איך נראה טיפול נפשי?

איך נראה טיפול פסיכולוגי

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

גם אם מעולם לא הלכתם לטיפול נפשי, סביר להניח שיש לכם דימוי מסוים בראש למהו טיפול.

טיפול מוצג בדרכים שונות בסרטים ובסדרות (לדוגמה, בסרט "סיפורו של ויל האנטינג" או בסדרת הטלווזיה ״בטיפול״). עם זאת, אנו עשויים לתהות האם כך באמת נראה טיפול? ומהו טיב היחסים בין המטפל/ת למטופל/ת? וכיצד מתרחשים שינויים בטיפול? עוד על כך במאמר זה.

מהו טיפול נפשי?

טיפול טיפול נפשי הוא סוג של טיפול בשיחה המתקיים על ידי מומחה בתחום בריאות הנפש, כגון עובד/ת סוציאלי/ת, פסיכולוג/ית מומחה או פסיכיאטר/ית בעלי הכשרה בפסיכותרפיה.

במאמר זה נשים את הדגש על טיפול בדיבור, אך שימו לב כי קיימים סוגי טיפולים נוספים שמשלבים גם עבודה יצירתית או גופנית כגון טיפול בתנועה, טיפול באמנות ועוד.

סוגים של טיפול נפשי

ישנן שיטות טיפול רבות כיום ומטפלים שונים עובדים בשיטה אחת או יותר.

ניתן להבחין גם בין טיפול קצר-מועד, שאורכו נע לרוב בין 10 ל20 מפגשים ובין טיפול ארוך מועד.

סוגי הטיפול קצר-מועד נפוצים

  • טיפול התנהגותי-קוגנטיבי (CBT) – סוג טיפול שנמצא כיעיל בטיפול בהתקפי פאניקה, פוביות והפרעות חרדה.
    הטיפול שם דגש על בחינת המחשבות השליליות (הקוגניציות) שלנו והחלפתם במחשבות מועילות יותר ועל זיהוי ושינוי של התגובות וההתנהגויות אשר קשורות במחשבות אלה.
  • טיפול פסיכודינאמי קצר-מועד – בטיפול מסוג זה יש דגש ממוקד על חלקים מסוימים באישיות האדם המשפיעים על חיי המטופל/ת, כגון השפעת מנגנוני ההגנה שלו על הבחירות בחייו או בחינת דפוסים אופייניים לו במערכות יחסים.
    זאת בניגוד לטיפול פסיכודינאמי ״קלאסי״, אשר שם דגש רב על ההבנה הרחבה והכוללת של האדם דרך עיסוק בחלקים הלא-מודעים בתוכו.
  • טיפול ממוקד טראומה — טיפול זה עשוי להתאים לאלו אשר רוצים לעבד טראומה בעקבות אירוע בודד, כמו למשל תאונה או טביעה.
    שתי שיטות טיפול לטראומה אשר נותנות מענה לכך הינן EMDR ו-SE (״החוויה הסומטית״). שיטה נוספת מתבססת על חשיפה ממושכת (PE). ה-EMDR זכה לתמיכה המחקרית הנרחבת ביותר, באמצעות מחקרים מבוקרים (Randomized Controlled Trials) .

סוגי טיפול ארוך טווח

לעומת טיפול קצר-מועד, טיפול ארוך מועד אינו מוגבל בזמן ועשוי להתפרש על פני תקופת זמן ארוכה יותר, למשל שנה או יותר. למרות שקיימים זרמים שונים של פסיכותרפיה דינאמית, המשותף להן הוא דגש על בחינת הלא-מודע של האדם במהלך הטיפול. פסיכותרפיה יונגיאנית, למשל, שמה דגש גם על הלא-מודע הקולקטיבי המשותף.

בנוסף לטיפולים הפרטניים המוזכרים מעלה, ישנם גם טיפולים זוגיים, משפחתיים וקבוצתיים. המטרה בטיפול זוגי או משפחתי היא לסייע לזוג או למשפחה להתמודד כמערכת עם קונפליקט או משבר ולשפר ולחזק את מערכות היחסים. במידה והקשיים שלכם נובעים מדינאמיקה זוגית או משפחתית, מומלץ לקרוא עוד על סוגי טיפול אלה.

לעומתם, הטיפול הקבוצתי כולל מספר מטופלים בעלי קושי משותף (לדוגמה, חרדה חברתית) הנמצאים תחת הנחיית מטפל/ת או זוג מטפלים. ישנם יתרונות רבים לטיפול קבוצתי ביניהם הפגת בדידות, "זירוז" תהליך הטיפול וקבלת משוב, תמיכה ועצות מחברי הקבוצה. יש להבדיל בין קבוצה טיפולית וקבוצת תמיכה, גם אם האחרונה מנוהלת על ידי מנחה. בקבוצת תמיכה, הדגש הוא על תמיכה ופחות על הבנה דינאמית של תהליכים אישיים ו/או קבוצתיים.

מהו משך מפגש?

טיפול נפשי מתרחש לרוב פעם בשבוע למשך 45-50 דקות. עם זאת, סוגי טיפול שונים עשויים לקחת זמן ארוך יותר (לדוגמה, סשן של EMDR עשוי להימשך גם שעה וחצי).

מה קורה בפגישה הראשונה?

הפגישה הראשונה תתאפיין לרוב בהיכרות ראשונית. המטפל/ת תתעניין/יתעניין בסיבת הפנייה שלכם לטיפול דווקא עכשיו, בהאם הייתם בעבר בטיפול או לא, בקשיים כפי שאתם מציגים אותם ובהיכרות עם היסטוריית חייכם.

לרוב, מספר מפגשים ראשונים מוקדשים להיכרות ובהן תספרו למטפל/ת על ילדותכם, משפחתם ועוד. אל תתביישו לשאול את המטפל/ת שאלות. זכרו כי פגישה זו מיועדת להיכרות הדדית ובחינה שלכם, האם תרצו להמשיך את הטיפול עם מטפל/ת זה/זו.

עד כמה המטפל/ת מדבר, שואל או נותן עצות?

בדומה להבדלים רבים בין מטפל/ים, זוהי שאלה של אופי וגישה טיפולית. יש מטפלים שיהיו יותר שקטים בהתחלה כדי לאפשר לכם לכוון את ההיכרות ולספר את מה שתרצו. יש כאלו שיעדיפו לשאול יותר שאלות או להציג גם את עצמם ואופן עבודתם.

בכל מקרה, חשוב שכבר בפגישות הראשונות תכוננו עם המטפל/ת ברית טיפולי/ת: ברית זאת כוללת גם את המובנים "הקונקרטיים" יותר (שעת פגישה, נוהל איחורים וביטולים, עלויות, שמירה על סודיות ועוד) וגם התייחסות לאופן העבודה (במיוחד כאשר מדובר בשיטת טיפול יותר "מובנית" דוגמת CBT).

כמה עולה טיפול פסיכולוגי?

עלות הטיפול משתנה ממטפל/ת למטפל/ת. נכון למאי 2023, דרך פנייה לאחד המטפלים של טנא ניתן לקבל טיפול בעלות מופחתת של 250 ₪ ל- 20 מפגשים.

לאחר מכן, ישתנה התעריף בהתאם לסיכום הראשוני ביניכם לבין המטפל/ת.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: