כיצד מזהים התמכרות? ואיך מטפלים?

כיצד מזהים התמכרות

תוכן עניינים

התמכרות היא הפרעה מאתגרת ומורכבת אשר משפיעה על אנשים רבים ברחבי העולם. בין אם מדובר בהתמכרות לחומרים (לדוגמה, אלכוהול או סמים), להימורים, למשחקי מחשב או לדברים אחרים, התמכרות היא בעלת השפעה מהותית על איכות החיים ובריאות הנפש.

זיהוי מוקדם של סימני התמכרות והיכרות עם דרכי הטיפול הקיימות הם צעדים הכרחיים אל עבר החלמה. במאמר זה נבחן מהם התסמינים של התמכרות ומהן דרכי הטיפול המרכזיות, כדי שתוכלו לעזור לעצמכם או ליקירכם להתמודד עם הקשיים והאתגרים בדרך להחלמה.

כיצד מזהים התמכרות?

ישנם מספר מאפיינים ותסמינים שעשויים להעיד על התמכרות, המרכזיים בהם הינם:

שינויים התנהגותיים

אנשים המתמודדים עם התמכרות יציגו לא פעם שינויים ניכרים בהתנהגות שלהם, למשל: הימנעות מפעילויות חברתיות, פגיעה בשמירה על היגיינה אישית, שינויים פתאומיים במצב הרוח, פגיעה במערכות יחסים או התנהגות אחרת שאינה אופיינית להם.

יש לציין ששינויים אלה ונוספים אינם מעידים בפני עצמם על קיומה של התמכרות ויכולים להיות קשורים גם לקשיים והפרעות אחרות כגון דיכאון.

תסמינים גופניים

בהתמכרויות מסוימות, כגון התמכרות לאלכוהול, תרופות מרשם או סמים, עשויים להיות סימנים גופניים, לדוגמה: שינויים בתיאבון (ראו גם הפרעות אכילה), ירידה במשקל, שינויים בדפוסי השינה (ראו גם הפרעות שינה), פגיעה כללית בבריאות, אישונים מורחבים, סימני מחטים ועוד.

קושי בשליטה ואף אובדן שליטה

ההתמכרות עלולה להוביל לאובדן שליטה, ואנשים שסובלים מהתמכרות עלולים להתקשות להפסיק, גם במחיר של פגיעות קשות באופני חיים שונים והשפעות שליליות נוספות.

הזנחה של מחויבויות

ההתמכרות עשויה להוביל להזנחה של מחויבויות שונות כגון מחויבויות הקשורות בעבודה, בלימודים, במערכות יחסים ובבית.

ירידה בתפקוד, היעדרויות תכופות ובעיות כספיות – כולן עשויות להעיד על קיומה של בעיה.

הסתרה וסודיות

אנשים הסובלים מהתמכרויות יבצעו לא פעם פעולות שונות במטרה להסתיר מעצמם ומאחרים את קיומה של ההתמכרות.

סיפורים או הסברים לא סבירים, תירוצים ומידע עמום – כולם עשויים להעיד על הסתרה.

מהן דרכי הטיפול המקובלות בהתמכרות?

קבלת עזרה מקצועית

במידה ואתם חושדים שאתם או אדם הקרוב אליכם סובל מהתמכרות, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ וטיפול בידי אנשי מקצוע. ייתכן ואתם חוששים להתעמת עם אדם זה, או שניסיתם והוא נמנע מלהכיר בבעיה או מלקבל עזרה.

זכרו שלאנשים שונים לוקח זמן להכיר בקיומה של ההתמכרות ואפשרו זאת. במידה והתמכרותו משפיעה באופן ניכר על חייכם, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ ותמיכה רגשית על ידי איש מקצוע מומחה בתחום הנפש בעל הכרות והבנה עם עולם ההתמכרויות.

טיפול רגשי בשילוב טיפול תרופתי (Medication-Assisted Treatment)

במקרים של שימוש בחומרים, ניתן ואף מומלץ לשלב טיפול תרופתי.

תרופות עשויות להקל על ההתמודדות עם תסמיני הגמילה והחשקים העזים (cravings), ויאפשרו למטופל להתמקד במאפיינים הרגשיים של ההחלמה.

תוכנית 12 השלבים

תוכניות כגון אלכוהוליסטים אנונימיים (AA) הן בעלי הצלחה מוכחת בסיוע לאנשים המתמודדים עם התמכרות.

התמיכה הקבוצתית ותחושת הקהילה הנוצרת מסייעת להתמודד עם הקשיים ועם הניכור החברתי והבדידות שעשויים להיות מלווים להתמכרות.

בנוסף, שיטה זו כוללת שיתוף החוויות ולמידה מאחרים, בשילוב גישה מובנית להחלמה.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

טיפול CBT משמש במקרים רבים, ובין היתר גם במקרי התמכרות.

הטיפול יכול לסייע לאנשים לזהות ולאתגר דפוסי מחשבה שליליים הנוגעים להתמכרות, וכן התנהגויות המקושרות לדפוסים אלה, תוך קידום תהליך קבלת החלטות מודע ומאוזן יותר.

יש לציין שבמקרים מסוימים, יהיה צורך באשפוז במרכז גמילה אשר מספק מסגרת מובנית ומלאה בה אנשים יכולים לקבל טיפול רציף והוליסטי בתהליך הגמילה.

לסיכום

תהליך הזיהוי והטיפול בהתמכרות הוא מורכב ומאתגר, ודורש מודעות, ייעוץ ותמיכה מקצועיים, מחויבות אישית ותמיכה מהסביבה. כמו בהפרעות רבות, זיהוי וטיפול מוקדמים מובילים להחלמה טובה יותר.

בנוסף לכל האתגרים שציינו במאמר זה, אנשים שמתמודדים עם התמכרויות נתקלים בדעות קדומות וסטיגמות כלפיהם. בעזרת התמיכה והמשאבים הנכונים, החלמה היא אפשרית ויכולה להוביל לחיים טובים וממלאים יותר.

זכרו, בקשה וקבלה של עזרה מעידות על כוח ולא על חולשה.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: