דרכי טיפול בהפרעות אכילה

דרכי טיפול בהפרעות אכילה

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

הרבה נכתב על אידאל היופי בעולם המערבי שמציב סטנדרטים בלתי אפשריים בפניהן ובפניהם של בחורות ובחורים צעירים. בשנים האחרונות, עם התחזקות הרשתות החברתיות, היטשטש הגבול שבין החיים האמיתיים לבין האלו הזוכים לפרסום בזווית מחמיאה, או כל שכן לפילטר משנה פנים או המצר את ההיקפים.

בתוך עולם מורכב זה, צעירים וצעירות מחפשים את עצמם וזהותם. לעיתים, הקו המפריד בין שמירה על התזונה או דיאטה אחרי החגים, לבין התעסקות לא בריאה באוכל ובמשקל, עשוי להיות דק. אך האם הפרעת אכילה באמת נוגעת רק באוכל? וכיצד ניתן לטפל בה?

מהי הפרעת אכילה?

למרות שמן, הפרעות אכילה אינן קשורות רק באוכל. הפרעות אכילה הן קודם כל הפרעות נפשיות מורכבות שמלוות בהתנהגויות לא בריאות שקשורות לאכילה.

מקור הפרעות האכילה בהתעסקות אובססיבית בגוף, מזון, משקל ודימוי גופני. ללא טיפול מתאים, במצבים קשים, הפרעות אכילה עלולות להוביל לסיבוכים רפואיים ואף למוות.

סוגי הפרעות אכילה נפוצים:

אנורקסיה נרבוזה Anorexia nervosa

הפרעת האכילה המוכרת ביותר. אנורקסיה מופיעה לרוב אצל נשים, ומתגלה בגיל ההתבגרות או הבגרות הצעירה.

האנורקסיה מתבטאת באכילה מאוד מוגבלת ומוגדרת, משקל גוף נמוך מאוד, פחד עמוק מהשמנה וניסיונות להימנע ממנה, קושי רב לשמור על משקל תקין.

אנשים הסובלים מאנורקסיה לרוב רואים את עצמם כבעלי משקל עודף, גם אם הם מצויים במשקל תקין או נמוך מאוד.

בולימיה נרבוזה Bulimia nervosa

מאופיינת באכילה של כמויות גדולות של מזון בתקופות זמן מוגדרות.

בזמן התקף אכילה, לרוב האדם מתקשה לעצור ויכול אף להגיע לתחושות שובע קיצונית. לאחר התקף אכילה, האדם ינסה 'לטהר' את גופו מהקלוריות שנצרכו, דרך הקאה או בדרכים אחרות.

בניגוד לאנורקסיה, לרוב הסובלים מבולימיה ישמרו על משקל גוף יחסית תקין.

הפרעת אכילה התקפית Binge-eating disorder

בעלי סימפטומים הדומים לבולימיה, אך ללא הניסיון לטהר את הגוף מהקלוריות ו"לפצות" על התקפי האכילה.

הסובלים עלולים לחוש תחושות בושה ומצוקה.

הפרעת אכילה אחרת Other Specified Feeding and Eating Disorder

נקראה בעבר הפרעת אכילה שלא צוינה (UFED) – הפרעה זו כוללת הפרעות אכילה שונות ופחות נפוצות, וכן הפרעות אכילה שאינן עומדות בקריטריונים של אחת מההפרעות שתוארו מעלה.

טיפול בהפרעות אכילה

הפרעת אכילה מופיעה פעמים רבות בשילוב ולצד הפרעות נפשיות אחרות כגון חרדה או דיכאון. לעתים, האדם אף עבר חוויות טראומטיות בילדות.

במקרים מסוימים תתכן אבחנה נוספת של הפרעת דחק פוסט טראומטית מורכבת (CPTSD). הפרעת האכילה פוגעת פעמים רבות בגוף, אך גם עשויה להתבטא בתפקוד היומיומי וכן בקשרים חברתיים, זוגיים ומשפחתיים.

מומלץ שטיפול בהפרעות אכילה יהיה הוליסטי עד כמה שניתן ויכלול טיפול פסיכולוגי של מומחה בתחום הפרעות האכילה, ליווי של תזונאית מורשית אשר מתמחה בהפרעות אכילה, ובמידת הצורך גם ליווי של פסיכיאטרית, לטיפול בחרדה, בדיכאון, או בהפרעה אובבססיבית-קומפולסיבית או אחרת, שמלוות פעמים רבות את הפרעת האכילה.

טיפול פסיכולוגי בהפרעת אכילה יכול לסייע למציאת דרכים בריאות להתמודדות עם מצבים מעוררי לחץ, להחליף הרגלים לא בריאים בחדשים, לעבוד על מערכות יחסים ולהבין את מה שעומד בשורש הפרעת האכילה.

בנוסף, עבור אלו המתמודדות עם אנורקסיה, עלייה במשקל היא תהליך מאוד קשה, דרכי טיפול באנורקסיה נועדו לסייע, לתמוך ולהתמודד עם שינוי זה.

הפרעת אכילה פוגעת פעמים רבות במשפחה ולכן לעיתים יתאים לשלב טיפול משפחתי, במטרה לעבוד ולתקן מערכות יחסים שנפגמו כתוצאה מההתמודדות עם ההפרעות.

ישנם גם טיפולים קבוצתיים שיכולים לסייע להפיג את הבדידות שמתלווה להפרעות אכילה וכן להעזר בכוחה של הקבוצה וללמוד מניסיונם של אחרים על דרכי התמודדות מועילות.

במקרים מורכבים ובמצבים בהם יש חשש לסכנת חיים, מומלץ לשקול אשפוז במחלקות המתמחות בהפרעות אכילה. מחלקות ייעודיות קיימות בבבי״ח שיבא (תל השומר) ובהדסה וכן לנוער בבי״ח שניידר ובתל השומר. בנוסף, קיימים מרכזים ציבוריים לטיפול בהפרעות אכילה ברחבי הארץ.

זכרו, התערבות מוקדמת עשויה להציל חיים. אם אתם או אדם הקרוב אליהם מתמודד עם הפרעת אכילה, פנו לקבלת עזרה מקצועית בקופת החולים שלכם.

בכל שאלה והתייעצות בנושא, ניתן גם לפנות אל המטפלים שבאתר טנא.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: