מה זה סל שיקום?

מה זה סל שיקום?

תוכן עניינים

מאת ג'ודי ריבקין, פסיכולוגית קלינית מומחית, חברת "טנא", גבעתיים.

לצערנו, קיימים בישראל אנשים הסובלים מפגיעות נפשיות, שלא ניתן לרפא אותם, גם בעזרת פסיכותרפיה ארוכת טווח ותרופות פסיכיאטריות (ו/או אשפוז).

חלק מהאנשים הסובלים מקשיים נפשיים ממושכים חווים גם קושי משמעותי לקיים חיים מספקים בתחומים השונים כגון בעבודה, בלימודים, בקשרים החברתיים או בתפקוד היומי בבית ובשעות הפנאי. הם זקוקים לעזרה ולתנאים שיאפשרו להם לקחת חלק פעיל בקהילתם.

בעבר לא היתה הבנה לצורך הזה, וכתוצאה מכך אנשים רבים עם בעיות נפשיות סבלו מבידוד ולא יכלו לקחת חלק פעיל  בחיי הקהילה. התמונה השתנתה בעשרות השנים האחרונות וגברה מאד ההבנה כי זהו תפקיד הקהילה והגורמים המטפלים לאפשר תנאים לחיים משמעותיים גם למי שמתקשים מאד להגיע לכך בעצמם. וכאן נכנס לתמונה נושא השיקום.

הניסיון מלמד שבשילוב של פסיכותרפיה (גם תמיכתית), טיפול תרופתי ושיקום, ישנו הסיכוי הגבוה ביותר לעזור לאדם שסובל ממחלת נפש להשיג החלמה. (גם כאן לא מדובר בריפוי מלא ברוב המקרים).

בשנת 2000 נחקק בישראל חוק שיקום נכי נפש בקהילה. נוסח החוק: "מטרתו של חוק זה לשקוד על שיקומם ושילובם בקהילה של נכי הנפש כדי לאפשר להם להשיג דרגה מרבית אפשרית של עצמאות תפקודית ואיכות חיים, תוך שמירה על כבודם ברוח חוק־יסוד: כבוד האדם וחירותו."

מאז שנחקק החוק, הוקמה בישראל מערכת ענפה לשיקום של נפגעי נפש. אוסף השירותים המוצעים מכונה סל שיקום. הוא נועד לכל מי שמוכר בביטוח הלאומי כבעל לפחות 40% נכות נפשית.

הסל מספק שירותים בנושאים מגוונים הכוללים:

  • תיאום טיפול (עזרה וליווי בבניית תוכנית שיקום כוללנית ויישומה).
  • דיור (הוסטלים ודיור מוגן גם בדירות שותפים וגם לבודדים בדירותיהם).
  • תעסוקה (מפעלים מוגנים,תמיכה בשילוב בשוק החופשי ואפילו ליווי בפתיחת עסק עצמאי).
  • חברה ופנאי (רשת מועדונים חברתיים,חברות לפעילויות בשעות פנאי, חונכות, סבסוד חוגים במתנ"סים ועוד).
  • השלמת השכלה (בקורסים ייעודים ורגילים ניתן להשלים 12 שנ"ל, בגרות ואפילו לקבל ליווי ועזרה ללימודים באוניברסיטה).
  • קורסים מקצועיים (כגון בישול, תיקון אופניים ועוד).
  • טיפול שיניים במרפאת של משרד הבריאות (שירות זה ניתן אך ורק כתוספת לתוכנית שיקום).

השירותים השונים מתבססים על מתן תמיכה וליווי של אנשי מקצוע. לא מדובר במענקים כספיים. שירותים חדשים ויצירתיים נפתחים מעת  לעת.

הפנייה לשירות נעשית על ידי הגשת טפסים ופנייה לועדת סל שיקום. הוועדות מתקיימות במרפאות לבריאות הנפש האזוריות ובמקומות נוספים (קופת חולים מכבי מקיימת ועדות לחבריהם). הפסיכיאטר יוכל להדריך כיצד לפנות.

למידע נוסף, אפשר לפנות אלי או להיכנס לאתר:

https://www.health.gov.il/SUBJECTS/MENTAL_HEALTH/REHABILITATION

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: