טיפול פסיכולוגי בילדים

טיפול פסיכולוגי בילדים

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

זה לא באמת פשוט להיות ילד. הצעד הראשון, המילה הראשונה, הגן הראשון, היום הראשון בכיתה א'. ילדים צריכים ללמוד כל הזמן דברים חדשים, להתמודד עם אתגרים משתנים וכל זאת בזמן שהם תלויים באחרים, אינם יכולים לקבוע בעצמם את גורלם ולחוש בשליטה.

במהלך התפתחותם, ילדים לומדים מהסביבה האנושית שלהם כיצד לווסת ולהכיל רגשות ״חיוביים״ ו-״שליליים“ כאחד, כמו שמחה, התלהבות, קנאה, כעס ופחד.

כפי שסקרנו במאמר על חרדות של ילדים, פחדים הם חלק בלתי נפרד מההתפתחות התקינה של ילדים; לכל גיל יש את הפחדים המאפיינים אותו. כך גם הכעס, המסמן את העצמאות של הילד ואת רצונותיו האינדיבידואליים, אשר לא תמיד ניתן להגשימם בדיוק בזמן ובצורה שבה היה רוצה.

יש ילדים שקשה להם יותר עם ההתמודדות הנדרשת מהם לצורך החיים היומיומיים וילדים שקשה להם פחות.

מתי נדע אם ילד זקוק לעזרה ואולי אף לטיפול? ואילו טיפולים אפשריים לילדים?

מדוע חשוב לטפל בילדים בזמן?

הקשיים של הילד עשויים להופיע בבית, בביה"ס, במסגרות חברתיות או בשילוב ביניהם. טיפול נכון ומותאם בזמן, יכול לתרום לאיכות חייו של הילד, לסייע לו לצבור ביטחון בעצמו ובסביבתו, ולשפר את דימויו העצמי ואת קשריו עם האנשים בסביבתו. מנגד, כאשר הקשיים שהילד חווה אינם מזוהים ו/או נענים עם הופעתם, הם עלולים להחמיר, ויכולים להוות טריגר למעגל קסמים שלילי שבו הילד וסביבתו חווים תסכול וסבל הולכים וגוברים .

בדומה למחלות פיזיולוגיות, בעיות רגשיות או התנהגותיות שמופיעות בילדות ולא מקבלות מענה או טיפול מתאים, עשויות להמשיך להשפיע על הילד ומשפחתו גם בהמשך. לכן, במידה ואתם חושבים שייתכן וילדכם זקוק לטיפול או לעזרה, עדיף להתייעץ בהקדם עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש כדי למנוע הישנות או החמרה של המצב.

מומלץ להתחיל תמיד במניעה, ולעודד את ילדיכם לשתף את רגשותיהם איתכם ועם אחרים. עידוד הילד לחשוף רגשות קשים יותר כגון פחדים או כעסים עשוי לעזור לו להשתחרר מהם ולצמוח. חשוב שילד ירגיש שהוא יכול לדבר איתכם על הכל בחופשיות ובפתיחות ושהוא לא צריך להתבייש לשתף או לדאוג שמע ייענש.

מה יכול לעורר את הצורך בטיפול אצל ילדים?

משברים או שינויים גדולים בחייו של הילד עשויים להוות גורם סיכון להתפתחות קשיים רגשיים שונים, למשל, מעבר דירה, אובדן הורה או סב/תא אהובים, גירושים וכדומה.

אלו הם שינויים שגם לאדם מבוגר לא פשוט להתמודד איתם – עבור ילד, הקושי גדול אף יותר. זאת מכיוון שאנו כמבוגרים פיתחנו שיטות שונות וכוחות להתמודדות עם קשיים.

למשל, אם אדם מבוגר חש לחץ או חרדה הוא יכול להזכיר לעצמו מקרה דומה על מנת לנסות לפתור זאת, לעשות רציונליזציה כדי להרגיע את עצמו, להתקשר לחבר, לצאת לסיבוב בשכונה, לעשות פעילות גופנית, לכתוב ביומן וכדומה.

הרפרטואר של הילד יותר מוגבל. לכן, חשוב מאוד ללוות את הילד בסיטואציות שעשויות להיות מאתגרות/מלחיצות עבורו, לעזור לו להכיל את חששותיו ורגשותיו, להרגיע אותו ולנסות לסייע לו לגבש כלים ואסטרטגיות התמודדות.

זכרו כי ילדכם לומד גם מהתבוננות בכם, ולכן השתדלו לשים לב כיצד אתם מתמודדים עם סיטואציות מאתגרות, מלחיצות או מעצבנות.

בנוסף, ילדים נולדים עם רמות שונות של רגישות, יכולת לדחיית סיפוקים, ולהכלת תסכולים (למשל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לעיתים קרובות מאופיינים גם בסף תסכול נמוך ובקשיי ויסות).

ישנם ילדים אשר זקוקים לטיפול עקב קשיי ויסות ורגישות יתר חושית או רגשית. ילדים אלו יפיקו מאוד מטיפול המלווה בהדרכת הורים כיוון שהם זקוקים לסביבה רגועה ומכילה גם בביתם.

אילו סוגי טיפול לילדים קיימים?

ישנם מגוון טיפולים נפשיים לילדים, והבחירה ביניהם תעשה בהתאם לסוג הבעיה, חומרתה ואופיו של הילד.

במצבים מסוים, יהיה צורך לשלב בין טיפול נפשי לבין טיפול תרופתי.

באופן כללי, טיפול פסיכולוגי מיועד לטפל בכל סימפטום הקשור לקושי הרגשי/התנהגותי של הילד ולסייע לילד להתמודד עם הסימפטומים, כדי שיוכל לחזור לתפקוד מיטבי בבית, בבית הספר ובקהילה.

טיפול דינמי

לרוב, טיפול דינמי בילדים יכלול משחק ויצירה.

משחק ויצירה הם הדרכים שבהן ילדים לומדים את העולם, מבטאים את עצמם ואת יחסיהם עם הדמויות החשובות בחייהם.

טיפול שיחתי בלבד אינו מתאים לילדים צעירים. דרך המוטיבים והיחסים שעולים במשחק/יצירה ניתן להציץ לתוך עולמו הרגשי של ילדים ולתת מענה הולם.

טיפול דיאדי

כאשר מדובר בילדים צעירים, לרוב הטיפול יכלול גם את ההורה. זאת בשל ההבנה כי ההורה הוא סוכן השינוי המשמעותי ביותר בחייו של הילד.

הילד הצעיר אינו פועל באופן עצמאי אלא הוא חלק ממערכת משפחתית ומדיאדות הורה-ילד.

בנוסף, ילד צעיר יכול להבהל ולא לשתף פעולה עם המטפל/ת, אם אחד מהוריו לא נוכח בחדר.

הרבה פעמים, דרך הטיפול הדיאדי עולה כי ישנן התנהגויות או דפוסים שההורים נוקטים (ללא כוונה) אשר מחמירים או משמרים את קשייו של הילד. לכן, יש חשיבות גדולה בעירוב ההורים בתהליך הטיפולי.

במכונים להתפתחות הילד בארץ, הטיפול יכלול פעמים רבות טיפול דיאדי הורה-ילד (פעם אבא ופעם אמא, לסירוגין) וכן הדרכות הורות בשילוב שני ההורים, בהן ניתן יהיה לבחון את הדברים והנושאים שעלו בעת הטיפול הדיאדי.

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT)

בדומה לטיפולי CBT עבור מבוגרים, טיפול זה ממוקד בשיפור המצבים הרגשיים, רמות החרדה וההתנהגויות של הילד על ידי זיהוי של דפוסי חשיבה שאינם בריאים או משרתים את הילד והחלפתם באחרים, חיוביים יותר.

מטפל ה- CBT מלמד את הילד כיצד מחשבות, חרדות ומצבי רוח משפיעים על התנהגויות. במהלך טיפול זה, הילד לומד כיצד הוא יכול לזהות דפוסי חשיבה מזיקים ולהחליפם בדפוסים שיובילו לרגשות והתנהגויות מותאמים ובריאים יותר. טיפולי CBT יכולים להיות יעילים מאוד בטיפול במצבים של OCD (הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית), חרדה או דיכאון.

לקריאה נוספת בנושא טיפול CBT בילדים, ניתן למצוא את ספרה של נעמי אפל "לדבר CBT עם הורים וילדים".

טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT)

טיפול מסוג זה עשוי לסייע למתבגרים בעלי מחשבות אובדניות כרוניות, מתבגרים העוסקים בפגיעה עצמית או התנהגות בעלת מאפיינים של חוסר שליטה בדחפים (כמו הסתכנות, התמכרויות, סערות רגשיות).

הדגש בטיפול זה הוא בלקיחת אחריות על הקשיים ובחינת הצורה שבה המתבגר מתמודד עם קונפליקטים ורגשות שליליים. לרוב, זהו טיפול שיכלול שילוב בין פגישות פרטניות לקבוצתיות.

טיפול באמנות

האמנות מהווה מדיום להבעה עצמית ויכולה לסייע לילדים להביע את מחשבותיהם, יחסיהם ורגשותיהם. טיפול באמנות רותם את הערך המרפא בהבעה אמנותית לצרכי הטיפול, והמטפל מסייע לילד לעבור תהליך יצירתי כדי לשפר את יכולות הביטוי והתקשורת שלו, תהליכים שעשויים להוביל להחלמה.

מכיוון שמדובר בצורת טיפול לא-מילולית ברובה, סוג טיפול זה יכול לסייע במיוחד לילדים שמתקשים לתמלל ולגעת ברגשותיהם באופן ורבלי, וכן לילדים שנמשכים לפעילויות יצירתיות ויוכלו לבטא את חוויותיהם באופן יצירתי.

טיפול בטראומה

במידה והילד מתמודד עם טראומה (מלחמה, נחיתת טילים, תאונה, תקיפה פיזית או מינית), חשוב לפנות למטפל מומחה טראומה שעובד עם ילדים.

טראומה אצל ילדים מתבטאת אחרת מאשר אצל מבוגרים, ולכן לא תמיד נדע לזהות שהתנהגויות מסוימות הן תגובות לטראומה.

דוגמא לשיטת טיפול בטראומה היא טיפול התנהגותי-קוגנטיבי ממוקד טראומה (TF-CBT). כמו כן, קיים EMDR המיועד לילדים.

טיפול פסיכולוגי בילדים – לסיכום

במידה ואתם חושבים שילדכם זקוק או יימצא עזר בטיפול נפשי, מומלץ לפנות לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש המתמחה בטיפול פסיכולוגי בילדים ולהתייעץ איתו/ה על כך.

במקרים של חשד לטראומה, מומלץ לברר אם המטפל/ת המיועד/ת מתמחה בטראומה. למשל, במרכזי "חוסן" קיימים טיפולים המיועדים לילדים שעברו טראומה.

טיפול מוקדם יכול למנוע החמרה ופגיעה ארוכת-טווח באיכות חייו של הילד ומשפחתו, ולעזור לו לחזור לתפקוד תקין.

כמו בכל טיפול נפשי, ישנה חשיבות גדולה מאוד לאיכות החיבור וטיב הקשר בין הילד למטפל, לא פחות מסוג הטיפול הנבחר.

כהורים, זכרו שאתם הדמויות המשפיעות ביותר על חיי ילדיכם, ולכן חשוב שתקחו חלק בתהליך הטיפול, בין אם בטיפול דיאדי משותף או בפגישות עדכון והדרכה עם המטפל/ת.

אל תחששו להעלות מול המטפל/ת של ילדיכם את הקשיים שעולים בבית ובקשו עצות וטיפים כיצד להתמודד עם סיטואציות מאתגרות מול ילדיכם. זיכרו כי ילדיכם חשים מתחים וחרדות הקיימים אצלכם, גם אם הם אינם מדוברים.

ילד מתבונן בכם ולומד מכם על העולם ועל עצמו. לכן, חשוב שתדאגו גם לבריאותכם הנפשית ותהוו מודל חיובי עבורו כולל ביחס להשקעה וטיפול בקשיים רגשיים.

תוכן שעשוי לעניין אתכם:

חרדות אצל ילדים | כיצד לפתח בילדים ביטחון עצמי והערכה עצמית

סיכום שאלות

ראשית כל, ישנן התחושות הפנימיות שלנו כהורים, והיכולת שלנו לזהות כי דבר מה איננו כשורה בהתנהגותם של ילדינו.

אולם ניתן גם לציין תרחישים שונים ונסיבות לרבות: משברים כגון אובדן בחייו של הילד או גירושים, חוויות בעלות עוצמות רגשיות גבוהות כגון מתח גבוה מבחינות.

טיפול בכללותו נועד לסייע בקשיים רגשיים או התנהגותיים ולגבש דרכים התמודדות.

באשר לסוג הטיפול נקדים ונאמר, שכל תוכן אינטרנטי איננו יכול לפסוק זאת, וחשוב להיוועץ עם איש מקצוע.

טנא הינו מיזם שנוסד על-ידי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים פסיכותרפיסטיים, ומטרתו להנגיש את הטיפול הנפשי במחירים אפשריים.

ניתן להיעזר במנוע החיפוש החופשי שבאתרנו, וכן באפשרותכם להתעדכן בתעריפים המיוחדים כאן.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: