מהם מחסומים רגשיים?

מהם מחסומים רגשיים?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

הרגשות שלנו הכרחיים להישרדות שלנו. אם למשל נהיה ביער ונראה דוב, נרגיש פחד ונדע שעלינו לברוח ולהתגונן מהסכנה.

אך לעיתים הרגשות שלנו מוליכים אותנו שולל ולא מצביעים על סכנה קיימת או מצביעים על סכנה כאשר איננה שם. כך לדוגמא, במקרה האחרון, אנו עשויים להימנע ממצבים או מקשרים שעשויים לסייע לנו ולפתח אותנו.

במאמר הבא נבין מהם מחסומים רגשיים, איך הם מתבטאים וכיצד הם עלולים להשפיע על מערכות היחסים בחיינו.

מחסומים רגשיים והשפעתם על יחסים

כפי שהשם מצביע, מחסומים רגשיים הם מגבלות רגשיות שמונעות מאיתנו לנהל תקשורת פתוחה בנוגע למחשבות, תחושות ורגשות שלנו. בנוסף, מחסומים רגשיים משפיעים על האופן שבו אנו תופסים ומפרשים את ההתנהגות והמניעים של אנשים אחרים.

מחסומים רגשיים עשויים לעורר תגובה רגשית שאינה מותאמת או יעילה. הם עלולים להוביל לקונפליקטים עם חברים, בני/בנות זוג, קרובי משפחה ועמיתים לעבודה.

בין המחסומים הרגשיים שעשויים להשפיע על היכולת שלנו לתקשורת יעילה ניתן למצוא:

  • כעסכעס עשוי להשפיע על האופן שבו המוח שלנו קולט נתונים. למשל, בעת כעס לאנשים קשה יותר לעבד מידע לוגי. עובדה זו מגבילה את היכולת שלנו לקבל פתרונות מצד אחרים או לפתור בעיות בעצמנו.
  • גאווה – גאווה עשויה לגרום לנו להתבונן על הדברים באופן מוגבל ומנקודת המבט שלנו בלבד, מבלי לראות את ה"תמונה השלמה". באופן כזה, אנו לא פנויים להקשיב לאחרים ואיננו מסוגלים לראות את הדברים מנקודת מבטם.
  • אפתיה– בניגוד לתגובות רגשיות בעלות עוררות גבוהה, האפתיה או אדישות דווקא מתארת מצב של עוררות נמוכה ו/או ניתוק רגשי ממצבים. מדובר בחוסר רגש או דאגה בנוגע לנושאים שלרוב מענינים אותך. אפתיה עשויה להוביל לתגובות קשות מצד אנשים אחרים שיפרשו את התנהגותכם כחוסר אחריות או חוסר אכפתיות.
  • חרדהלחרדה יש השפעה שלילית על היכולת שלנו להיות יצירתיים, להתרכז ולתקשר, שכן הגוף בעוררות גבוהה ומוכן להתמודד עם האיום החיצוני או הפנימי. גם מערכות נוספות בגוף שלנו כגון מערכת העיכול נוטות לפעול בצורה חלקית יותר כדי למקד את האנרגיה בגוף לתהליכים של שימור עצמי דרך בריחה או תקיפה.

מה יכול לסייע להתמודד עם מחסום רגשי?

הדרך להתמודד עם ולהתגבר על מחסום רגשי היא להבין ולהביע טוב יותר את הרגשות, התחושות והמחשבות שלנו, כולל מחשבות מגבילות, וכן להבין כיצד זה אולי משרת אותנו ומדוע אנו חסומים או נמנעים.

בנוסף, ניתן ללמוד ולתרגל כיצד להכיל טוב יותר את הרגשות עצמן ובמקביל, לשחרר תחושות גוף של מתח מיותר. בין הדברים שעשויים לעזור לנו להבין ולהביע טוב יותר את הרגשות שלנו ניתן למצוא:

כתיבת יומן אישי

נסו לכתוב בסוף כל יום מספר דקות.

התחילו מלתאר את מה שעבר עליכם באותו יום באופן קונקרטי (הלכתי לשם, פגשתי אותו) ואז נסו להתחקות אחר הרגשות (לדוגמה, הכעיס אותי שהוא איחר) והתחושות (כלומר, החוויות הגופניות) שלכם (לדוגמה, הרגשתי כיווץ בבטן).

זיהוי הטריגרים

דרך כתיבת היומן תוכלו להתחיל לזהות מה הטריגרים שמובילים אתכם למחסומים רגשיים ולפגיעה ביחסים ובתקשורת.

תנועה ופעילות גופנית

פעילות גופנית ותנועה פיזית מייצרות גם שחרור ותנועה רגשית.

צאו להליכה במהלך או סוף היום, תשימו מוזיקה ותרקדו או לכו לחדר כושר – העיקר לזוז.

תרגול של טכניקות מיינדפולנס

כיום ניתן לתרגל מיינדפולנס במגוון דרכים, כגון פודקאסטים, אפליקציות וסרטונים ביו-טיוב.

דרך מיינדפולנס תוכלו להתחבר טוב יותר לרגשותיכם בזמן אמת.

פנו לטיפול

אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לעזרה כדי להתגבר על המחסומים הרגשיים והמחשבות המגבילות שפוגעים באיכות חייכם, ביעדים ובמטרות שלכם ובמערכות היחסים שלכם, מומלץ לפנות לקבלת עזרה נפשית.

דרך הטיפול תוכלו ללמוד להמשיג, לזהות ולהתמודד טוב יותר עם הרגשות שלכם ועם המחסומים הרגשיים שאתם חווים.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: