איך לטפל בעצמנו כשקשה?

איך לטפל בעצמנו כשקשה?

תוכן עניינים

טכניקות להשגת שקט נפשי

לפעמים אנחנו נמצאים במטבח, חותכים ירקות לסלט ובטעות חותכים גם את האצבע. במקרה כזה סדר הפעולות הוא ברור – לעצור את הדם ולשים פלסטר. אבל מה קורה במצב שהדברים לא מסתדרים בנפש שלנו? ברגעים בהם אנחנו עמוסים במחשבות ובחרדות, ורוצים קצת שקט? איך להגיע לשקט נפשי? גם במקרה הזה יש כמה דברים שאפשר לעשות:

1. לנשום אל תוך הכאב

אחד הדברים שהכי יכולים לעזור במקרה הזה הוא מודעות לעצמנו ולגופנו. לעצום עיניים, להרגיש את הגוף הפיזי שלנו בין כל המצוקות האלו, לשאוף ולנשוף, לשאוף ולנשוף. לפעמים, תוך כדי השאיפות והנשיפות, עולות פתאום מחשבות ורגשות סביב העניינים שמטרידים אותנו. מעניין לשים לב שלמרות הקושי, לעתים אנחנו כן יכולים להיות שם עם המחשבות ועם הרגשות, ואז רגע של שקט מבצבץ דווקא בתוך כל הבלגן.

2. לכתוב

קצת בדומה לרעיון הנשימה, נסו לשבת מול שניים-שלושה דפים ולכתוב ברצף, בלי מעצורים, את כל המחשבות והרגשות שעולים. לפעמים דווקא כשמבצעים פעולה כזאת, מגלים פתאום שלצד הדברים הכי מפחידים יש גם הרבה תקווה בחיים שלנו. פתאום יש עוד דברים שעולים לנו בראש (ושגם נכתבים על הדף) חוץ מהדברים שמטרידים אותנו.

3. חמישה דברים טובים

גם את זה כדאי לנסות לבצע ברגעי משבר: לרשום חמישה דברים טובים. אילו חמישה דברים טובים, מאיזה סוג? זאת כבר בחירה שלכם, אבל אפשר לבחור חמישה דברים שאתם מודים עליהם, חמישה דברים שאתם אוהבים בעצמכם, חמישה רגעים מהעבר שהיו לכם טובים, חמישה רגעים מהעתיד שאתם מצפים להם, ואפשר גם שילוב של כל זה. אלה לא חייבים להיות דברים גדולים או דרמטיים. הכוונה היא שתצליחו לראות שמעבר לצרות ולבעיות יש גם דברים שאתם אוהבים ומרוצים מהם. תחשבו כמה אושר יש בלהכיר תודה, לעצמכם, לעולם, ולאנשים אחרים שעשו לכם טוב.

4. לשמוע מוזיקה

למוזיקה יש כוח מרפא, ואפשר להשתמש בזה. אם כואב לנו, אנחנו יכולים לשמוע יצירה מוזיקלית מלאת כאב ועומק שתגרום לנו להרגשה שמישהו, אי שם, מזדהה איתנו ומבין אותנו, מביא את הכאב שלנו לידי ביטוי. אפשר גם לשמוע יצירה קצבית, כזאת שמכניסה אנרגיה לגוף ולנפש, משמחת ומלהיבה. לפעמים יהיה נחמד להשמיע לעצמכם פלייליסט שתכננתם מראש לרגעים כאלה, ולפעמים מעניין לבדוק עם עצמכם מה מתאים לכם לשמוע עכשיו.

5. לשנות מרחב

אם אתם בבית ושקועים במצב רוח קשה, יכול להיות שכדאי לצאת ולהתאוורר. אם אתם מחוץ לבית, מותשים, עייפים וכועסים על כולם, יכול להיות שכדאי רגע לחזור למאורה שלכם. אין פתרון נכון באופן אבסולוטי, אבל כדאי להקשיב לעצמכם ולחוש מה הדבר הנכון עכשיו, מה הדבר שיעשה לכם עכשיו טוב.

6. חבר טלפוני

אחד הדברים הכי הכי חשובים ברגעי משבר הוא התחושה שיש לכם קהילה, שמלווים אתכם, שאם יש לכם קושי אז יש מי שיקשיב, יכיל ויעזור. בהקשר הזה אפשר ורצוי להיעזר בבני משפחה ובחברים (וגם להיות שם בשבילם כשהם צריכים – זה חשוב ועושה טוב לשני הצדדים), ואפשר גם להיעזר במסגרות שהוקמו בארץ לצורך כך. שניים מהקווים שנותנים עזרה ראשונה נפשית באינטרנט הם ער"ן (עזרה ראשונה נפשית, גם בטלפון – 1201) וסה"ר (סיוע והקשבה ברשת). הרעיון הוא שאתם אף פעם לא לבד, לא משנה כמה המצב נראה קודר.

7. טיפול פסיכולוגי

כדאי להבחין אם אנחנו רוצים עזרה חד פעמית ואולי אף אנונימית כמו ער"ן, עזרה מאדם קרוב, או שאנחנו רוצים לפנות לאדם מקצועי שיכול לעזור לנו להכיר או להבין את עצמנו, דהיינו, טיפול. חשוב לזכור שישנה אפשרות להיעזר במישהו אחר כדי להכיר את עצמנו: למעשה כאשר אנחנו מצויים במשבר או בצומת דרכים משמעותי, אנחנו זקוקים לעזרה מעמיקה יותר, מישהו שיעזור לנו להכיר את עצמנו באופן חדש, שיעזור להסתכל על הדברים באופן אחר. תמיד כשמישהו מסתכל מהצד הוא יכול לתת זווית אחרת, כל שכן כאשר מדובר בעזרה מקצועית. איך יודעים איזה טיפול מתאים לי? זה כבר עניין בפני עצמו, אבל בעקרון צריך לראות אם יש חיבור למטפל. אם יש תחושה שהפגישה איתו היתה משמעותית.

ברגעי חולשה או משבר, לפעמים יותר קל לנו לבחור בהרגלים מוכרים אשר מבטיחים לתת מענה רגעי, אך למעשה יגרמו לעוד מצוקה (לדוגמא, אכילה רגשית שעושה לא טוב, היצמדות מוגזמת לטלפון). עדיף לפתח הרגלים בריאים, כאלה שיאפשרו לנו להתמודד עם הקושי ולהרגיש יותר טוב. שווה להחזיק את הרשימה הזאת בראש או אפילו להעתיק אותה לעצמכם. בפעם הבאה שבה יהיה קשה תגלו, שיש מצפן שמאפשר לכם להתמודד.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: