למה ניתן לצפות בטיפול זוגי וכיצד הוא עובד?

למה ניתן לצפות בטיפול זוגי וכיצד הוא עובד?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

מערכות יחסים הן מורכבות, ולא סתם: שילוב של רגשות, חוויות משותפות, אתגרים רבים וצורך תמידי בתקשורת ופתרון קונפליקטים. לצד החוויות השמחות והמרגשות זוגות נתקלים לא פעם בקשיים אשר מפירים את ההרמוניה הזוגית ודורשים עבודה משותפת.

התמודדות עם קשיים יכולה מצד אחד לקרב בין בני הזוג ולחשל את הקשר, ומן הצד השני לעיתים להוביל למשבר ואף פרידה. טיפול זוגי יכול לספק סביבה בטוחה ותומכת לשיפור התקשורת, להתמודדות עם קונפליקטים ולפיתוח הבנה עמוקה יותר בין בני או בנות הזוג. במאמר זה נבין מהו טיפול זוגי ולמה ניתן לצפות מתהליך הטיפולי.

אז למה ניתן לצפות בטיפול זוגי?

1. הערכת המצב וקביעת יעדים

בתחילת הטיפול, המטפל/ת יעזרו לזוג לזהות את הקשיים עמם הם מתמודדים ומתוך כך לגזור יעדים לתהליך העבודה הזוגית בפגישה ומחוצה לה. לעיתים שלב זה יכלול גם התבוננות על היסטוריה אישית של כל אחד מבני/בת הזוג, בחינת הדינמיקות בתוך היחסים בין בני הזוג ובמשפחה (אם יש ילדים) וזיהוי נקודות לשיפור.

2. חלל בטוח לתקשורת ושיתוף

לא פעם זוגות חשים שהמצב ביניהם כבר כל כך טעון עד שאי אפשר לשתף ברגשות מבלי להרגיש פגיעים או מותקפים. לכן, המרחב הטיפולי, בסיוע השלישי בדמות המטפל/ת, יכול לסייע ליצירת קרקע בטוחה לשיתוף ועבודה.

זכרו, כאשר אתם חווים עוררות גבוהה, מצוקה או תחושת מתקפה, קשה עד בלתי אפשרי להקשיב ולהכיל את האחר. בסביבה הטיפולית לא פעם נפתחים אפיקי תקשורת חדשים בין בני הזוג.

3. שיפור התקשורת

כתוצאה מהערכת המצב, קביעת היעדים ויצירת מרחב בטוח לשיתוף והקשבה לרוב חל שיפור בתקשורת. יתרה מכך, לא פעם המטפל/ת יציעו וילמדו אתכם טכניקות תקשורת והקשבה, וגם דרכי התמודדות כאשר המצב סוער מדי.

למשל, אם תכנסו לריב קשה, לעיתים הדבר הכי טוב לעשות הוא לומר, "אני מאוד רוצה לשמוע את מה שיש לך לומר, אבל כרגע אני נסער/ת מדי ואני זקוק/ה לרגע לעצמי להירגע כדי שנוכל להמשיך לדבר".

4. שיתוף ברצונות ובצרכים

לא פעם בני הזוג לא משתפים אחד את השני ברצונות ובצרכים העמוקים שלהם.

לעיתים זאת מכיוון שהם עדיין לא יודעים לבטא אותם במילים (אפילו לעצמם) או שהם חוששים להראות תובעניים או לא הוגנים כלפי בן/בת הזוג. טיפול זוגי יכול לסייע בשיתוף זה.

5. פתרון קונפלקטים

אין זוג שלא חווה קונפלקטים. לעיתים מדוברים בקונפליקטים קטנים ויומיומיים, כגון רצון אחר לגבי מה תעשו הערב, אך לעיתים גם בקונפליקטים גדולים ומהותיים מאוד.

אחד הדברים החשובים ביותר בזוגיות הוא פיתוח היכולת להתמודד ולפתור קונפליקטים. אין הכוונה שעליכם להסכים על הכל, כמובן. טיפול זוגי יכול לסייע בפיתוח אסטרטגיות להתמודד עם קונפליקטיים באופן שיספק את שני בני הזוג.

6. חיזוק ובנייה של אינטימיות רגשיות

אינטימיות רגשית היא חלק מהותי מזוגיות טובה. דרך הטיפול הזוגי תוכלו להעמיק את החיבור הרגשי, להגדיל את ההבנה שלכם אחד את השנייה, ולבנות או לשקם את האמון ביניכם.

7. פיתוח הצמיחה האישית

אולי לחלקכם סעיף זה ישמע מעט מוזר בקריאה ראשונה, אך טיפול זוגי יכול לסייע גם להתפתחות האישית של כל אחד מבני הזוג.

דרך זיהוי דפוסי ההתנהגות, יחסי הכוחות, הצרכים, הרצונות והקשיים, כל אחד מבני הזוג לומד להכיר טוב יותר את עצמו. לעיתים בעקבות טיפול זוגי אחד מבני הזוג מחליט ללכת גם לטיפול פרטני, מתוך הבנה שישנם אתגרים שעליו לפתור בעצמו ולא במסגרת הזוגית. זוגיות מאושרת דורשת שני צדדים מאושרים.

חשש מטיפול זוגי

לא פעם אחד מהצדדים הוא זה שמעוניין לפנות לטיפול זוגי בעוד הצד השני חושש או נמנע (למשל, ״את הבעייתית, לכי את לטיפול״). בין החששות הנפוצים ניתן למצוא את הפחד מחשיפה רגשית, הפחד מכך שעצם הפנייה לטיפול זוגי מעידה על בעיה בזוגיות, הפחד מסטיגמה, הפחד מפרידה בעקבות הטיפול ועוד.

זכרו, יותר קל לעבוד על משהו לפני שהמצב אקוטי. מומלץ לפנות לטיפול זוגי דווקא כשהמצב עוד טוב ברובו, כשיש אהבה, חברות וחיבה ובעיקר, כשיש רצון אמיתי לשפר ולהעמיק את הקשר הזוגי ולנטרל השפעות פחות רצויות שעלולות לגלוש לילדים אשר עדים לביטויי המתח הזוגי, גם אם לא רבים בנוכחותם. לצד החששות הטבעיים, זכרו את הרווחים הרבים שאתם יכולים לקבל בטיפול, ככל שתשקיעו בו.

ומילה אחרונה על פרידה: גם אם בעקבות הטיפול תחליטו להיפרד כנראה זה היה בלתי נמנע. יתרה מכך, דווקא בפרידה, לעיתים בני זוג צריכים עזרה רבה, במיוחד אם יש ילדים מעורבים בסיפור.

באמצעות המרחב הטיפולי ועם הלווי המקצועי המתאים, אפשר לעשות את זה בצורה מיטבית ולגדול תוך כדי תהליך זה.

בחיפושכם אחר מטפלים בטנא באפשרותכם להיעזר במנוע החיפוש הפנימי, ולאתר אנשי ונשות מקצוע בקרבת אזור מגוריכם.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: