דיכאון אחרי לידה אצל גברים

דיכאון אחרי לידה אצל גברים

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

המודעות לדיכאון לאחר לידה עלתה מאוד בשנים האחרונות, בין היתר בשל העלייה במודעות הציבורית לנושאי בריאות הנפש ובזכות אימהות אמיצות שחשפו בתקשורת את התמודדותן עם דיכאון לאחר לידה.

תופעה פחות מדוברת ומוכרת לציבור היא זו של אבות טריים שחווים דיכאון לאחר לידה. אז מהו דיכאון לאחר לידה בקרב גברים, מהם תסמיניו וכיצד ניתן לטפל בו? על כך במאמר זה.

שכיחות התופעה

אולי תופתעו לגלות, אך דיכאון לאחר לידה בקרב גברים הוא דווקא תופעה די נפוצה.

כאחד מעשרה אבות טריים יחווה תסמינים של דיכאון אחרי לידה. עם זאת, בשל חוסר המודעות, פעמים רבות התסמינים לא מאובחנים וגברים רבים לא פונים בזמן (או בכלל) לקבל עזרה.

סטיגמה ודיכאון לאחר לידה בקרב גברים

בחברה בה אנו חיים, ובמיוחד במדינה כמו ישראל, ישנן ציפיות חברתיות רבות מגברים ומנשים ביחס לתפקידים המגדריים המסורתיים.

הגבר נדרש להיות החזק והמפרנס, ולומד מגיל צעיר מאוד שעליו להימנע מלחשוף חולשה או מלדבר בפתיחות על קשיים רגשיים או פחדים, בשל החשש מלעג וביקורת מהסובבים.

כתוצאה מכך, גברים רבים מתמודדים לבד עם מצבים נפשיים מורכבים ומפחדים לשתף אפילו את האנשים הקרובים אליהם ביותר. יתרה מכך, במצבים כגון דיכאון לאחר לידה, אשר מזוהים בעיקר עם נשים, הפחד לחשוף עשוי להיות אף חזק יותר.

כבכל מצב נפשי, הבושה וההסתרה לרוב יקשו עוד יותר על ההתמודדות.

סיבות להופעת הדיכאון

הסיבות להופעת דיכאון אחרי לידה בקרב גברים יכולות להיות מגוונות, ביניהן:

תסמינים נפשיים של דיכאון לאחר לידה

גברים הסובלים מדיכאון לאחר לידה עשויים לחוות תחושות של עצב, דכדוך, חוסר אונים, חוסר תקווה ועצבנות או עוררות יתר.

הם עשויים להתקשות ליצור קשר רגשי עם התינוק/ת.

תסמינים גופניים של דיכאון לאחר לידה

דיכאון לאחר לידה עשוי להתבטא גם באופן גופני, למשל על ידי שינויים בתיאבון ודפוסי האכילה, שינויים בהרגלי השינה והשפעה על רמת האנרגיה הכללית.

שינויים התנהגותיים

אבות חדשים אשר מתמודדים עם דיכאון לאחר לידה עשויים להסתגר, להימנע ממצבים חברתיים או להתמודד עם הקושי עם באמצעות פיתוחם של הרגלים שליליים למשל, עישון, שימוש בסמים, שתייה והימורים.

דיכאון מתבטא לא פעם באופן שונה בקרב גברים לעומת נשים, ולכן לעתים התסמינים לא יזוהו ישר כקשורים לדיכאון לאחר לידה.

כיצד ניתן לטפל בדיכאון לאחר לידה בקרב גברים?

במידה ואתם חוששים שאדם קרוב אליכם (או אתם עצמכם) סובל מדיכאון לאחר לידה, חשוב מאוד לפנות לקבלת עזרה מקצועית על ידי גורם מומחה בתחום בריאות הנפש (למשל, פסיכולוג/ית קליני/ת או עובד/ת סוציאלי/ת (MSW) בעל/ת הכשרה בפסיכותרפיה).

זכרו, ככל שהאדם המתמודד יקבל טיפול מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי להחלמה ולמניעת השפעות שליליות וסיבוכים (למשל, השפעות מתמשכות של דיכאון לא מטופל עשויות להיות הרסניות לזוגיות ולקריירה).

לעיתים, יש צורך גם בקבלת טיפול תמיכתי לבן/בת הזוג או טיפול זוגי או משפחתי.

סוגי טיפול בדיכאון אחרי לידה

ישנם סוגי טיפול שונים שיכולים לסייע במצב של דיכאון לאחר לידה, ולעזור להפיג גם חלק מהבדידות שמתלווה לא פעם לדיכאון. טיפול התנהגותי-קוגנטיבי (CBT) נמצא כיעיל במצבים אלו.

בטיפול מסוג זה, המטפל/ת תסייע לזהות ולהתמודד עם דפוסי חשיבה שליליים ולפתח מנגנונים ואסטרטגיות להתמודדות.

טיפולים נוספים יכולים להיות טיפול שיחתי פסיכותרפי, ובמידת הצורך גם שילוב של טיפול תרופתי של נוגדי דיכאון בליווי פסיכיאטר/ית לטיפול בסימפטומים.

לסיכום

ההתמודדות עם דיכאון היא קשה מאוד, על אחת כמה וכמה כאשר היא מתרחשת במקביל להורות טרייה.

גברים אשר מתמודדים עם דיכאון לאחר לידה מתמודדים גם עם הסטיגמה המלווה למצבים אלה. השתדלו לשתף ולהיעזר באנשים שאתם סומכים עליהם, כמו קרובי משפחה או חברים, ופנו לקבלת ייעוץ ועזרה מקצועית בדרך להחלמה.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: