טיפול בחרדת נטישה

טיפול בחרדת נטישה

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

בקרב כל אחד קיים החשש מלהיפגע במערכות יחסים. לעיתים החשש קשור לתחושת הביטחון בקשר מסוים או לחוויה טראומטית בקשר קודם, ולעיתים החשש נובע מחוויות בילדות המוקדמת.

אז מתי החשש להיפגע או להיעזב הופך לחרדה? וכיצד מטפלים בה?

מהי חרדת נטישה וממה היא נובעת?

חרדת נטישה היא פחד עמוק מבדידות, מפרידה או מאובדן. מקור חרדת הנטישה היא פעמים רבות בילדות. חוויות קשות בילדות המוקדמת עשויות להשאיר חותם עמוק בנפש. דוגמאות לאירועים שעשויים להוביל להתפתחות חרדת נטישה כוללות מוות של הורה בגיל צעיר, גירושים או פרידה של ההורים או הזנחה פיזית או רגשית בילדות.

ילדים זקוקים לחום וטיפול מצד הוריהם או הדמויות האחראיות עליהם. הילד לומד דרך האינטראקציות עם הוריו שהוא בטוח ולאט לאט לומד לבטוח בעצמו ובאחרים בדרכו להפוך לאדם בוגר שיכול לדאוג לעצמו. במילים אחרות, כאשר ילד מקבל ביטחון מהבית הוא לומד לייצר את הביטחון בעצמו.

לעומת זאת, ילדים שגדלו ללא הורה שרואה אותם, קשוב לצרכים הרגשיים ופיזיים שלהם ודואג להם, פעמים רבות יהפכו למבוגרים שאינם מרגישים ביטחון בעצמם, באחר או בעולם. הם עשויים לפנות אל הסביבה הקרובה במטרה לקבל אישורים על כך שהם ראויים לאהבה. כתוצאה מכך, הם עלולים לא להצליח לשים גבולות ואף לפגוע בעצמם במטרה לרצות אדם אחר ולדאוג שלא יעזוב אותם. לכן, חווית נטישה בילדות שלא קיבלה מענה יכולה להמשיך ולצבוע כל קשר עתידי של האדם כאשר הוא מבוגר. מנגד, ניתן לרכוש ביטחון זה גם בגיל מאוחר יותר, באמצעות קשר מיטיב.

חשוב לזכור שחרדת נטישה אינה מחייבת נטישה מוחלטת בילדות המוקדמת. גם מעבר זמני של אחד ההורים לחו"ל למשל, יכולה להוביל להתפתחות חרדת נטישה. בדומה, חוויה של נטישה (סביב פרידה או מוות) בקשר זוגי בגיל מתקדם עלולה אף היא לייצר חרדת נטישה, בייחוד אם קיימת היסטוריה של קשרים לא בטוחים, זוגיים או משפחתיים.

גורמים נוספים שמשפיעים על הופעת חרדת הנטישה הם הסביבה בה חי האדם, ונטיות תורשתיות וגנטיות.

כיצד חרדת נטישה מתבטאת?

פעמים רבות אנשים הסובלים מחרדת נטישה ינסו לרצות אחרים ויתקשו לעמוד על שלהם או לסרב לבקשה כדי להימנע מחויה של נטישה.

ביטויים נוספים של חרדת נטישה כוללים:

  • קושי בלסמוך על בן או בת הזוג ועל הכוונות שלהם
  • חוסר ביטחון לגבי מערכות יחסים
  • ניסיון לשלוט או להישלט על ידי בן או בת הזוג
  • קושי בפיתוח אינטימיות רגשית (אשר דורשת פגיעות ובכך נחווית כמסוכנת)
  • קנאה בתוך מערכת היחסים או קנאה במערכות יחסים של אחרים
  • הישארות בקשרים לא מספקים כדי להימנע מפרידה או בדידות
  • צורך בחיזוקים והרגעות מרובים מצד בן או בת הזוג

הימנעות

אדם הסובל מחרדת נטישה עשוי להימנע מקרבה רגשית לאחרים, שעלולה להוביל לפגיעה. כתוצאה מהימנעות, איכות החיים יורדת ואינה מספקת את כל הצרכים הרגשיים של האדם.

שחזור

אדם שסובל מחרדת נטישה עלול להכניס את עצמו שלא בכוונה אל מערכות יחסים לא מיטיבות שיובילו לפגיעה נוספת.

איך מטפלים בחרדת נטישה?

פסיכותרפיה

הקשר עם המטפל יכול להוות חוויה מתקנת למי שסובל מחרדת נטישה. יש דמיון ביחסים בין הורה לילד ובין מטפל למטופל, וכך הקשר יכול להפוך למקום בטוח עבור אדם שלא זכה לקשר מיטיב עם הורה בילדותו.

הטיפול מתרחש בשעה קבועה ומקום קבוע ובכך הופך למיכל יציב בחיי המטופל, בו הוא יכול להתמסר, לקבל הכרה וביטחון.

המטופל לומד, דרך הקשר עם המטפל, לעכל את חוויות העזיבה והנטישה שעבר ולהבין מדוע הוא פיתח את חרדת הנטישה. הוא יכול, בסיוע המטפל, להתבונן על הקשרים האחרים בחייו ולדאוג לייצר קשרים בריאים ויציבים יותר עבורו, בין אם מדובר בלדעת לשים גבולות או אף לעזוב קשר לא מיטיב. זאת מכיוון שאדם שעבר נטישה בעבר יכול להיות מאוד מרצה בקשרים כדי למנוע מאחרים לעזוב אותו, ולשלם על כך מחיר כבד.

עזרה עצמית

לצד טיפול נפשי, חשוב שאדם הסובל מחרדת נטישה ילמד להיות קשוב ולדאוג לעצמו.

פעמים רבות אלו אנשים שלא חוו דאגה מספקת מצד הוריהם ולכן הם צריכים ללמוד ולתרגל עזרה וחיזוק עצמי. בין הדברים שיכולים לסייע לחיזוק העזרה העצמית והביטחון:

  • זמן איכות עם עצמי: לבחור זמן קבוע ביום או במהלך השבוע שמוקדש רק לכם ובו אתם עוסקים בדבר שעושה לכם טוב. למשל, נגינה, ציור, צילום, כתיבה ביומן או קריאה.
  • חיבור לגוף: חיבור לגוף ולתחושות הגוף יכול לסייע לחיבור לרגשות ולרצונות. לכן, מצאו פעילות גופנית שעושה לכם טוב ומחזקת את החיבור לגוף. למשל, יוגה, פילאטיס, ריקוד, הליכה. כמו כן, תהיו קשובים לאיתותים שהגוף נותן במצבים שונים ותלמדו לקחת זאת בחשבון בדיאלוג עם עצמכם.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: