וויסות רגשי אצל מבוגרים

וויסות רגשי אצל מבוגרים

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

כל אחד מאיתנו בוודאי חווה רגעי מצוקה או משבר, בהם לא הצליח לשלוט ברגשותיו או הגיב באופן נסער. לחלק מהאנשים מדובר ברגעים נדירים אשר מושפעים מאירועים יוצאי דופן, סביב רגשות כמו אכזבה, עצב או כעס.

עבור אנשים מסוימים, ישנה חוויה של חוסר שליטה ברגשות ו/או חוסר יכולת בהתאמת התגובות, גם באירועים שבשגרה. במאמר זה נדבר על מהו וויסות רגשי, מה הגורמים לקשיים בוויסות הרגשי ומה עשוי לעזור לתרגל ולחזק את יכולות הוויסות.

מהו וויסות רגשי?

וויסות רגשי הוא תהליך של זיהוי, הבנה ותגובה רגשית מותאמת לסיטואציה. וויסות רגשי כולל את היכולת לנהל רגשות עזים, כך שעוצמת החוויה הרגשית של רגשות (כגון פחד, כעס או בושה) תהיה נסבלת ולא מציפה ותאפשר איכות חיים טובה.

ליכולת שלנו להגיב באופן מותאם למגוון סיטואציות בחיים יש השפעה משמעותית על איכות חיינו ובריאות הנפש שלנו. במצבים בהם הוויסות הרגשי שלנו תקין, הוא מסייע להתמודד עם העליות והמורדות הטבעיים בחיינו עם חוסן וגמישות. קשיים בוויסות הרגשי, לעומת זאת, עשויים להוביל לבעיות ביחסים, במשפחה ובמקומות עבודה.

מהם גורמים אשר יכולים להוביל לקושי בוויסות רגשי?

חוויות ילדות וסביבה לא יציבה בילדות

אנו לומדים כיצד לווסת את עצמנו דרך ההורים או דמויות משמעותיות אחרות בילדותינו. תחילה האם/האב עוזרים לתינוק לווסת את רגשותיו דרך וויסות הדדי (co-regulation) ולאט לאט הילד מפנים זאת ולומד כיצד לווסת את עצמו.

ילדים אשר גדלו בסביבה לא מאורגנת, יציבה או מיטיבה, ללא נוכחות קבועה והמשכית של דמויות מטפלות חיוביות, כמו גם ילדים שעברו חוויות קשות מאוד בילדות (למשל, הזנחה, פגיעות שונות או חוסר עקביות בטיפול בהם), הינם בסכנה גדולה יותר לחוות קשיי וויסות בעתיד מאשר ילדים שגדלו בסביבה בטוחה יותר.

מתח ומצוקה

כאשר לאדם אין מספיק משאבים לרשותו, רמות גבוהות של סטרס, עומס, לחץ בעבודה ואתגרים אישיים יכולים להוביל לקושי בוויסות רגשי, קושי אשר מוביל לעיתים להתפרצויות רגשיות או לקריסה.

בנוסף, לא פעם מתח ועומס מתלווה לקושי או מחסור בשינה, אכילה לא מאוזנת וצריכה מופרזת של תרופות, אלכוהול או סמים במטרה להירדם או להרגיע את המצוקה.

קושי בזיהוי ושיתוף של רגשות

אנשים אשר אינם מתורגלים במודעות עצמית לרגשותיהם, לא יזהו פעמים רבות את הקושי או המצוקה הרגשיים בשלב ראשוני.

חוסר בהכרה במצב וטיפול מתאים ומניעה יובילו לא פעם לתגובות רגשיות והתנהגויות קשות ובלתי-מווסתות יותר.

מצבים מסוימים וטריגרים

יש אנשים אשר יגיבו באופן נקודתי בחוסר-וויסות נוכח מפגש עם אנשים, אירועים, קונפליקטים שלא נפתרו או זיכרונות קשים שמהווים טריגר לתגובות רגשיות חזקות.

אסטרטגיות ודרכי התמודדות עם קשיי וויסות רגשי

החדשות הטובות הנן שניתן לחזק ולשפר את יכולות הוויסות הרגשי שלנו בעזרת עבודה מתאימה, תרגול והתמדה. בין האפשרויות המומלצות ניתן למצוא:

  • זיהוי טריגרים – ככל שתשימו לב יותר ותבחנו מהן הסיטואציות אשר מעוררות בכם תגובה רגשית עזה, כך תוכלו להתכונן מראש (לפחות בדמיון) לאותן סיטואציות ולהפחית את עוצמת הטריגר. לעיתים תוכלו גם להימנע לחלוטין מטריגרים מסוימים, אך לרוב עיקר העבודה היא על ראיית הנולד וההתמודדות עם הטריגר ולא הימנעות מוחלטת.
  • פיתוח כישורי התמודדות – ישנן דרכים רבות להתמודד עם רגשות עוצמתיים. החל מתזונה מאוזנת (למשל, שלא כוללת כמות מופרזת של סוכר או קפאין), הקפדה על שעות שינה מספקות, פיזור העומס, קביעת זמני מנוחה קבועים – תוכלו למצוא מה דרכי ההתמודדות שנכונות לכם.
  • שיתוף אנשים קרובים – שיתוף רגשי עם אדם קרוב אליכם יכול לסייע להתמודד ולהפחית את עוצמת הרגשות השליליים. עצם השיתוף מהווה הקלה וגם מפחית מתחושת הבדידות שאנו חווים מלסחוב את כל הקשיים לבד.
  • פנייה לקבלת טיפול נפשי – במידה ואתם מרגישים שאתם מתקשים להתמודד לבד, וזקוקים לעזרה כדי לשפר ולבסס את יכולת הוויסות הרגשי שלכם, תוכלו לפנות לטיפול. הטיפול יכול להוות חלל בטוח לשיתוף וחקירה של הרגשות העזים והמקורות שלהם, ולצד זאת להקנות לכם כלים מעשיים בוויסות כגון תרגילי נשימה. ישנם סוגים רבים של טיפולים נפשיים, אז התחילו מלקרוא על השיטות השונות ותראו למה אתם מתחברים. לאחר מכן, חשוב לפנות למטפל/ת מוסמכ/ת בעל הכשרה רלוונטית ונסיון בתחום.

לסיכום

זכרו, זה לעולם לא מאוחר מדי לעבוד על כישורי הוויסות הרגשי שלכם. וויסות רגשי יעיל יסייע לבריאותכם הנפשית ולאיכות חייכם האישית, הזוגית, המשפחתית והמקצועית.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: