טיפול ב-OCD – מהי הפרעה טורדנית כפייתית?

כתבת מערכת

טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

 

מה זה OCD?

 

OCD (או בעברית – הפרעת טורדנות כפייתית) היא כותרת שכמעט כולם מכירים, אך לעיתים טועים באופן ההתייחסות אליה. לפעמים, אנשים קפדנים או מעט אובססיביים מגדירים את עצמם חצי בצחוק כ-"OCD" – אך בפועל מדובר בחוויה רגשית והתנהגותית אינטנסיבית יותר, שמשפיעה באופן ניכר על החיים.

 

לפי ה – DSM-5 , (הספר של האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה, שמאגד את ההפרעות הנפשיות כפי שהם מבינים אותן), יש שני מרכיבים מרכזיים ב-OCD: הראשון הוא אובססיות – כלומר, מחשבות חוזרות ונשנות, שקשה לעצור על נושא מסוים. השני הוא קומפולסיות – כלומר, התנהגויות כפייתיות או טקסים שמטרתם למנוע חרדה או מצוקה. הרבה אנשים שמאובחנים כבעלי OCD חווים גם אובססיות וגם קומפולסיות: למשל, הם חוששים שהם נמצאים בסביבה מזוהמת (אובססיה), ולכן מקפידים באופן חוזר ונשנה על טקסים רלוונטיים שנוגעים לכך – למשל שוטפים את הידיים שוב ושוב (קומפולסיה). דוגמא אחרת: מישהו חושש שפגע או יפגע באדם אחר (אובססיה של אשמה) אז הוא דואג לחזור על מחשבה או התנהגות מרגיעה מספר פעמים, למשל, להדליק ולכבות את האור עד שיעשה זאת עם המחשבה "הנכונה" שתגרום לכך שהרגשת האשמה שלו תוקל (קומפולסיה – התנהגות כפייתית).

 

הקומפולסיות הן לא מענה יעיל לאובססיות: לעיתים מדובר בטקסים מוגזמים (אין צורך לשטוף את הידיים כל כך הרבה כדי לוודא שהן נקיות, בטח לא לפני הקורונה) ולפעמים אין שום קשר סביר בין הטקסים לבין המחשבות האובססיביות. מכל מקום, האובססיות והקומפולסיות דורשות מהאדם השקעה מוגזמת של זמן ואנרגיה, לפעמים עד כדי כך שכל היום סובב סביבם. לעיתים קרובות יש גם שימוש בסביבה במסגרת הטקסים (למשל – אדם שסובל ממחשבות אובססיביות דורש מבן/בת הזוג לומר כמה וכמה פעמים את המשפט "הכל בסדר").

 

OCD מאיפה זה בא?

 

ברמה המוחית, עדיין לא נמצאה הסיבה לכך שלאדם מסוים יש OCD ולאדם אחר אין. יש אינדיקציות מסוימות לכך שמוח של אנשים שסובלים מ-OCD נראה אחרת ברמה המבנית (החומר האפור, אחד החומרים המרכזיים במערכת העצבים, מחולק בצורה שונה בין האזורים השונים במוח). לפי אינדיקציות אחרות, אצל מאובחני OCD יש בעיה בקליטת החומר סרוטונין, חומר כימי שעוזר להפחית דאגות וחרדות. עם זאת, יש לציין שבמקרים רבים, אותו חומר חסר גם אצל אנשים שמתמודדים עם קשיים אחרים – כדוגמת חרדה או דיכאון. קיימת אפשרות, כי ההגדרות הנפרדות של "חרדה", "דיכאון" ו-"OCD", שעליהן מקפידים בספרי הפסיכיאטריה, אינן כה נבדלות זו מזו – במקרים רבים, אנשים שמאובחנים כבעלי OCD מאובחנים גם כבעלי הפרעות חרדה או דיכאון.

 

במחקר עדכני, חוקרים ישראליים הציעו מודל שמנסה להסביר OCD -: לפי מודל זה, OCD קשור לחוסר היכולת להסתמך על מצבים פנימיים. אנשים שמאובחנים כבעלי OCD אינם מחוברים לתחושות הפנימיות שלהם באופן מלא – יש להם ספק קבוע בנוגע למחשבות ולרגשות שלהם. למשל, : הם לא יכולים לשכנע את עצמם שהם באמת נעלו את האוטו גם אם יש להם זיכרון כזה בראש. בגלל הספק הזה, הם נאלצים לבדוק שוב ושוב שהאוטו נעול.

 

טיפול ב-OCD

 

כאמירה מוקדמת, יש לציין שלא כל האנשים שחווים OCD מצויים באותו מצב נפשי. ישנם מטופלים שמגיעים למטפלים שלהם ולמרפאות לבריאות הנפש עם התנגדות חזקה מאוד לטקסים (הקומפולסיות שהוזכרו). הם יודעים, שאין טעם לשטוף את הידיים מספר פעמים; הם יודעים, שאין קשר בין חזרה טקסית לבין ביטול של מחשבות אובססיביות; הם יודעים, שההתנהגות שלהם גורמת להם סבל ומצוקה; ובכל זאת – הם מתקשים להותיר את האובססיות והקומפולסיות בצד ולכן הם מגיעים לטיפול. אלו מטופלים עם רמת תובנה גבוהה באשר למצבם, בהשוואה למאובחני OCD שמאמינים שהטקסים אכן הכרחיים כדי לבטל מצבים מבהילים (זיהום/תאונה אפשרית/פגיעה בזולת/פחד מהומוסקסואליות או כל סכנה אחרת). אנשים אלו המאמינים שהטקסים אכן עוזרים לביטול המחשבות הרעות, בדרך כלל יהיו בעלי צורת מחשבה "מאגית" – כלומר יאמינו שהמחשבות שלהם משפיעות על גורל עצמם או על גורל אנשים אחרים ועל המציאות. זו אמונה שקיימת אצל כל הילדים, אלא שבדרך כלל היא משתנה באופן הדרגתי עם ההתבגרות – למרות שקיום אמונות תפלות מראות ששאריות ממנה נשארו אצל כולנו.

 

אחד הטיפולים המוכחים במצב של OCD הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. בטיפול זה, עוזרים למטופל לבחון את המחשבות שלו מקרוב ולשנות את ההתנהגויות שלו באופן הדרגתי. במקרים רבים, המטופל לומד לוותר על הטקסים שלו עוד ועוד, בליווי של המטפל/ת. לפעמים, הטיפול כולל גם תקשורת של המטפל/ת עם סביבתו של המטופל. אם, למשל, המטופל הוא נער שדורש מבני משפחתו להשתתף בכללים ובטקסים שלו (לשבת לפי סדר ישיבה מסוים, לשמור על ניקיון בהתאם לכלליו), המשפחה לומדת בטיפול לא להיענות לכל טקסיו של המטופל. ההתמודדות של המטופל עם התסכול הרגעי היא אמנם קשה ומפחידה מאוד, אך לעיתים קרובות היא מאפשרת הישג בטווח הארוך. מכל מקום, לא מדובר בטכניקה שכדאי ליישם באופן עצמאי – היא רלוונטית רק כשמבצעים אותה ביחד עם מטפלים מנוסים.

 

מכל מקום, יש לזכור שהמחשבות האובססיביות והטקסים הם רק סימפטומים, סימנים לכך שהאדם סובל מחרדה ומתקשה להכיל, להבין ולהתמודד עמה. הסימפטומים שלו נותנים לו אשליה שהוא שולט קצת יותר בעולמו.
בטיפול פסיכודינמי הדגש הוא לא על שינוי ההתנהגות של המטופל, אלא על הבנת המצב הנפשי והסיבות העמוקות שתרמו לכך שיסבול ממחשבות אובססיביות ויתחיל לבצע טקסים. במהלך הטיפול, המטופל/ת לומד/ת לשאת רגשות קשים כמו חוסר אונים, עצב, חרדה, אשמה וזעם בלי לנסות לבטל אותם מיד (נוכחותו/ה המכילה של המטפל/ת בחדר עשויה לסייע בכך). ההתמודדות הבריאה הזאת עם רגשות לא נעימים עשויה לגרום להפחתת הסימפטומים.

 

לא משנה מהי שיטת הטיפול הנבחרת – בכל מקרה, כדאי להסתכל על OCD כקושי שנובע מהתמודדות עם רגשות מורכבים (למשל עם חרדה) – ולא כאוסף של התנהגויות "מוזרות" שניתן ללגלג עליהן, כמו שלפעמים מתארים במדיה. זו נקודה שכדאי לזכור – בין אם לכם או ליקיריכם ישנם תסמינים של OCD ובין אם לאו.

 

מקורות

 

Lazarov, A., Dar, R., Liberman, N., & Oded, Y. (2012). Obsessive-compulsive tendencies and undetermined confidence are related to reliance on proxies for internal states in a false feedback paradigm. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 43(1), 556-564.‏

Pujol, J., Soriano-Mas, C., Alonso, P., Cardoner, N., Menchón, J. M., Deus, J., & Vallejo, J. (2004). Mapping structural brain alterations in obsessive-compulsive disorder. Archives of general psychiatry, 61(7), 720-730.‏

https://iocdf.org/wp-content/uploads/2014/10/Hebrew-Translation-What-You-Need-To-Know-About-OCD.pdf

מידע נוסף באתרנו:

 

טיפול פסיכולוגי | פסיכותרפיה | מטפלים במרכז | מטפלים בדרום | מטפלים בצפון | מטפלים בירושלים | מטפלים בשרון

נשלח ב מאמרים