טיפול פסיכולוגי נפשי אפשרי: עכשיו יותר מתמיד

כתבת מערכת

 

טיפול פסיכולוגי במחיר מופחת

 

גם בעידן שבו טיפול פסיכולוגי הוא עניין שגור, רבים נמנעים מכך בגלל שתי סיבות עיקריות: עלות גבוהה של טיפול פרטי, והיעדר החיסיון בטיפול המוזל בקופות החולים. מיזם "טנא" מאפשר לבחור מטפל מוסמך מתוך אינדקס מטפלים ארצי – וליהנות מכל היתרונות של טיפול פרטי, זמין ודיסקרטי במחיר מופחת משמעותית.

 

טוב או רע לחיות במאה ה-21? די ברור שטוב: אנו נהנים מטכנולוגיות מסחררות, מרפואה מתקדמת, מחיים נוחים של שפע (במידה זו או אחרת) ומביטחון יחסי. יחד עם זאת, קצב החיים המטורף, המטלות הרבות, עודף הגירויים והרעשים והלחץ המתמיד סביב עבודה, קריירה וחיי משפחה, מביאים עימם לא מעט מצוקות נפשיות. בעולם המערבי כולו אנו עדים לעלייה מתמשכת בתופעות של דחק (סטרס), חרדה, דיכאון וקשיי התמודדות מול בעיות אישיות ורגשיות שונות הנובעות מאופי החיים המודרניים. גם בימים עברו בני אדם סבלו ממצוקות ומקשיים נפשיים, אולם כיום, למנגנוני ההתמודדות הטבעיים שלנו יש עזרה מבחוץ: טיפול נפשי מוסמך ומבוסס מחקרית, הניתן על ידי מטפלים מומחים בתחומם, וחשוב לא פחות: נגיש וזמין מתמיד.

 

בונוס לאיכות החיים

 

כיום, הסטיגמה שליוותה בעבר את המונח "טיפול נפשי" הולכת ונעלמת. יותר ויותר אנשים מבינים שלהיעזר במטפל מוסמך, פסיכולוג או פסיכותרפיסט, זהו בונוס לאיכות החיים שהעידן שלנו מאפשר, ויותר מכך – שהנפש שלנו זקוקה לתחזוקה שוטפת ממש כמו הגוף. תהיו בטוחים, שבין מאות ואף אלפי האנשים שאתם רואים מדי יום, במשרד, ברכבת, בבית הקפה ובכל מקום אחר, “מסתתרים" אנשים רבים שהחליטו לשים קץ לתחושות הרעות ולהתחיל לשלוט בחייהם. הם התגברו על החששות ועל העכבות ויצאו למסע טיפולי אצל פסיכולוג קליני או מטפל מוסמך אחר בתחום בריאות הנפש. עבור רבים מהם, היציאה למסע הזה הייתה היום הראשון בחלק החדש של חייהם.

 

סדר באני הפנימי

 

איך יכול טיפול פסיכולוגי לסייע לנו? בין אם מדובר במשברים אישיים, פרידות ומצוקות שונות, בהתבוננות ביחסים הבינאישיים, בייעוץ לפני החלטות גורליות או בצורך לטפל בחרדה, בהתמכרויות וכדומה – המפגש הטיפולי נסב סביב שיחות אישיות עם איש מקצוע המתמחה בטיפול בנפש, ובמילים פשוטות: מי שיכול לעזור לנו לעשות "סדר בבלגן" בתוך האני הפנימי שלנו. טיפול פסיכולוגי יכול להיטיב איתנו בכל מקרה שבו אנו חשים כי איכות החיים שלנו נפגעת, זקוקים לאיזון, מרגישים צורך באוזן קשבת ומבקשים לחלוק את המצוקה ואת הדכדוך עם מטפל שיאפשר לנו ולהחזיר את חיינו למסלול היום-יום.

 

בקרב הציבור הרחב בישראל, הדעה הרווחת היא שסיוע פסיכולוגי הוא דבר מבורך, אך לא נגיש מספיק לאלו הזקוקים לו, וזאת משתי סיבות עיקריות: האחת – יוקר הטיפול בשוק הפרטי, והשנייה – היעדר החיסיון בטיפולי בריאות הנפש הניתנים במסגרת קופת חולים ומופיעים באופן גלוי בתיק הרפואי של המטופל. ואכן, די בשתי סיבות אלו כדי לגרום לרבים להימנע מלפנות לעזרה, דווקא בתחום שבו עזרה חיצונית ומקצועית היא קריטית לרווחה האישית ולניהול חיים תקינים.

 

השינוי מתחיל ב"טנא"

 

המענה לכך מגיע ממיזם "טנא": אתר של פסיכותרפיסטים מוסמכים, שחברו יחד כדי להעניק לכלל הציבור טיפול בעלות מופחתת לפרק זמן קצוב. ראשי התיבות של "טנא", טיפול נפשי אפשרי, משקפים את התפיסה: בבסיס ההתארגנות המיוחדת הזאת עומדת השאיפה לאפשר לכולם טיפול ברמה הגבוהה ביותר, בחיסיון מלא, בזמינות מידית ובמחיר מופחת. כל המטפלים ב"טנא" הם אנשי מקצוע מיומנים – פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים פסיכותרפיסטים, מטפלים זוגיים ומטפלים משפחתיים – העובדים בקליניקות פרטיות ומאפשרים לכולם לקבל טיפול פרטי במחיר קרוב לזה שמציעה הרפואה הציבורית, ומשתלם מאוד בהשוואה לטיפול הפרטי. מטפלי טנא פרוסים ברוב חלקי הארץ ולרבים מהם תחומי התמחות ספציפיים הקשורים למצבי חיים שונים, לתקופות בחיים, למגדרים ועוד, עם התמחויות בטיפול בילדים, בבני נוער, בבוגרים ובבני הגיל השלישי.

 

אינדקס מטפלים מקיף

 

איך בוחרים את המטפל המתאים? לשם כך כולל אתר "טנא" אינדקס מטפלים מקיף, המאפשר לאתר את איש המקצוע הנכון לכם לפי מיקום גיאוגרפי, אופי הבעיה, תחום התמחות של המטפל ועוד. בכרטיס האישי של כל מטפל תוכלו לקרוא עליו, להתרשם מההכשרה, הוותק והניסיון המקצועי שלו וליצור עימו קשר ישיר באמצעות הדואר האלקטרוני או מספר הטלפון המופיעים באתר. כל אחד ממטפלי "טנא" מחויב להעניק לכם סדרת טיפולים במחיר מופחת ועם כל היתרונות של טיפול פרטי, דיסקרטי ונגיש – מתוך אמונה שלכל אחת ואחת מגיע טיפול נפשי איכותי, אמין ואפשרי. אם בחרתם מטפל, ומסיבה כלשהי אתם מעוניינים לשנות את הבחירה לאחר התחלת הטיפול – אין בעיה. תמיד תוכלו לאתר באינדקס "טנא" פסיכולוג אחר שמתאים לכם יותר. אז אם נמנעתם עד עכשיו מלקבל עזרה, "טנא" מסיר עבורכם את כל המכשולים. ואולי, זהו היום הראשון בחלק החדש של חייכם.

 

מהו טיפול פסיכולוגי?

המטופל/ת בוחר/ת להגיע לטיפול פסיכולוגי בגלל בעיה או קושי בחייו או חייה האישיים. לעיתים מדובר בקושי זמני כמו התמודדות עם משבר, למשל התמודדות עם מחלה, גירושים או מוות של אדם קרוב. לעיתים מדובר בקושי מתמשך שהאדם "סוחב" איתו לאורך חייו. למשל יחסים לא טובים עם ההורים בילדות או קושי לקחת חלק במערכות יחסים אינטימיות. בכל מקרה, ההחלטה על התחלת טיפול נובעת ממכלול סיבות, חלקן מודעות, וחלקן לא.

 

אחד מעקרונות היסוד של טיפול הוא לייצר סביבה בטוחה, שבה המטופל יכול להרגיש שאפשר לדבר על כל דבר עם המטפל/ת. הסביבה היא בטוחה ראשית מפני שאפשר לדבר על הכל, ולהיות בטוחים שתישמר סודיות ושבתוך החדר לא יקרה שום דבר ממשי. כך שאפשר להעלות כל מחשבה, תחושה, משאלה או פנטזיה, ולהיות בטוחים שאפשר לומר אותם, כי שום דבר מהם לא יכול להתממש בתוך החדר. שנית, הטיפול אמור להרגיש מקום בטוח בו המטופל יכול לבטא חלקים מעצמו שהוא חושש לחשוף במקומות אחרים, מתוך בטחון במטפל/ת שידע לקבל אותם ולהכילם. הטיפול לא נועד "לתקן" את החיים לפי השקפת המטפל. לפיכך, לרוב אין טעם במתן עצות, מתוך מחשבה שאין מתכון או דרך אחת נכונה, וכי המטרה המרכזית היא לעזור למטופל/ת לגלות מה נכון עבורו/ה. המטפל/ת מנסה לעזור למטופלים להבין את עצמם ואת חייהם, בעצם להבין את סיפור חייהם כפי שהיה עד כה, ולראות מהו הסיפור שהם רוצים שיקרה מעתה ואילך.. באמצעות הטיפול, המטופל יכול להתבונן טוב יותר על האופן שבו הוא מתנהל בעולם, כולל הקשר שלו עם דמויות משמעותיות בחייו, ולדעת להתמודד טוב יותר עם אתגרים, אחריות ומצוקות. הקשר עם אחרים יכול להיבדק לעומק בטיפול, מפני שפעמים רבות באופן מדהים ועוצמתי, בקשר עם המטפל משתחזרים יחסים שקורים למטופל עם אנשים משמעותיים בחייו., כאשר הם קורים בחדר אפשר להבין אותם יותר טוב.

 

מי רשאי להציע טיפול נפשי?

 

פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים בעלי הכשרות אחרות שהינם מטפלים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים עם הכשרה מוכרת בפסיכותרפיה, רשאים במתן טיפולים נפשיים בשיחות., ישנם טיפולים שבהם דרך הטיפול מתבצעת באמצעות פעילות אחרת כגון טיפול באמנות, טיפול במוזיקה או טיפול באמצעות כתיבה. לכל סוג של טיפול יש ייחודיות משלו: טיפול בדיבור לעיתים קרובות מייצר אצל המטופל תובנות מסוימות לגבי חייו שלו, ויכול להוביל גם להקלה רגשית דרך הקשר עם המטפל, או לדרכים אפקטיביות יותר להתמודד עם סבל ומצוקה.

 

המסגרת הטיפולית – מה מאפשר לטיפול לעבוד?

 

הטיפול הנפשי איננו כמו שיחה עם חבר: במהלך השעה הטיפולית, המטפל/ת אמור/ה לשים במרכז באופן בלעדי את המטופל/ת ולהיות עסוק/ה בקשר עמו מתוך מטרה להבין ולעזור באופן מיטבי. המטפל/ת מסוגל/ת לעיתים לחבר בין סיטואציות והיבטים שונים בחייו של המטופל, שלמטופל קשה לראות את הקשר ביניהן, ולהגיע ביחד איתו להבנות על עצמו ועל חייו. לצד ההשקעה הרבה של המטפלים במטופליהם, הקשר כוללת סט של חוקים ומגבלות (בשפה הטיפולית המונח הוא סטינג – setting): הפגישות מתקיימות בשעה מסוימת בשבוע, ומוגבלות בזמן ובמקום. המטפל נמנע מכל קשר שהוא עם המטופל מחוץ למסגרת הטיפול שאינו לצורך הטיפול עם המטופל. המטרה שעומדת מאחורי החוקים והמגבלות הללו היא ליצור סביבה בטוחה, בה המטופל חש ביטחון שגבולות היחסים לא ייפרצו, שהמטפל/ת יודע/ת לשמור ולנהל את היחסים ביניהם. גם כאשר עולים רגשות עזים בתוך החדר, המטפל יעשה כל שניתן על מנת לעזור לעצמו ולפיכך גם למטופל/ת להחזיק ולהכיל אותם. תפקיד המטפל/ת לשמור על המצב בו הצרכים והאינטרסים האמיתיים של המטופל הם אלה שנשמרים במרכז הקשר הטיפולי. אדם שמעורב מדי בחייו האישיים של המטופל לא יוכל לעזור לו או לייעץ לו.

 

מה מיוחד בטיפול?

 

הטיפול הנפשי הוא מסגרת ייחודית, והוא מאפשר לאדם לבחון את חייו בצורה שונה ולעבור תהליך משמעותי, אך יש להדגיש, שאין מדובר במסגרת היחידה דרכה האדם יכול להתפתח וללמוד על עצמו.: גם תרגול מדיטציה, אימון ספורט והשתתפות בקבוצת כתיבה יוצרת יכולות לעזור. חשוב להתייחס לכל האפשרויות הקיימות כאשר חשים שקיימת מצוקה או צורך בשינוי. הבחירה בטיפול פסיכולוגי דינאמי מתאימה במקרים שבהם אדם מרגיש שהוא רוצה לצלול לתוך עולמו הפנימי ולהבין טוב יותר את אופן החוויה וההתנהלות שלו בעולם. במקרים רבים, השינויים שקורים בטיפול הם איטיים והדרגתיים מאוד, ואת חלקם קשה אפילו לזהות. למרות זאת, בדרך כלל אפשר לעבור התפתחות אישית משמעותית ביותר תוך כדי טיפול, גם בזכות התקווה המשותפת של המטפל והמטופל שהשינוי אפשרי.

 

אילו גישות טיפוליות קיימות?

 

טיפולים פסיכולוגיים שמתבצעים באמצעות שיחה יכולים להיות שונים מאוד זה מזה. טיפולים פסיכודינמיים מתמקדים יותר בלא מודע של המטופל, על מאפייניו העמוקים ביותר. כך, לצד העיסוק בהווה ובדברים שמטרידים את המטופל כאן ועכשיו, הטיפול עשוי לעסוק גם ביחסים ובחוויות המוקדמות של המטופל עם הוריו, משפחתו ואנשים משמעותיים בילדותו, מתוך ניסיון להבין כיצד חוויות מעצבות בילדותו משפיעות על המטופל עד היום. טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים הם לרוב ממוקדים יותר – מטרתם היא לטפל בפוביה/חרדה מסוימת, או לעזור בגיבוש הרגלי חיים חדשים. קיימים טיפולים ממוקדי טראומה שונים, כמו EMDR, SE ו-PE. בטיפולים אלה, עובדים על טראומה ספציפית או על מכלול החוויות הטראומטיות המצטברות שחווה האדם, וזאת בתנאי שהן מפריעות כיום בהתנהלות המטופל/ת או ברגשותיו. לא תמיד קיימת מודעות לקשר בין אירוע בעבר וקושי או סימפטום בעתיד. במהלך הטיפול ממוקד הטראומה, נבחנים חיבורים אלה, במטרה לעבד מחדש את החוויות הטראומטיות שטרם עובדו דיין או בכלל לא. שתי השיטות הראשונות שמות דגש מיוחד על תחושות גוף ועל הקשר גוף- נפש.

 

בטיפול זוגיים ו/או משפחתיים, ההתערבויות הן מערכתיות והבנת הקשר/ים בין בני הזוג ו/או בתוך המשפחה נמצאים במרכז הבמה. לעתים, מומלץ על שילוב של טיפול אישי עם טיפול קבוצתי או עם טיפול זוגי/משפחתי.
סוגי הטיפול השונים מאפשרים למטופלים, במידה זו או אחרת לחשוב לעומק על חייהם ומטרותיהם, ולסגל דפוסי מחשבה והתנהגות חדשים, בבד בבד עם הכלה טובה יותר של רגשותיהם מבלי להרגיש מוצפים וחסרי אונים.

נשלח ב מאמרים