בעיות חברתיות: איך ניתן לטפל בקשיים חברתיים?

בעיות חברתיות: איך ניתן לטפל בקשיים חברתיים?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

אנו יצורים חברתיים אשר מבלים את מרבית זמננו לצד אנשים אחרים, בין אם מדובר בזמן עבודה, בזוגיות, בקרב המשפחה או החברים. קשרים חברתיים עשויים להוביל לאתגרים שונים, כגון פערים בצרכים, אי-הבנות וציפיות שאינן מתממשות.

לרוב, דרך תקשורת פתוחה וכנה ניתן לפתור אתגרים אלו. עבור אנשים מסוימים, קשיים חברתיים נוכחים ומשפיעים באופנים שונים על הקשרים בחייהם. במאמר זה ננסה להבין מהם קשיים חברתיים, היכן הם עשויים להתבטא, מה מוביל להופעתם וכיצד ניתן לטפל בהם.

מהם קשיים חברתיים?

הצלחה חברתית דורשת מאנשים להבין ניואנסים מילוליים וגופניים, הבעות פנים, רמזים חברתיים, חוקים חברתיים לא מדוברים ושיח. לעיתים, גם ילדים וגם מבוגרים עשויים להיתקל בקשיים מול אתגרים אלו.

בניגוד לאנגלית או מתמטיקה, איננו לומדים כישורים חברתיים באופן מסודר אלא דרך חיקוי והתנסות. באופן אידאלי, אנו נלמד בגילאים מוקדמים כיצד להתיידד עם אחרים ולהתמודד עם קונפליקטים חברתיים. עם זאת, לא כולם לומדים זאת בגילאים צעירים והדבר עשוי להוביל לקשיים רבים ולבעיות חברתיות בהמשך החיים.

איך מתבטאים קשיים חברתיים?

  • קושי ביצירה ו/או בשמירה על קשרים חברתיים
  • הימנעות מסיטואציות חברתיות כתוצאה מהקשיים
  • אי-הבנות מול חברים, בני משפחה ו/או קולגות בעבודה
  • תחושה שאינכם מובנים או שמפרשים אתכם לא נכון ו/או קושי להבין אחרים

מה הגורמים להופעת קשיים חברתיים?

סביבה התפתחותית לא מתקפת ותומכת

כאשר ילד קטן מקבל מכה ומתחיל לבכות, אנו משערים שההורה יבוא אליו, אולי ייתן לו חיבוק, יכיר בכאב שלו ויעזור לו להתמודד.

לעיתים, הורים אינם פנויים רגשית עבור ילדיהם, וכך הילדים עשויים לחוות חוסר הלימה בין מה שמרגישים והתגובה ההורית (״תפסיק לבכות!״), לעתים עד כדי הזנחה רגשית ולא ללמוד מגיל צעיר כיצד לזהות את רגשותיהם שלהם ושל אחרים, להתמודד עם רגשות שונים, לווסת את עצמם ועוד.

כישורי חיים אלה הם קריטיים ביצירה ושמירה על קשרים עתידיים.

הפרעת קשב, ריכוז והיפר-אקטיביות ADHD

אנשים המתמודדים עם ADHD עשויים להתנהג באופן שנתפסים כלא מאורגנים, אימפולסיביים, רגישים מדי, אינטנסיביים ואף אגרסיביים.

כתוצאה מכך, אינטראקציות חברתיות עלולות להיות מלאות באי-הבנות וליקויים בתקשורת.

הפרעות התפתחותיות

כגון בספקטרום האוטיסטי.

איך ניתן לטפל בקשיים חברתיים?

במידה ואתם מרגישים שהקשיים החברתים גורמים לכם לבדידות, מצוקה, חרדה ו/או פוביות שונות, מומלץ לפנות לקבלת טיפול נפשי. טיפול נפשי יכול לסייע להתמודד עם התוצאות של הקשיים החברתיים, הכוללות לא פעם בדידות, פגיעה בתחושת הערך, כעס, תסכול ותחושת נידוי.

בנוסף, עבודה טיפולית יכולה לסייע גם לפתח ולחזק כישורים אישיים וחברתיים שיסייעו להתמודד טוב יותר עם קשיים חברתיים ולייצר ולשמר קשרים משמעותיים לאורך זמן.

עבודה על כישורים אלה יכולה לכלול בין היתר

חיזוק המודעות העצמית

היכולת לזהות ולהמשיג את רגשותינו חשובה מאוד ליצירת קשרים חברתיים. עלינו תחילה לזהות מה עושה לנו טוב ומה עושה לנו רע, ומהם התנאים שאנו זקוקים להם כדי לקיים אינטראקציות חיוביות.

למשל, אדם אשר מזהה שהוא נכנס ללחץ במקומות רועשים והומי אדם יוכל לבחור לצאת לדייט ראשון בפארק או בסביבה שנעימה לו. כך, הוא יהיה פנוי יותר להיכרות.

תרגול ויסות עצמי

לאחר שאנו יודעים לזהות מה עושה לנו טוב ומה עושה לנו רע, השלב הבא כולל עבודה על ויסות עצמי. ויסות עצמי היא היכולת לנהל את הרגשות שלנו. ישנן טכניקות רבות לוויסות עצמי, למשל דרך דפוסי נשימה או קרקוע.

היכרות ותרגול של טכניקות ויסות עצמי יסייעו לנו להתמודד כאשר רגשותינו "יוצאים משליטה", למשל כאשר אנו מאוד לחוצים, מפחדים או כועסים.

עבודה על אמפתיה

לאחר שאנו יודעים לזהות את הרגשות שלנו, נוכל לעבוד גם על זיהוי של רגשות של אחרים. נתחיל לשים לב להבעות הפנים ולשפת הגוף של אנשים אחרים, לבחירת המילים שלהם, אפילו לדפוסי הנשימה שלהם.

כמובן שמומלץ לשאול ולברר מה הצד השני מרגיש אם איננו בטוחים, למשל "אני מרגיש שאתה קצת עצבני, קרה אולי משהו?"

התמודדות עם קונפליקטים

כמעט בכל קשר יופיעו לעיתים קונפליקטים, בין אם מדובר בקשר זוגי, חברי, משפחתי או מקצועי.

היכולת להתמודד עם קונפליקט, לנהל אותו ולהגיע לפתרון שמקובל על שני הצדדים חשובה מאוד בתהליך העבודה על הקשיים החברתיים.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: