ההשלכות הפסיכולוגיות של פרישה מעבודה

ההשלכות הפסיכולוגיות של פרישה מעבודה

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

לאורך חייו האדם חווה מגוון אירועים: בעוד חלק מהאירועים הם צפויים ואף מהווים חלק מההתפתחות הטבעית (לדוגמה, סיום תיכון) אחרים עשויים להיות קשים ומפתיעים (למשל, תאונת דרכים או מחלה). חלק מהאירועים יחוו על ידינו כחיובים, חלקם כשליליים ואירועים רבים יחוו בתור גם וגם.

אחד מאירועי החיים הצפויים והנפוצים שקורים בגיל השלישי הוא פרישה מהעבודה ויציאה לגמלאות, אך אין משמעות הדבר שההסתגלות אל המצב החדש תהיה קלה. אז מהן ההשפעות וההשלכות של פרישה מהעבודה על האדם? ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההשפעות השליליות האפשרויות?

המשמעות של היציאה משוק העבודה

הפרישה מסמנת את הסיום של שגרת העבודה הרגילה ואת פתיחתו של פרק חדש. מצד אחד, זו הזדמנות נהדרת לגילוי עצמי, זמן פנאי, פיתוח תחביבים והתפתחות אישית.

מצד שני, המעבר עשוי לעורר גם תחושות של חרדה או אבל. החוויה של כל אדם שפורש מעבודתו תהיה שונה, ותלויה בין היתר במקצוע בו עסק, ביחס בין המקצוע לזהותו העצמית, באיכות הקשרים בחייו, במצבו הגופני והנפשי, במצבו הכלכלי ובאפשרויות המחכות לו.

שלב הציפייה

בתקופת הזמן שלפני הפרישה מהעבודה עשויים להתעורר רגשות רבים, ביניהם התרגשות, חרדה ואי-וודאות.

בין החששות הנפוצים ניתן למצוא פחד מבידוד חברתי, חשש מאיבוד הזהות ודאגה אודות יציבות כלכלית.

זהות ומשמעות בחיים

עבור אנשים רבים, מסגרת העבודה מספקת שגרה, מייצרת ומשמרת קשרים חברתיים וכוללת תחושה של עצמאות והישגיות.

המקצוע אף הופך לא פעם לחלק מהותי מהזהות העצמית שלנו, מהאופן שבו אנו מציגים את עצמנו ומהערך שאנו חשים שיש לנו להעניק לעולם. לכן, הפרישה מהעבודה דורשת מהאדם לבחון מחדש את זהותו ולפתח חלקים נוספים בה וכן למצוא מקומות נוספים שיאפשרו תחושת משמעות וסיפוק.

ניתן למשל, להתנדב, לפתח תחביבים חדשים או לפתח כישרונות ורצונות שנזנחו בשגרת החיים העמוסה.

שייכות וקשרים חברתיים

כפי שציינו, הקשרים שנוצרים בין קולגות בעבודה עשויים להיות קשרים משמעותיים ביותר (אחרי הכל, אלו האנשים שאנו מבלים איתם הכי הרבה שעות ביום!).

בנוסף, העבודה מייצרת אינטראקציות חברתיות רבות. לכן, הפרישה עשויה לייצר ריק חברתי. כדי להפיג את הבדידות מומלץ לחזק קשרים קיימים ולהשקיע במציאת קשרים חדשים, למשל בחוג, מרכז יום או קבוצה חברתית.

הצדדים החיוביים של הפרישה

אכן, הפרישה מהעבודה מביאה עמה אתגרים רבים. לצד זאת, ישנם רווחים לא מבוטלים: כעת יש לכם את הזמן לטייל, לעסוק בתחביבים ולייצר זמן איכות משמעותי עם המשפחה והחברים.

צרו לעצמכם שגרה מלאה ככל הניתן, והשקיעו ביצירת חוויות משמעותיות. הן יסייעו למלא את החלל שנוצר ולשפר את איכות חייכם החדשה.

ההשפעות הנפשיות של הפרישה

בעוד שישנם אנשים שיפרחו בחיי הפרישה ויחוו ירידה בעוצמות המתח ושיפור באיכות החיים, יהיו כאלה שיחוו משבר, אובדן זהות או תחושת חוסר משמעות.

במידה ואתם רואים שהמשבר אינו זמני, פנו לקבלת ליווי מקצועי על ידי מומחה בתחום בריאות הנפש. יתרה מכך, במידה ואתם עתידים לפרוש מהעבודה וחוששים מהמשמעויות וההשפעות של הפרישה על מצבכם הנפשי, מומלץ לפנות בהקדם ולהתחיל תהליך טיפולי שיעזור לכם להגיע מחוזקים יותר, מוכנים יותר וחוששים פחות אל עבר הפרישה.

לסיכום

הפרישה מחיי העבודה מסמנת מעבר משמעותי בשלבי החיים. הפרישה מביאה איתה מגוון רגשות ושינויים, חלקם שליליים וחלקם חיוביים.

הפרישה מצד אחד מאפשרת הזדמנות לצמיחה עצמית, להתמקדות בעצמכם וברצונות הלא-ממומשים שלכם, ומצד השני מהווה לא פעם אתגר סביב נושאים של זהות עצמית, חוסר משמעות ובדידות.

כדי להתמודד עם שינוי זה, מומלץ לנקוט בגישה פרו-אקטיבית ולקחת צעדים מודעים כדי להתכונן לשינוי ולהגיע אליו מוכנים. אפשרו לעצמכם את הזמן והמרחב כדי להתמודד עם מעבר חיים משמעותי זה והעזרו באנשים הקרובים לכם כדי לצלוח זאת.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: