טיפול בדיכאון דרך CBT

מאת: נועה שידלו

 

כל אחד יחווה משברים שונים במהלך חייו. לעיתים אלו משברים שנוצרים בעקבות אירועי חיים במציאות (כמו מוות של אדם קרוב או מחלה) או משברים שנוצרים עקב גורמים נפשיים פנימיים, למשל מצב נפשי.

 

פעמים רבות מדובר בשילוב בין אירועים חיצוניים ותחושות פנימיות. עם זאת, כאשר תחושות כגון עצבות, ייאוש, עצבנות או הסתגרות ובדידות הן מתמשכות, ולצדן יש פגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית ולבדוק האם מדובר במצב של דיכאון.

 

דיכאון הוא הפרעה רצינית ונפוצה שמשפיעה בצורה שלילית על האופן שבו אנו חשים, חושבים ומתנהגים. דיכאון עשוי להוביל למגוון של בעיות פיזיות ורגשיות, ולפגוע בתפקוד האדם בכל תחומי חייו. עם זאת, ישנן דרכים לטפל בדיכאון. אחת מהן היא בעזרת שינוי המחשבות השליליות שמנציחות ומאפשרות את המשך קיומו של הדיכאון.

 

מהו טיפול CBT לדיכאון?

 

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT- Cognitive Behavioral Therapy) הוא טיפול שעוזר לשנות דפוסי חשיבה, במטרה להשפיע על מצבי רוח והתנהגויות.

 

בבסיסו, נמצא הרעיון כי מעשים או רגשות שליליים הם תוצאה של אמונות או מחשבות לא מועילות שאינן תואמות את המציאות. לרוב הטיפול דרך CBT הוא קצר-טווח ותהליך טיפול לוקח כ- 10 עד 20 פגישות ממוקדות.
חשוב להדגיש כי בעוד מטופלים רבים יפיקו תועלת רבה מגישה טיפולית זו, לא כל מטופל ימצא כי היא מתאימה או נכונה עבורו.

 

CBT מבוסס על הרעיון שהמחשבות, הרגשות והתחושות של האדם קשורים זה בזה , ושהמחשבות והרגשות השליליים משפיעים על שאר תפקודי הנפש.

 

לפי גישה זו, תחושותיו של האדם אינן רק פועל יוצא של נסיבות חייו והאירועים שחווה, אלא של הפרשנות שהוא נותן לכל אירוע. למשל, לעיתים התחושה בדיכאון היא של מוצפות, ובעזרת ה- CBT ניתן לפרק את הבעיות לחלקים קטנים יותר הניתנים לעיבוד ולהתמודדות ביתר קלות.

 

כיצד מטפלים בדיכאון דרך CBT?

 

הטיפול מאפשר למטופל ללמוד כיצד לזהות בחייו תהליכים מחשבתיים אשר גורמים או משמרים את הדיכאון שהוא חווה.

 

המטופל, בעזרת המטפל, לומד כיצד לזהות דפוסי חשיבה שליליים אשר מעוותים את צורת ההסתכלות שלו על חייו ומעשיו ותורמים להמשך הדיכאון. בניגוד לשיטות טיפול נפשי אחרות, אשר מתמקדות לעיתים באירועי העבר, ה- CBT שם את הדגש העיקרי על הקשיים והבעיות הנוכחיות של האדם.

 

מחשבות משמרות ומנציחות

 

ישנן מחשבות אשר יכולות להשפיע על שימור צורת ההסתכלות השלילית של המטופל על עצמו ועל חייו. ביניהן:

 

  • חשיבה במונחים של "הכל או כלום" – ראייה של העולם דרך פריזמה של שחור או לבן
  • הסקת מסקנות רחבות מחוויה שלילית בודדת
  • דחייה של חוויות חיוביות והתמקדות בחוויות שליליות
  • הגדלה או הקטנה בחשיבותו של אירוע, למשל, העצמה של אירועים שליליים.
  • נטייה לקחת דברים בצורה אישית מדי, או תחושה שמעשים מסוימים הם פרסונליים.
  • התמקדות בפרט שלילי בצורה המעוותת וצובעת בשחור את ההסתכלות על המציאות הרחבה.

 

טכניקות לשינוי המחשבות השליליות

 

במהלך הטיפולים, המטפל יעזור לפרק את הבעיות הגדולות לחלקים נפרדים, כגון מחשבות, רגשות ומעשים. בטיפול ניתן יהיה לבחון את החלקים שאינם תואמי מציאות או אינם מסייעים, ולבחון את ההשפעה שלהם על החלקים האחרים ועל התחושה הכללית. המטפל יסייע לעבוד על שינוי המחשבות וההתנהגויות שאינן מועילות למטופל.

 

לאחר שהוחלט אילו חלקים זקוקים לשינוי, יש צורך בתרגול של השינוי בחיי היומיום. מפגישה לפגישה ניתן יהיה להתבונן באילו מקומות השינוי התרחש ובאילו לא, ולמצוא פתרונות נוספים ומדויקים יותר בהתאם לצרכים שעולים.
בין הטכניקות הנפוצות ניתן למצוא:

 

  • שימוש בדיבור-עצמי דרך התבוננות מאוזנת יותר ותואמת מציאות.
  • תהליכי הערכה-עצמית ורפלקסיה לגבי התגובות לסיטואציות הנחוות כשליליות.
  • ביצוע שינוי במחשבות ובתגובות הלא-מותאמות ו/או לא מידתיות, ולמידה כיצד לשלוט בהן.
  • לימוד כיצד להעריך סיטואציות, תגובות והתנהגויות בצורה יותר מלאה, מדויקת וכוללת.

 

לסיכום,

 

טיפול בדיכאון בעזרת CBT יכול לסייע בפירוק דפוסי חשיבה שליליים והחלפתם בדפוסי חשיבה מאוזנים יותר, אשר ישפיעו על המעשים, על תחושת המסוגלות וה-well-being הכללי.

 

עם זאת, דיכאון פוגע פעמים רבות בכוחותיו של האדם, ויכול לגרום גם לתחושה של חוסר-מוטיבציה לשינוי, מתוך האמונה ששינוי כזה כלל אינו אפשרי או לא יכול לעזור. לכן, לרוב יהיה נכון לשלב טיפול CBT ביחד עם טיפול נפשי נוסף או טיפול תרופתי, במטרה לטפל בדיכאון בצורה יותר אינטגרטיבית והוליסטית, וכך להגביר את תחושת המסוגלות הכללית.

לקריאה נוספת:

מאמר בנושא חרדה באתר טנא

מהו דיכאון, אתר כללית

השוואה בין טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לבין טיפול תרופתי במקרים של דיכאון, האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי

נשלח ב מאמרים