך של ייעוץ, שבו ניתן להיפגש עם שניהם יחד וגם עם כל אחד מהם לחוד, ולהגיע להסדר ביניהם ללא כפיה מבחוץ, לגבי הסוגיות השנויות במחלוקת, יישאר ניהול חיי המשפחה בידי בני הזוג ולא בידי ביהמ"ש ועובדי רווחה. המטרה של ההדרכה הזוגית/הורית היא למנוע מתהליך הגירושין להביא להקצנה של הקונפליקטים, ולתרום להרגעת הרוחות וליצירת שיתוף פעולה מחודש בכל הנוגע לאינטרסים המשפחתיים הממשיכים להתקיים למרות הגירושין, ובראשם טובת הילדים והתפתחותם התקינה.

תהליך ההדרכה מנווט לכיוון של יישוב הסכסוך בדרכי שלום, מסייע לבני הזוג לעבד הן את ההיבטים הרגשיים והן את ההיבטים המעשיים של הפרידה והגירושין ולהגיע להסכמות בנושאים השנויים במחלוקת. מומלץ להתחיל בו מוקדם ככל האפשר כדי למנוע את התלהטות הרוחות של ההורים שתעלה את מפלס המתח והחרדה אצל הילדים.

השאיפה היא לכך שעם סיומו של תהליך הייעוץ יוכלו בני הזוג לפנות את האנרגיה הנפשית הדרושה להשתקמות הנפשית שלהם ולהסתגלות למצב החדש. כמו-כן, תהיה להם יותר יכולת לטפל בילדיהם, הזקוקים בתקופת משבר זו, לתמיכה והבנה מהוריהם. מטרת הטיפול המוצע היא למזער את נזקי הגירושין ולסייע לבני הזוג לקבל החלטות שקולות ביחס לעתידם ועתיד ילדיהם על בסיס מודעות לצרכים הרגשיים של ילדיהם ושלהם עצמם.

עשוי לעניין אתכם:

מהי הדרכת הורים? וכיצד בידה לסייע?

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: