התמודדות עם נכות

התמודדות עם נכות

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

נכות היא לעיתים בולטת לעין ולעיתים בלתי-נראית, והיא עשויה להופיע בפתאומיות באמצע החיים או להיות חלק מחיינו מאז הלידה.

סוג, עוצמת והשפעת הנכות על התפקוד ועל החיים משתנים מאדם לאדם. במאמר זה נבחן כיצד אפשר להתמודד עם נכות פיזית, במיוחד כזו שמופיעה באמצע החיים, ודורשת מהאדם ומסביבתו הקרובה להסתגל למצב חדש ולהתמודד עם מגבלות ואובדנים שונים.

מהי נכות?

נכות היא לקות פיזית, קוגניטיבית, מנטלית, רגשית ו/או חושית שעשויה להגביל את יכולת האדם להשתתף בפעילויות שונות או לבצע מטרות שנחשבות רגילות עבור אנשים ללא אותה נכות.

נכות עשויה למשל להשפיע על נַיָּדוּת, יכולת למידה, תקשורת, חיי חברה ותחומי חיים נוספים. מלבד קשיים אלו ואחרים, אנשים בעלי נכות נתקלים לא פעם בסטיגמה, פגיעה בהזדמנויות שוות וניכור מהחברה. במדינות רבות, ובניהן ישראל, ישנם חוקים שתפקידם להגן על זכויותיהם של אנשים בעלי נכות ולעודד נגישות וקבלה.

מהי נכות פיזית?

נכות פיזית הוא סוג של נכות שכוללת פגיעה או הגבלה ביכולת התפקוד הגופני והנַיָּדוּת של האדם.

נכות פיזית עשויה להיגרם על ידי גורמים שונים, ביניהם פציעות, מחלות, תאונות ומצבים מולדים. הנכות עשויה להשפיע על איזורים שונים בגוף ולהופיע ברמות חומרה שונות.

כיצד משפיעה נכות גופנית על החיים?

השפעת הנכות הגופנית על חיי האדם עשויה להיות משמעותית, לפגוע בעצמאותו, ולדרוש ממנו ומסביבתו לבצע שינויים רבים והתאמות בשגרת חייהם.

התמודדות עם נכות פתאומית דורשת מהאדם ומקרוביו גמישות, חוסן ואת היכולת להיעזר בגורמים שונים, ביניהם מוסדות כמו בטוח לאומי או משרד הבטחון למצוי זכויות, וכן אנשי מקצוע וטיפול.

עצמאות וניידות

נכות פיזית יכולה להגביל באופן חלקי או מלא את היכולת ללכת, לנוע ולבצע מטלות באופן עצמאי.

על אף כי ייתכן ולא תוכלו לפעול באופן עצמאי לגמרי, יצירת נגישות בביתכם והצטיידות בעזרי תמיכה כגון מקל הליכה או כיסא גלגלים יעזרו לכם לשמור על עצמאות עד כמה שניתן.

מצב רגשי ונפשי

התמודדות עם נכות גופנית משפיעה על מצב הרוח ואיכות החיים של האדם.

התקופה הראשונה שאחרי הופעת הנכות (למשל, לאחר ניתוח או מחלה) עשויה לכלול תקופה של אבל ואובדן או/ו תסכול.

בתקופה זו השתדלו להיעזר עד כמה שניתן באנשים קרובים, חברים, בני משפחה ובמידת הצורך פנו לקבלת עזרה רגשית ממומחה בתחום בריאות הנפש כגון עובד/ת סוציאלי/ת בעל הכשרה בפסיכותרפיה או פסיכולוג/ית קליני/ת, שיקומ/ית או רפואי/ת.

בנוסף, אפשרו לעצמכם להתאבל ולהתרגל לשינויים בחייכם.

חיי חברה

אתם עשויים לחוש צורך להסתגר ולהתרחק מאנשים קרובים ולעיתים להרגיש שאינכם יכולים לקחת חלק בפעילויות אהובות עם החברים בשל המגבלות של הנכות.

על אף הקושי, השתדלו לשתף את האנשים הקרובים אליכם ברגשותיכם וחשבו יחד על דרכים חדשות ויצירתיות לבילויים משותפים.

בנוסף, תוכלו להירשם לקבוצות תמיכה וליצר קשרים עם אנשים שמתמודדים עם אתגרים דומים לכם באופן שעשוי להקל מעט על הבדידות וליצר אופטימיות ותחושות שייכות.

עבודה ולימודים

ייתכן ותצטרכו לבצע התאמות במטרות הלימודיות או בקריירה שלכם.

במקרים מסוימים, תוכלו להיעזר בשירותי שיקום תעסוקתי כדי למצוא כיוונים מקצועיים ולימודיים מעשירים ומספקים לצד הנכות.

שמירה על בריאות גופנית

לבריאות גופנית השפעה רבה על איכות חיינו ומצבנו הנפשי.

השתדלו, במידת האפשר ובמסגרת המגבלות הקיימות, לקחת חלק בפעילויות גופניות כגון פיזיותרפיה או פעילות מונגשת בחדר כושר או בבריכה.

שימו דגש על היכולות

למרות שקל לשנות את הפוקוס מהיכולות אל המוגבלויות, השתדלו להעצים את עצמכם ולהשקיע בתחומי העניין, בתחביבים או בכישרונות שלכם, שמתאפשרים לצד הנכות.

לסיכום

התמודדות עם נכות גופנית חדשה מביאה עמה אתגרים רבים ומגוונים.

אפשרו לעצמכם תקופת הסתגלות והקיפו את עצמכם בגורמי תמיכה שונים שיעזרו לכם להסתגל למצבכם החדש.

לאחר תקופת הסתגלות זו תוכלו למצוא את הדרכים הנכונות עבורכם לייצר לעצמכם את החיים המספקים, הטובים והמשמעותיים ביותר שניתן, לציד המגבלה החדשה. תקבעו לכם מטרות צנועות הכוללות צעדים הדרגתיים בני השגה, כאלה שיוכלו להעצים אתכם.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: