מהי הפרעה פסיכוסומטית ואיך מטפלים בה?

מהי הפרעה פסיכוסומטית ואיך מטפלים בה?

תוכן עניינים

הפרעות פסיכוסומטיות מייצגות את הקשר המורכב וההדדי בין גוף ונפש.

לא פעם, הפרעות אלו מובנות באופן שגוי או סובלות מסטיגמטיזציה. הפרעות פסיכוסומטיות מאופיינות באשכול של סימנים ותסמינים פיזיים שמופיעים יחדיו (סינדרום) ללא הסבר רפואי שניתן לאבחון עם הידע הרפואי הקיים. אי לכך, מניחים כי תופעות אלו נובעות ממקורות פסיכולוגיים/רגשיים. הפרעות אלו מערערות את ההפרדה הישנה בין הבריאות הפיזית והנפשית באופן שדורש לא פעם התערבות רב-ממדית.

במאמר זה נבחן מהן הפרעות פסיכוסומטיות ומהם הטיפולים הזמינים כיום, וננסה לשפוך קצת אור על היחסים בין איכות חיינו הגופנית והרגשית.

מהן הפרעות פסיכוסומטיות?

הפרעות אלו מתבטאות כתסמינים גופנים שככל הנראה נובעים ממצוקה נפשית ורגשית, בהיעדר הסבר טוב יותר. בניגוד להפרעות גופניות אחרות, לא ניתן לקשר בין התסמינים לבין בעיה גופנית ברורה, אלא הן נובעות משילוב של נסיבות וקשורות במצוקה רגשית.

דוגמאות להפרעות בהן למתח נפשי יש השפעה על התפרצות וחומרת ההפרעה הן פיברומיאלגיה ותסמונת המעי הרגיז (Irritable bowel syndrome).

מהם הגורמים להפרעות פסיכוסומטיות?

ישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על הופעת הפרעות פסיכוסומטיות חדשות ועל החמרת הפרעות קיימות, ביניהם מתח, טראומה ורגשות בלתי מעובדים. אנשים שחוו טראומה או התעללות בחייהם ואנשים בעלי נטייה לדיכאון ו/או חרדה הם בסיכון מוגבר לחוות הפרעות פסיכוסומטיות.

בנוסף, גם סביבות חברתיות ותרבותיות עשויות להשפיע על האופן שבו אדם חווה מצוקה רגשית ונפשית.

למרות מחקרים רבים שעוסקים בהשפעות של מתח ואירועי חיים על הגוף, אין כיום מודל אחר מקיף שמתאר את האופן שבו הנפש והגוף משפיעים זה על זה בתהליך הדדי ומתמשך. עם זאת, ישנם מודלים ומושגים שמספקים הסברים מסוימים, ביניהם אפיגנטיקה, שמתייחסת לשינויים בביטויי הגנים שלנו כתוצאה מהשפעות חיצוניות ופנימיות, עומס אלוססטי (Allostatic load) שקשור להשפעות המתמשכות על סטרס וההתאמות הנדרשות בכדי לחזור לאיזון בגוף ועוד.

מהן הגישות הטיפוליות בהפרעות פסיכוסמטיות?

הפרעות מסוג זה זקוקות לגישה הוליסטית שמכירה ביחסים הדואליים שבין הנפש והגוף. אסטרטגיות הטיפול לרוב כוללות שילוב של התערבויות פסיכולוגיות, שינוי באורח החיים ובמקרים מסוימים גם טיפול תרופתי.

פסיכותרפיה:

פסיכותרפיה, או טיפול בשיח, יכולה לסייע למתמודדים עם הפרעות פסיכוסומטיות במגוון דרכים. ראשית, הפרעות פסיכוסומטיות נתפסות כדרך של הגוף "לדבר" את כאבי הנפש. לכן, על ידי מתן מרחב נוסף להבעה של הרגש באמצעות מילים ודמויים, תתכן הקלה בביטוי הגופני שלו.

שנית, ניתן לבדוק ולהעריך עד כמה הסינדרום הפסיכוסומטי מושפע או ניזון מחוויות טראומטיות שטרם עובדו וכמובן לטפל בהן ככל שניתן, למשל, באמצעות טיפול ממוקד טראומה. בנוסף, עצם ההפרעה גורמת לאדם למצוקה רבה, כאב פיזי ורגשי, סטיגמטיזציה ואף נידוי על ידי הסביבה.

פסיכותרפיה מאפשרת לאדם לשתף את הקשיים שלו ובכך לחוות הקלה ואף להפיג חלק מתחושות הבדידות.

ניהול לחצים

כאמור, הפרעות פסיכוסומטיות מושפעות מאוד מלחצים ומתח. לכן, טכניקות של הפחתת מתחים כגון תרגול מדיטציה, מיינדפולנס ותרגילי נשימות יכולות לעזור לאדם להפחית מעוצמת המתח שהוא חווה ואף לשפר את יכולת הוויסות הרגשי שלו.

בנוסף, כדאי לבחון האם חיי היומיום מלאים בעומס רב מדי והאם יש לנו מספיק זמן למנוחה ול-״טעינה מחדש״. מידה ולא, מומלץ לעשות שינויים באורח החיים כדי להפחית חלק מהעומס. גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון הם שמירה על אורח חיים בריא, הפחתה של שימוש באלכוהול וקפאין, שינה מספקת ופעילות גופנית קבועה.

טיפול תרופתי

במקרים מסוימים, תרופות יכולות לסייע להתמודד עם תסמינים הקשורים בהפרעות הפסיכוסומטיות, כגון כאב, נדודי שינה או חרדה.

מומלץ לשלב התערבויות רגשיות לצד הטיפול התרופתי, כדי שניתן יהיה לא רק לשלוט בתסמינים אלא להגיע להטבה במצב הכללי.

מידע

מידע פסיכו-חינוכי ורפואי על היחסים שבין הגוף והנפש יכול לסייע לאדם המתמודד. לא פעם הפרעות אלו מלוות בתחושה של בלבול, חוסר אונים ואף אשמה.

לכן, ככל שהאדם יכיר טוב יותר את המנגנונים הנפשיים והגופניים ואת הקשרים ביניהם, כך תגבר תחושת השליטה שלו ותפחת רמת החרדה.

תמיכה

ההתמודדות עם כל הפרעה היא מאתגרת, ובוודאי עם הפרעות שהינן "בלתי נראות" לסביבה ואף בלתי מובנות על ידי רופאים מסוימים ומערכות בריאות.

תמיכה רגשית בעזרת טיפול נפשי, תמיכה חברתית על ידי השתתפות בקבוצה ותמיכת הסביבה הקרובה יוכלו לסייע להתמודדות טובה יותר עם הפרעות אלה ולשיפור באיכות החיים של המתמודד.

טיפולים משלימים

טיפולים משלימים כגון דיקור, יוגה, שיאצו ותזונה מותאמת אישית יכולים לסייע בהפחתת התסמינים, הכאבים והמתחים ובשיפור איכות החיים הכללית.

לסיכום

הפרעות פסיכוסומטיות מבטאות את היחסים המורכבים שבין הגוף והנפש ומתוך כך דורשות התערבות רב-ממדית והוליסטית שכוללת התייחסות גם לגוף וגם לנפש של המתמודד/ת.

הדרך אינה קלה אך הטבה במצב ואף החלמה הינן אפשריות כאשר אנו מטופלים באופן הנכון עבורנו.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: