טיפול בהתקפי זעם

טיפול בהתקפי זעם

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

עצרו לרגע ונסו להיזכר בפעם בה הרגשתם שאתם חווים זעם בלתי נשלט. סביר להניח שהצלחתם להיזכר בלפחות פעם אחת כזו. נסו לחשוב: מה הוביל לכך? מה הייתה התחושה שלכם בגוף? איך הגבתם? ואיך הרגשתם לאחר שהזעם עבר?

מהם התקפי זעם?

התקפי זעם הם התקפים בהם אדם חש חסר אונים, מתוסכל ו/או "כלוא" רגשית בסיטואציה מבלי שהוא מצליח להרגיע את עצמו ולהגיע לוויסות רגשי. כאשר אדם מרגיש כך ואינו יודע כיצד לצאת מהמצוקה בה הוא שרוי הוא עלול להגיב בזעם, כעס ואובדן שליטה על התנהגותו.

התקפי זעם עלולים להתבטא בצורות הבאות:

  • רצון לפגוע בחפצים או אנשים
  • צעקות וקללות
  • השתוללות וחוסר שליטה בגוף
  • השלכה של חפצים או פגיעה בחפצים
  • במקרים מסוימים אף אלימות פיזית כלפי אדם אחר

אדם החווה התקף זעם עשוי לחוש אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • דופק מואץ ו/או כאב בחזה
  • זיעה קרה
  • גלי חום או קור
  • קוצר נשימה

ניתן לראות כי התקף זעם והתקף חרדה דומים זה לזה מבחינת התסמינים הגופניים ותחושת המצוקה וחוסר האונים. עם זאת, המופעים (כלומר, הביטוי) של תחושות אלה הוא אחר.

מה גורם להתקפי זעם?

1. מחסור בדרך בריאה להתווסת רגשית

למשל, על ידי שיתוף רגשי.

אדם אשר חש רגשות שליליים ולא מצליח לבטא אותם בצורה מילולית בריאה על כן "מתנהג" את התחושות שלו. דוגמה לביטוי מילולי בריא: "הדבר שאמרת/עשית פגע בי וגרם לי להרגיש שאני לא מספיק חשוב. אני מבקש שתיקח זאת לתשומת ליבך ותשתדל להגיב אחרת בפעם הבאה.“

2. היסטוריה של התקפי זעם ואלימות במשפחה

אנשים אשר היו חשופים בגיל צעיר להתקפי זעם ו/או אלימות מצד ההורים או דמויות טיפול אחרות עשויים למצוא את עצמם מתנהגים בצורה דומה מכיוון שלא למדו כיצד להתווסת רגשית בצורה בריאה.

באותם רגעים, היתה חסרה נוכחות מרגיעה של האחר.

מתי לפנות לעזרה?

במידה ואתם מרגישים שהכעס והזעם דומיננטיים בחייכם, שקשה לכם להירגע, ו/או שאתם מוצאים את עצמכם מרגישים ומביעים חרטה לאחר התפרצויות זעם מומלץ לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

חשוב במיוחד לפנות לקבלת עזרה מיידית במצבים בהם אתם מתפרצים על אנשים אחרים כגון בן / בת זוג וילדים.

התקפי זעם לא מטופלים יכולים לגרום לפגיעה משמעותית בקשרים המשפחתיים והזוגיים, בתפקוד הכללי, בהערכה העצמית של האדם ועוד. לעיתים אנשים עשויים לדחות פנייה לטיפול בשל בושה ופחד.

זכרו, אין בושה בדאגה לעצמכם ולאחרים ובקבלת עזרה. ככל שתפנו לטיפול מוקדם יותר, כך המצב יהיה הפיך יותר. אנשים רבים חווים התקפי זעם ולומדים כיצד לשלוט בעצמם ולהוציא או לתעל את הזעם בצורות בריאות.

איך ניתן לטפל בהתקפי זעם?

תחילה צריך להבין כי מדובר בתהליך הדרגתי במטרה להחזיר את השליטה וללמוד להגיע לוויסות במצבי מעוררי חרדה, מצוקה או זעם. קשה מאוד לטפל בהתקפי זעם ללא עזרה מקצועית של מטפל מוסמך.

טיפול בהתקפי זעם צריך להיות רחב ולכלול גם תרגול ויצירת הרגלים בריאים שיסייעו להוריד את רמת המצוקה והתסכול, כגון:

  • פעילות גופנית קבועה: פעילות גופנית קבועה מאפשרת לאדם פורקן בריא של מתח ותסכול ומסייעת בתחושה רגועה יותר.
  • שמירת רמת סוכר מאוזנת בדם: תנודות משפיעות על רמת החרדה ומצב הרוח, כך שעלולות להשפיע על התנהגות לא מווסתת, כמו התקפי זעם.
  • טכניקות הירגעות: ישנן מגוון של טכניקות הירגעות ביניהן טכניקות נשימה, תרגול של יוגה ומדיטציה ועוד. טכניקות הירגעות יכולות לסייע לאדם להירגע בעת מצוקה. חשוב קודם כל לתרגל את הטכניקות ברגעים נינוחים ובטוחים ורק אז, לאחר שאנו מתורגלים בכך, לתרגל שימוש הדרגתי בהן ברגעי המצוקה והעוררות הגבוהה.
  • זיהוי טריגרים: לצד הטיפול הרגשי, מומלץ לנהל יומן מעקב בו אתם מציינים מתי היו לכם התקפי זעם, מה היה הטריגר לכך, מה הרגשתם ומה עזר לכם להירגע.
  • טיפול תרופתי: לעיתים, מומלץ לשלב טיפול תרופתי להקלה ושליטה בתסמינים. במידה ואתם שוקלים לשלב טיפול תרופתי, שתפו את המטפל/ת שלכם ופנו לפסיכיאטר/ית.

באתר טנא טיפול נפשי תוכלו למצוא מטפלים ומטפלות מרחבי הארץ להתמודדות וטיפול בהתקפי זעם.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: