טיפול בחרדה חברתית

נועה שידלו

 

כל אחד הרגיש לחוץ ונבוך לפני, בעת או לאחר מפגש חברתי לפחות פעם אחת בחייו. ייתכן שקרה שהוזמנת לאירוע, אך פחדת להגיע כי לא הכרת שם כמעט אף אחד. אולי הלכת לאירוע ורצית לדבר עם אדם מסוים, אך לא מצאת את האומץ לגשת אליו. או אולי דיברת עם מישהו ולאחר מכן, כשחזרת הביתה, המשכת לשחזר את הסיטואציה בראש ולחשוב מה היית עושה או אומר/ת אחרת.

 

זה טבעי לדאוג לגבי סיטואציות חברתיות מסוימות, או לחוש ביישנות בעת מפגש חברתי מפעם לפעם, אך אדם בעל חרדה חברתית יחוש דאגה עמוקה ופחד משתק לפני, במהלך ולאחר כל מפגש חברתי מהסוג שמאיים עליו.

 

מהי חרדה חברתית?

 

חרדה חברתית היא סוג נפוץ של הפרעת חרדה. החרדה החברתית תתבטא לרוב כפחד משתק לאורך תקופה ניכרת ממצבים חברתיים. בדרך כלל, החרדה החברתית תופיע לראשונה במהלך גיל ההתבגרות.

 

מתי חרדה חברתית הופכת לבעיה?

 

כאשר הפחד לא נעלם או מתמתן מעצמו, הוא עלול להשפיע על התפקוד היומיומי, הביטחון העצמי, מערכות היחסים ותפקוד בכל תחום כולל עבודה או לימודים. חרדה חברתית עשוייה לפגום באופן רציני באיכות החיים ולהשפיע על היכולת לדבר עם זרים, לצאת לדייטים, ליצור קשר עין, להתחיל שיחות, ללכת לאירועים או מסיבות, לדבר מול אנשים ואף לאכול בפומבי או להשתמש בשירותים ציבוריים.

 

סימנים שעשויים להעיד על חרדה חברתית

 

  • פחד שאחרים ישפטו אותך ופחד להיות מובך או מושפל בסיטואציה חברתית, פחד לפגוע בטעות באחר או פחד להיות במרכז תשומת הלב.
  • דאגה חזקה לגבי פעילויות יומיומיות כגון מפגש עם אנשים זרים, התחלת שיחות, דיבור בטלפון או בעבודה.
  • הימנעות או דאגה מרובה ממצבים חברתיים כגון אירועי חברה או עבודה, מסיבות ומפגשים שונים.
  • קושי לבצע פעולות כאשר אחרים מסתכלים עלייך (כגון אכילה או פעילות גופנית בפומבי) בשל התחושה שאחרים בוחנים ושופטים אותך כל הזמן .
  • פחד מביקורת, הימנעות מקשר עין .
  • תסמינים של חרדה כגון הזעה, רעידות, סחרחורת, כאב בטן, מתיחות בשרירים ודפיקות לב מועצמות בסיטואציות חברתיות, ואף התקפי פאניקה כאשר תחושת הפחד מועצמת.
    · קיומו של קושי נפשי נוסף, כגון דיכאון או הפרעת חרדה כללית.

 

דרכי טיפול

 

עבור חלק מהאנשים, החרדה החברתית תפחת ככל שהם מתבגרים, אך במקרים אחרים יהיה צורך בהתערבות טיפולית. אם את/ה חש/ה שהחרדה החברתית פוגעת באיכות חייך או בתפקודך, מומלץ לפנות למטפל בעל נסיון בטיפול בחרדות.

 

טיפול קבוצתי/ קבוצות תמיכה

 

ניתן גם להיעזר בקבוצות תמיכה ייעודיות בשילוב טיפול פרטני או במקומו.

 

לקבוצות אלה מספר יתרונות:

 

  • חרדה חברתית היא מטבעה מבודדת ומרחיקה מקשרים, ולכן קבוצה המיועדת לסובלים מחרדה חברתית מאפשרת קרבה אנושית משמעותית.
  • אדם הסובל מחרדה חברתית נוטה לשפוט את עצמו בחומרה. דרך הקבוצה, הוא יכול לקבל פידבק משמעותי על הצורה שבה אחרים רואים אותו. כך, הוא עשוי לגלות שהתחושות הקשות המלוות אותו, של ביקורת ודחייה, אינן נכונות או שהן מוגזמות ומעוותות.
  • דרך קבוצה ניתן להתאמן בצורה בטוחה באינטראקציות חברתיות ולהתגבר על הפחד מהן.
    התמיכה שאדם יעניק לאחרים בקבוצתו לחברי הקבוצה הסובלים גם הם מחרדה תגרום לו להרגיש בעל ערך ומסוגלות. דבר זה כשלעצמו גם יכול להפחית חרדה חברתית.

 

עזרה עצמית במצבי מצוקה כתוצאה מחרדה חברתית:

 

מלבד טיפול פרטני או קבוצתי, ישנן דרכים בהן תוכלו לסייע לעצמכם:

 

  • נסו לזהות מראש סיטואציות חברתיות עתידיות שעשויות להכניס אתכם ללחץ, ולדמיין כיצד תעברו אותם בהצלחה.
  • נסו להתאמן בטכניקות הרגעה כגון תרגילי נשימה, מבעוד מועד, כדי שאם וכאשר תחוו חרדה תוכלו להשתמש בטכניקות אלה בזמן אמת.
  • נסו לפרק סיטואציות מאתגרות לחלקים קטנים יותר ולבצע כל פעם שלב אחד בהדרגה.
  • כאשר אתם בעיצומה של סיטואציה חברתית מאתגרת, נסו להתמקד בדברים שאחרים אומרים ולא לפרש את הטון או הצורה שבה הדברים נאמרים.
  • נסו לכתוב בדיעבד כיצד סיטואציה חברתית מלחיצה נחוותה על ידכם. נסו לזהות את הטריגרים או המחשבות שעלו לכם בזמן הסיטואציה וחיזקו את החרדה. כמו כן, שימו לב לרגשות השונים שעולים וכיצד הם באים לידי ביטוי בגוף.

 

מידע נוסף:

 

ישנם מטפלים עצמאים, מכונים פרטיים ולעתים, מרפאות ציבוריות לבריאות הנפש אשר מציעים קבוצות שונות. תמיד כדאי להתעניין לגבי ההכשרה המקצועית והניסיון של המנחה.

הלינקים המובאים כאן הם לצורך מתן מידע ואינם בגדר המלצה מסוג כלשהו.

קבוצות תמיכה לחרדה חברתית של עמותת רקפת לבוגרים ולמתבגרים

 

באתר טנא תוכלו למצוא מגוון מטפלים ומטפלות. טנא הינו מיזם להנגשת הטיפול הפסיכולוגי במחיר אפשרי.

לחיפוש מטפלים בטנא לחצו כאן

נשלח ב מאמרים