התמודדות עם חרדה כלכלית

התמודדות עם חרדה כלכלית

תוכן עניינים

בעולם של ימינו, ובמיוחד בארץ, חרדות וחששות כלכליות הפכו לנפוצות מאוד. בין אם מדובר מחשש לא לעמוד בתשלומי החשבונות, שאלות כלכליות בנוגע לעתיד או התמודדות עם הוצאות בלתי צפויות – הלחץ סביב חוסר יציבות כלכלית לוקח מחיר מנטלי ורגשי כבד, ובעל השפעה משמעותית על איכות חיינו.

למרות זאת, ישנן אסטרטגיות שיכולות לעזור להתמודד עם האתגרים הכלכליים שהם חלק מחיינו ולהפחית את מידת החרדה הכלכלית, על ידי התנהלות כלכלית נכונה ומחושבת לצד שימת דגש על הפן הרגשי של חרדה זו.

התמודדו עם הפחדים

התעלמות מחרדות ובעיות כספיות (או מכל בעיה אחרת, למען האמת) לא תגרום להן להעלם. להפך, הימנעות מעצימה את הפחד. חשבו על כך, כמה פעמים אתם חוששים מלעשות משהו ואחרי שאתם עושים אותו פתאום אתם מבינים שזה הרבה פחות מפחיד או קשה ממה ששיערתם?

לכן, התמודדו עם הפחדים שלכם וקחו לידיכם את מצבכם הכלכלי. בחנו את מקורות ההכנסה שלכם, בדקו מהן ההוצאות שלכם (הקבועות והמשתנות) ובנו תקציב מפורט שיעזור לכם לעקוב אחרי ההוצאות וההכנסות, לזהות אזורים שניתן לצמצם בהם הוצאות מיותרות, ולבנות מטרות כספיות שהן מציאותיות עבורכם ומקדמות אתכם. התמודדות מסודרות ומציאותית תחזיר את הכוח לידיכם ותפחית את עוצמת החרדה. במידת הצורך, תוכלו להיעזר באנשי מקצוע למטרה זו.

חפשו תמיכה

אתם לא צריכים להתמודד עם החרדה הכלכלית לבד. פנו לחברים, בן/בת הזוג, בני משפחה או יועצים כלכליים בעלי ניסיון, לקבלת תמיכה וליווי.

דברו איתם על החששות שלכם ותוכלו לקבל עצות פרקטיות לצד שינוי פרספקטיבה. בנוסף, תרגישו פחות לבד בהתמודדות עם החרדה הכלכלית.

מצאו מידע מהימן

ידע הוא כוח בכל הקשור לניהול הפיננסי שלכם. קחו את הזמן לקרוא ולמצוא מידע רלוונטי ומהימן אודות ניהול כלכלי נכון כגון בניית תקציב, חיסכון, השקעה וניהול חובות. האינטרנט מלא במדריכים, בלוגים וקבוצות שמטרתן להקנות לכם ידע פיננסי בקלות ובמהירות.

בנוסף, ישנם ספרים וסדנאות שיכולים לעזור לכם לפתח את הכישורים והביטחון הנדרש כדי לקחת שליטה על עתידכם הכלכלי.

התמקדו בדברים שנמצאים בשליטתם

ישנם גורמים רבים שמשפיעים על היציבות הכלכלית שלנו, ולא כולם בשליטתנו. בשנים האחרונות, למשל, חווינו את משבר הקורונה וכעת אנו במלחמה. משברים אלה עשויים להוביל לפגיעה כלכלית עבורנו, בין אם דרך אובדן פרנסה ותעסוקה או פגיעה בחסכונות ובהשקעות .

בעוד שאת עצם המשבר החיצוני לנו איננו יכולים לעצור, יש לנו שליטה מסוימת על האופן שבו נתמודד איתו. זכרו לשים דגש על הדברים שיש ביכולתכם לשנות. למשל, האם את יכולים למצוא אפיקי פרנסה נוספים גם אם באופן זמני? האם אתם יכולים לחסוך, לצמצם או לדחות הוצאות מסוימות? ועוד.

דאגו לעצמכם

כמו בכל התמודדות עם מתח, חשוב לשמור על עצמנו. בתקופות של מתח כלכלי ואי-וודאות, אל תוותרו על השגרה שלכם. דאגו לישון ולאכול טוב, המעיטו בצריכת קפאין ואלכוהול ונסו ככל הניתן לשלב פעילות גופנית קבועה בשגרת חייכם.

גם זמן איכות עם חברים ומשפחה או השקעה בתחביב אהוב הם אופנים בהם אתם דואגים לעצמכם, מחזקים את החוסן הנפשי ומשפרים את יכולתכם להתמודד עם קשיים ומשברים.

חשבו על תוכנית ב'

גם כאשר אנו עושים את מיטב המאמצים, לעיתים אנו נתקלים בקשיים כלכליים. לכן, חשוב שנחשוב על תוכניות גיבוי. בין אם מדובר בחיסכון לימים קשים, בביטוחים שונים שיגנו עלינו מול הוצאות בלתי צפויות והפסדים כלכליים חמורים, או באופציות תעסוקתיות נוספות – חשוב שניקח בחשבון מצבים בלתי צפויים.

תוכניות גיבוי יכולות לתרום גם הן לתחושת השקט והביטחון שלנו, בידיעה שאנו מוכנים גם לבלתי-ידוע.

הכירו תודה על מה שיש

בעתות משבר כלכלי, קל לשים את הדגש על האיזורים בהם קיים חוסר ולא על האיזורים בהם דווקא יש שפע. שמירה על הכרת תודה תסייע לנו לראות את התמונה הגדולה. קחו זמן כדי לבחון מהם הדברים שיש לכם ואתם מודים עליהם (למשל, חברים טובים, בריאות או רגעים קטנים כמו טיול על יד הים או קריאת ספר טוב) והכירו בהם.

שינוי פרספקטיבה זה אינו מפחית מהקשיים עמם אתם מתמודדים, אך יש בכוחו לתת כוח ופרופורציה שיסייעו לנו להמשיך ולהתמודד גם בתקופות מאתגרות.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: