מצוקה נפשית ודרכי טיפול והתמודדות

מאת: נועה שידלו

 

אנו רגילים להתמודד בחיי היומיום עם אתגרים רבים. חלקם חיצוניים לנו, למשל הניסיון לשלב בין עומס בעבודה לחיי משפחה או הופעה של מחלה לא שיגרתית וחלקם פנימיים, כגון תחושות קשות של עצבות או פחד שאיננו תמיד יודעים להצביע על הסיבה להופעתם. עם זאת, במידה ואתגרים אלו גובים מחיר כבד מהרגיל ואתם חשים מוצפים, ושאינכם מסוגלים עוד להתמודד ולהמשיך בתפקוד רגיל, ייתכן כי אתם נמצאים בעיצומה של מצוקה נפשית.

 

מהי מצוקה נפשית?

 

מצוקה נפשית היא מצב של סבל רגשי. המונח מכיל מגוון רחב של תסמינים אשר משתנים מאדם לאדם. פעמים רבות מצוקה נפשית חולפת מאליה כאשר המצב סביבנו נרגע. עם זאת, המונח "מצוקה נפשית" עשוי להתקשר למגוון תופעות החל מחרדה, דיכאון, הפרעת הסתגלות למצב חדש, הפרעת דחק פוסט-טראומטית ועד להפרעות נפשיות הגורמות למצוקה.

 

עבור אנשים המתמודדים עם דיכאון, חרדה או הפרעה נפשית אחרת, התסמינים עשויים להישאר לאורך זמן או להופיע שוב ושוב, לסירוגין. מצוקה נפשית פוגעת בצורה שבה אנו חושבים, מרגישים ו/או מתנהגים. לכך עשויה להיות השפעה על הקשרים שלנו עם אחרים, על התפקוד שלנו במקום העבודה או במקומות אחרים, ועל רמת ההנאה הכללית שלנו מהחיים.

 

מהם התסמינים למצוקה נפשית?

 

ישנם מספר תסמינים שעשויים להעיד על מצוקה נפשית. אדם עלול לסבול מתסמין אחד או יותר מן הבאים:

 

  • הרגשה של בושה או של אשמה ללא סיבה מוגדרת או מודעת
  • קושי להיזכר, להתרכז או לחשוב
  • שינויים בתיאבון
  • עייפות ותשישות
  • קושי בביצוע משימות
  • כאב גופני חדש ולא מוסבר
  • תחושה של חוסר תקווה, חוסר אונים או מוצפות
  • בעיות שינה: קושי להירדם, התעוררות מוקדמת או שינה מרובה
  • תחושות של דאגה, חרדה או כעס
  • התבודדות

מה הגורמים להופעת מצוקה נפשית?

 

הסיבות להופעת המצוקה עשויות להשתנות מאדם לאדם, אך לרוב יכילו שילוב של מספר גורמים. שלושת הגורמים העיקריים הם:

 

  • שינויים באיזון הכימי במוח ו/או שינויים הורמונליים
  • סטרס ובעיות בחיי היומיום
  • חשיפה לחוויות קשות שאנו מתקשים להכיל (טראומה)

 

מצוקה נפשית במקום העבודה

 

מקומות עבודה רבים כיום דורשים מעובדיהם להתמודד עם סביבה תובענית, לחוצה ועמוסה. ישנם גם מקצועות אשר מאופיינים בשעות עבודה מרובות, התמודדות עם לחצים ברמה תמידית ואחריות על חיי אדם, כגון רפואה או כבאות אש. העוסקים בעבודות כאלה עשויים להיות חשופים יותר מאחרים לחוויות של מצוקה במקום עבודתם.

 

ישנם מספר גורמים באופי ומקום העבודה שעשויים להגדיל את הסיכויי לחוות מצוקה, ביניהם: שעות עבודה ממושכות, שכר נמוך, תנאי עבודה לא-נאותים, חוסר שליטה בנוגע לאופי העבודה, תחרותיות יתר, קשרים בעייתים עם קולגות או מנהלים ודאגות בנוגע לביטחון תעסוקתי.

 

נראה כי שעות עבודה ארוכות הן גורם סיכון משמעותי למצוקה. במחקר משנת 2011 נמצא כי אנשים שעובדים שעות רבות בשבוע (מעל 55 שעות) הם בעלי סיכוי גבוה יותר לחוות דיכאון או חרדה מאלו שעובדים כמות שעות מתונה יותר.

התמודדות עם מצוקה נפשית

 

כאשר מדובר במצוקה נפשית משמעותית, אין אמנם פתרונות קסם אך יש מספר דרכי הרגעה שעשויים לסייע:

 

תרגול של מדיטציה/מיינדפולנס

 

כאשר אתם חשים מוצפים רגשית, עשויות להיות לכך הופעות חיצוניות בגוף כגון תחושת מועקה בחזה או בגרון, כאבי בטן או כאבי ראש. בעוד הרצון הוא פעמים רבות לברוח מתחושות קשות אלה, שימוש במיינדפולנס יכול לסייע לנו להבין היכן בגוף מורגשת המצוקה, ולהתמקד באזור זה.

 

כמו כן, ניתן ללמוד כיצד לשחרר מתחים אלה, בעזרת טכניקות הלקוחות משיטות טיפול כמו ״החוויה הסומטית״ (Somatic Experiencing – SE). לכך עשויה להיות השפעה מרגיעה ומשכחת.

 

הסחת דעת נעימה

 

לעיתים תחושת המצוקה היא עזה, ובמקום לשקוע עמוק יותר אל החוויה ניתן למקד את תשומת הלב החוצה דרך פעילות חיובית שעוזרת להתנתק ולהירגע. ניתן למשל לצפות בסדרה אהובה, לצאת לפעילות מהנה עם חבר טוב או להתרכז בתחביב שמסיב לנו הנאה.

 

לפנות זמן מיוחד לדאגות

 

מצוקה נפשית לוקחת מחיר כבד מגופנו ונפשינו, בייחוד כאשר אנו מנסים להמשיך לתפקד והמחשבות או התחושות הקשות מסרבות להיעלם. לעיתים, קביעת זמן ביומן שבו ניתן לחשוב על כל הנושאים שמעיקים עלינו עשוי להקל על המצב, זהו "זמן דאגות והתבוננות".

 

בצורה זו, כאשר המחשבות או הדאגות עולות במהלך היום נוכל להרגיע את עצמנו ולהיזכר שיש מאוחר יותר זמן קבוע בו אנו נתעמק בקשיים ונחשוב בצלילות על פתרונות אפשריים למצב.

 

לפנות לעזרה מקצועית

 

כאשר רמת המצוקה הנפשית פוגעת בפעילויות היומיום שלנו או משפיעה על איכות חיינו, ניתן לפנות למטפל מוסמך שיעזור לנו להתמודד עם הקשיים הרגשיים. הטיפול יכול לסייע לנו לראות בבהירות את הגורמים להופעת המצוקה, ולמצוא לאט לאט את הדרכים בהם ניתן להכיל אותה ולהרגיע את עוצמתה, במטרה לחזור ולהרגיש שוב יותר רגועים ובטוחים.

 

בפורטל טנא תוכלו למצוא מגוון מטפלים ומטפלות ובאזורים שונים ברחבי הארץ. לחיפוש מטפל/ת לחצו כאן

 

לקריאה נוספת:

 

מחקר בנוגע להשפעת שעות עבודה על מצוקה נפשית (באנגלית)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3095591/

 

8 סימנים למצוקה נפשית, ער"ן

https://www.camoni.co.il/8-%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%A7%D7%94-%D7%A8%D7%92%D7%A9%D7%99%D7%AA

 

עזרה עצמית במצבי מצוקה נפשית, לטם

 

https://www.tasmc.org.il/Articles/Psychiatry/Pages/lotem-helpyourself.aspx

נשלח ב מאמרים