עייפות נפשית כתוצאה ממתח כרוני

עייפות נפשית כתוצאה ממתח כרוני

תוכן עניינים

מאת נועה שידלו

כמו שמכשירי החשמל שלנו זקוקים לטעינה אחרי יום ארוך של שימוש, כך גם גופנו ונפשנו זקוקים לטעינה ומנוחה מספקת. קיימים כמובן הצרכים הגופניים הבסיסיים, הכוללים שינה מספקת ותזונה, שכן ללא מענה לצרכים הללו לא נוכל לתפקד.

לצידם, ישנם צרכים נוספים, "שקופים" יותר, שזקוקים גם הם למענה. ביניהם הצורך בהכרה, הצורך בזמן לשחק, הצורך ברגיעה, הצורך בקרבה אנושית ועוד. כאשר אנו מזניחים את הצרכים הללו לאורך זמן, עלולה להיווצר שחיקה נפשית שמובילה לתשישות נפשית, או במילים פשוטות יותר, לחוסר חשק כללי ותחושת "לא בא לי כלום".

אז מה ההבדל בין מתח אקוטי לכרוני? מה ההשפעה של מתח זה על הגוף? וכיצד ניתן לטפל בו?

מתח נפשי אקוטי מול מתח נפשי כרוני

חשוב להבדיל בין מתח נפשי אקוטי (נקודתי) לבין מתח נפשי כרוני (מתמשך).

מצבים של מתח אקוטי הם רגעיים ולפיכך גם חולפים. לחץ לפני מבחן גדול או ראיון עבודה חשוב יפלו לקטגוריה זו. לרוב, לאחר שהמצב מעורר הלחץ יחלוף, הלחץ יחלוף גם הוא.

לעומת זאת, ישנם מצבים בחיים שמובילים למתח נפשי כרוני. מתח נפשי כרוני יכול לנבוע ממצב מעורר לחץ שהוא מתמשך (כמו למשל טיפול בבן זוג חולה או פשיטת רגל) או כתוצאה מאירוע שחלף אך ממשיך להחוות כמעורר לחץ (הכוונה היא לאירוע שנחווה כטראומטי, למשל תאונת דרכים).

כאשר מתח נפשי הופך לכרוני ואינו מקבל מענה מתאים, כגון טיפול נפשי, הוא עשוי להשפיע בצורה הרסנית על הגוף והנפש כאחד.

שאיפת הגוף לאיזון

בכל רגע נתון הגוף מנסה לווסת את עצמו על מנת להשאר במצב יציב ומאוזן (homeostasis).

במטרה להגיע לויסות, מתרחש תהליך שנקרא אלוסטזיס (allostasis). אלוסטזיס הוא הניסיון של הגוף לחזור לאיזון לאחר התמודדות עם שינוי. אלוסטזיס מוגדר כ"יציבות דרך שינוי". מקיואן (McEwen) תבע את המושג "עומס אלוסטטי“ (allostatic load).

עומס אלוסטטי הוא ה- "מחיר" שהגוף והנפש משלמים כתוצאה מהניסיון להתמודד עם סטרס. העומס האלוסטטי הוא השחיקה של הגוף ומערכת העצבים כתוצאה מיתר (או תת) פעילות של המערכות הגופניות שתפקידן להתמודד עם השינויים הסביביתיים.

מערכות אלה, הכוללות בין היתר את המערכת החיסונית, מערכת העצבים והמערכת האנדוקרינית (המשחררת את הורמוני הדחק), מסייעות לגוף להתמודד עם שינויים פנימיים וחיצוניים. כאשר נוצר מצב של עומס אלוסטטי, מערכות אלה, שאמורות לסייע לגוף, עשויות לפגוע בו. במצבים אלו אנו פגיעים יותר להפרעות נפשיות ומחלות גופניות.

כיצד מטפלים בעייפות כתוצאה מלחץ כרוני?

במידה ומדובר בעייפות ושחיקה מצטברת שפוגעת באיכות החיים בצורה משמעותית, מומלץ לפנות לטיפול נפשי. קיימות אופציות רבות לטיפול, ביניהם טיפול פסיכודינמי-שיחתי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, טיפול קבוצתי, טיפול ממוקד טראומה ועוד.

טיפים לטיפול בעייפות כתוצאה מלחץ כרוני

  • וודאו שמדובר בעייפות שמקורה הוא נפשי ולא גופני – פנו לרופא/ה ובצעו את הבדיקות הדרושות כדי לוודא שאין מקור גופני לעייפות שאתם חווים. מומלץ לבקש מהרופא/ה בדיקות דם מקיפות, כולל ויטמנים מסוג 12B ו- D, שעלולים להשפיע על מצב הרוח.
  • הורדת עומס חיצוני – באופן לא מפתיע, אחת הדרכים היעילות לטיפול בעייפות היא הורדה של עומס.
  • השקעה בבריאות הגופנית – עייפות נפשית ועייפות גופנית קשורות זו בזו. דאגו לצרכים הגופניים שלכם במקביל לעבודה על מצבכם הנפשי: תאכלו טוב, תשנו טוב ונסו לשלב פעילות גופנית שנעימה לכם.
  • שתפו בקושי – בין אם מדובר במטפל, בבן או בת זוג, בחברים או במשפחה – מצאו את המקום שבו אתם יכולים לשתף בקושי שאתם חווים.
  • חמלה עצמית – פעמים רבות אנשים השגיים מאוד יגיעו למצבים של עייפות נפשית, מכיוון ש – "דחפו" את עצמם מעבר ליכולת. נסו לתרגל סלחנות עצמית ולהבין שמגיע לכם הפסקה.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: