טיפול בהפרעות קשב וריכוז

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

אנו חשופים כיום לכמויות אדירות של מידע דרך המדיה, ולכן נחשפים לכמות בלתי-נגמרת של גירויים חושיים. פעמים רבות אנו נאלצים לנסות ולפצל את הקשב שלנו, ובמקביל רגילים לקבל סיפוקים מידיים לצרכים ולרצונות שלנו.

כתוצאה מכך, יכולת הריכוז שלנו פוחתת, משך הזמן שאנו מסוגלים להתרכז מתקצר, ואנו זקוקים לגירויים תמידיים, מהירים ומשתנים. אז האם כולנו בעצם סובלים מסוג של הפרעת קשב וריכוז?

התשובה הברורה לכך היא לא, כלומר, לא בדיוק. בעוד אצל אדם ללא הפרעת קשב וריכוז אלו הגירויים החיצוניים מהסביבה שפוגעים ביכולת הריכוז, אצל אדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז המוח הוא דווקא זה שמשפיע על יכולת זו.

מהי הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה מולדת. למרות שהפרעה זו נפוצה יותר אצל ילדים, גם מבוגרים יכולים לסבול ממנה. הסיבה המדויקת להופעת ההפרעה אינה ידועה, אך ישנם שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על הימצאותה: תורשה, הפרעה נוירו-ביולוגית במוח והשפעות סביבתיות. שני הגורמים הראשונים הינם ביולוגיים בעוד שהשלישי הינו סביבתי – כלומר חוויות מסוימות כגון חוויות טראומטיות שונות בילדות או בבגרות, יכולות להשפיע על היווצרות הפרעת קשב וריכוז.

מה ההבדל בין ADD ל- ADHD?

כיום נהוג לראות ב-ADD או בראשי התיבות: Attention Deficit Disorder בתור תת-סוג של ADHD או בראשי תיבות Attention Deficit Hyperactivity Disorder. שתיהן מוגדרות כהפרעות קשב וריכוז, אך התסמינים שלהן מעט שונים.

בעוד ADD מאופיינת בעיקר בקושי לשמור על קשב, הסובלים מ- ADHD מאופיינים בנטייה לאימפולסיביות והיפראקטיביות. תסמינים נוספים של ADHD עשויים לכלול חוסר יכולת לשמור על קשב, קושי בהתארגנות וניהול עצמי, רגישות נפשית גבוהה, שכחה כרונית, חרדה, ביטחון עצמי נמוך, קשיים בשליטה בכעסים, נטייה להתמכרויות (לדוגמא, עישון, סמים והימורים), דחיינות, שינויים במצב הרוח ודיכאון. ייתכן שחלק מהקשיים הרגשיים הנ"ל הינם כבר תוצאה של הביקורת הקשה שאנשים אלה מקבלים מאז היותם ילדים. ישנן גם תכונות חיוביות המאפיינות לעיתים את הסובלים מ- ADHD, ביניהן יכולת אמפתיה גבוהה ואינטליגנציה חברתית גבוהות, דאגה לזולת וכישרונות מיוחדים כגון כישרון מוזיקלי או חשיבה מחוץ לקופסא.

אנשים הסובלים מ- ADD הם לרוב בעלי רמה מועטה או שכלל אין להם תסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות. תסמינים של ADD כוללים מוסחות רבה, חוסר יכולת לשמור על קשב, חוסר סדר, דחיינות ושכחנות. בשל נטייה להפנמת פידבק שלילי מהסביבה עקב הקשיים המתוארים, הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עלולים לפתח דימוי עצמי נמוך וכן בעיות משניות כגון חרדה, הפרעות במצב הרוח והתמכרויות.

דרכי טיפול בהפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא כרונית אך תסמיניה יכולים להתמעט עם הגיל וכן בעזרת טיפול מתאים. אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לא מאובחנת עלולים לחוש שאחרים לא מבינים אותם, ולכך עשויה להיות השפעה שלילית על תחושת הערך העצמי שלהם ועל קשרים בחייהם. אבחון של אדם כסובל מהפרעת קשב וריכוז יכול להוות הקלה עצומה עבורו.

בעקבותיו, חלקים שייחס לאישיותו כגון אי תשומת לב, וטעויות רבות, חוסר מנוחה, דחיינות, חוסר סבלנות ויכולת ריכוז מוגבלת סוף סוף הופכים למובנים כחלק מהאבחנה. אבחון וטיפול מוקדם אצל ילדים הוא משמעותי ביותר; האבחון עשוי למנוע קשיים עתידיים של הילד, להפחית ביקורת כלפיו, ולעזור לסביבתו הקרובה לסייע לו לממש את הפוטנציאל שלו בצורה מיטבית. ניתן לבצע אבחון להפרעת קשב וריכוז בכל גיל. עם זאת, חשוב לדעת שאבחון של הפרעת קשב וריכוז לילדים ובני נוער עד גיל 18 ממומן על ידי קופות החולים.

אמנם אין תרופה 'ש"מרפאה" הפרעת קשב וריכוז אך עם טיפול נכון, ניתן להפחית במידה משמעותית את השפעת התופעות השליליות על ההישגים ועל ההתמודדות עם דרישות החברה. דרכי הטיפול המקובלות כוללות שימוש בתרופות וטיפולים נפשיים בגישות שונות. ישנן תרופות ממריצות (כגון ריטלין, אטנט, ויואנס) שיכולות לעזור להגדיל את טווח הקשב והריכוז, ולשלוט יותר בהיפראקטיביות ובאימפולסיביות. בנוסף, ישנן גם תרופות שלא שייכות למשפחת הממריצים דוגמת אטומוקסטין (סטרטרה). עבור מידע נוסף לגבי טיפול תרופתי, ראה קישורים המצורפים מטה.

הטיפול הנכון ביותר בהפרעת קשב וריכוז יכלול התייחסות להיבטים הייחודים של כל אדם, ולמאפייניו הביולוגיים והפסיכולוגיים. 

מכיוון שתסמיני ההפרעה עלולים לפגוע בתפקוד בעבודה, בלימודים, במטלות בית ובמערכות יחסים, טיפול מותאם יכלול התייחסות ליצירת מנגנונים של התמודדות עם הקשיים, תוך חיזוק תחושת הערך העצמי והגברת הביטחון העצמי של המטופל. כמו כן, במקרים בהם כחלק מתהליך האבחון עלו חוויות טראומטיות בעברו של המאובחן, חשוב מאוד לעבד ולטפל בחוויות אלו התורמות לקשיים קוגניטיביים ורגשיים רבים.

הורים רבים שאינם מעוניינים לתת לילדיהם הקטנים טיפול תרופתי פונים לטיפולים אלטרנטיביים כאלה ואחרים הטוענים להצלחה בטיפול בהפרעת קשב וריכוז. אין מידע מדויק מספיק לגבי היכולת של טיפולים אלטרנטיביים לסייע בהפרעה זו. במקרה זה על ההורים והילד לבדוק האם הם חווים שינוי בעקבות הטיפול.

מחפשים מטפל/ת מומחה/ית לטיפול הפרעות קשב וריכוז? חפשו במאגר המטפלים שבאתרנו

קריאה נוספת

טיפול תרופתי באתר כללית
תסמינים ומידע נוסף (באנגלית)

דרכי טיפול בהפרעות קשב וריכוז - סיכום שאלות

זוהי הפרעה מולדת המתבטאת בין היתר באי-היכולת לשמור על קשב, אך לא רק.

נהוג לייחס לה תסמינים נוספים כגון קושי לשלוט בכעסים, קשיי התארגנות, דחיינות ושינויים תכופים במצב הרוח.

זוהי הפרעה שתסמיניה עשויים להתמעט במרוצת השנים. היא נפוצה בעיקר אצל ילדים אך גם אצל מבוגרים.

אין תרופה ממשית ש'מרפאה' הפרעות קשב וריכוז, אולם טיפול נכון בהחלט יכול לסייע בהפחתת תסמיניה.

באשר לטיפול הנכון, מומלץ להיוועץ באופן פרטני עם איש מקצוע.

באתרנו תמצאו מגוון מטפלים ומטפלות ל-ADHD.

ניתן להיעזר במנוע החיפוש הקיים באתרנו.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: