בעיות רגשיות בקרב ילדים

בעיות רגשיות בקרב ילדים

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

הורים מלווים את ילדיהם בשלבי ההתפתחות השונים ומהווים עבורם את הדמויות המשמעותיות ביותר בתהליך ההתפתחות, דמויות ההתקשרות. חשוב לנו כהורים לדעת שהילד/ה שלנו שמח/ה ובריא/ה ואנו רוצים להגן עליו או עליה מסבל ומצוקה מיותרים.

בנוסף, קיים חשש מתמיד שהילד/ה שלנו לא מתפתח/ת בצורה "תקינה", בין אם מדובר בשקילה הראשונה בטיפת חלב, בגיל שבו עמדו לראשונה או האם התפתחותם הרגשית תואמת את גילם.

נדבך משמעותי מתהליך ההתפתחות הטבעי של ילדים הוא התפתחותם הרגשית. יתרה מכך, ההתפתחות הרגשית של הילד היא בעלת השפעה אדירה על התפתחו הכללית, למשל, התפתחותו הקוגניטיבית, החברתית ועוד. במאמר זה נדבר על בעיות רגשיות בקרב ילדים, מדוע קשה לאתר אותן ולפנות לטיפול ומתי על אף הקושי מומלץ לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

התפתחות העולם הרגשי של הילד/ה

בשנים הראשונות, העולם הרגשי של הילד/ה נבנה ומתעצב, והוא/היא לומד/ת לחוות את רגשותיו/רגשותיה, לזהות ולשיים אותם (לתת מילים) בעזרת התיווך המילולי והרגשי של הדמויות המטפלות.

תהליך חשוב נוסף הוא למידה של תהליכי וויסות רגשי (כלומר, כיצד ניתן לחזור למצב של רגיעה גופנית ונפשית לאחר טלטלה רגשית) דרך תהליכי וויסות משותפים (CO-REGULATION), אשר יהוו בסיס לוויסות עצמי עתידי.

לדוגמה, כאשר ילד קטן נופל ומקבל מכה, ההורה יכול לעזור לו לזהות ולשיים את מה שקרה ("אוי אהוב שלי, אתה בוכה כי קיבלת מכה וכואב לך ברגל") ולהרגיע אותו ("אבא פה ומחבק אותך. הכאב תכף יעבור"). לאט לאט, הילד ילמד כיצד להרגיע ולווסת את עצמו מול מכאובים פיזיים ורגשיים כאחד.

אך מה קורה כשהילד/ה חווה בעיות רגשיות ומצוקה שאינה חולפת או חריגה, כלומר שאינה מאפיינת את השלב ההתפתחותי בו נמצא/ת?

מהן בעיות רגשיות בקרב ילדים?

בעיות רגשיות אצל ילדים ומתבגרים עשויות לכלול מספר הפרעות רגשיות והתנהגותיות. חלקן ייחודיות לילדים וחלקן כוללות מופעים (ביטויים) אחרים מאשר אצל מבוגרים.

הפרעות נפשיות בקרב ילדים הן ביטוי לשינויים משמעותיים אשר גורמים למצוקה או בעיות בתפקוד היומיומי ומשפיעים על האופן בו ילדים לרוב לומדים, מתנהגים או מתמודדים עם רגשותיהם.

מדוע קיים קושי באיתור הפרעות נפשיות בקרב ילדים?

הילדות היא תקופה אשר מאופיינת בתהליך בלתי-פוסק של שינויים, ולכן לעיתים קשה יותר לזהות שינוי שנובע מהפרעה רגשית מאשר בקרב מבוגרים ששגרת חייהם ומצבם הקוגניטיבי, הרגשי והנפשי הוא לרוב יציב.

בנוסף, הפרעות שונות יתבטאו באופן שונה בהתאם לגיל הילד ולכן קיים קושי בזיהוי ואיתור. יתרה מכך, בניגוד למבוגרים, לילדים אין פעמים רבות את המילים להסביר לעצמם ולנו מה הם חווים. לכן, ילדים, בייחוד צעירים, לרוב "יתנהגו" את הקשיים שלהם (ניתן לראות למשל שינויים בהרגלי אכילה, עצבנות, הימנעות מפעילויות אהובות, התקפי זעם ועוד).

מדוע הורים נמנעים לעיתים מקבלת עזרה?

לעיתים, ההורים מרגישים שמשהו עובר על ילדם, אך פוחדים לפנות לעזרה בשל חשש מהדבקת סטיגמה לילד ומתוך תקווה שהבעיה פשוט תחלוף בעצמה כחלק מתהליך ההתפתחות וההתבגרות של ילדם.

בנוסף, הורים רבים חוששים לחוות ביקורת כלפיהם וכלפי כישורי ההורות שלהם, ולכן נמנעים משיתוף גורמים חינוכיים וטיפוליים ומקבלת עזרה וליווי מקצועי.

מדוע מומלץ בכל זאת לפנות לקבלת עזרה וייעוץ מקצועי?

  • חשוב לזכור שכמו בכל מצב נפשי וגופני: טיפול מוקדם ויעיל, חוסך החמרה וסיבוכים. כאשר ילדים חווים קשיים רגשיים לא מטופלים, הדבר ימשיך "להתפשט" לשאר תחומי חייהם, למשל לתחום הלימודי או החברתי וישפיע על הערך העצמי שלהם שנמצא בתהליך בנייה. לכן, טיפול מוקדם יכול לצמצם משמעותית פגיעה בתחומי חיים נוספים.
    בנוסף, טיפול וליווי מקצועי יכולים לחסוך מהילד (ומההורה) סבל נפשי רב ותחושות של חוסר אונים ומצוקה מתגברת. חשבו כיצד אתם כאנשים מבוגרים ובעלי יכולת המשגה וניסיון חיים דואגים נוכח מצב הילד ודמיינו כיצד הוא עצמו עשוי להרגיש.
  • ליווי מקצועי של מטפל ילדים מוסמך יכולה לסייע לכם כהורים ללמוד כיצד לתווך עבורם את הקשיים שהם חווים ולסייע להם להתמודד.
    ליווי הורים והדרכת הורים יכולים לסייע לכם להבין טוב יותר את הקשיים שילדיכם עוברים (וכתוצאה מכך, הקשיים שאתם חווים) ולהעניק כלים וטכניקות התמודדות מועילות ומקדמות.

זכרו שהקושי של הילד אינו אומר שכשלתם כהורים. להפך, התייחסות, פנייה לעזרה וחיזוק מכם, יכולים לסייע להם לגדול ולצמוח מתוך המשבר והקושי.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: