טיפול להתמודדות עם כאב כרוני – לחיות עם הכאב

טיפול להתמודדות עם כאב כרוני - לחיות עם הכאב

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

החיים מזמנים לנו התמודדויות ואתגרים רבים: פרידות, גירושים, פיטורים, מוות של אנשים קרובים וגם התמודדות שגרתית יותר עם לחצים, עומס וחוסר ביטחון. כדי להתמודד עם אתגרים וקשיים אנו נעזרים במגוון משאבים חיצוניים (כמו תמיכה של חברים) ופנימיים (כמו דמיון או הומור). עבור אנשים שחיים עם כאב כרוני, האתגר עשוי להרגיש קשה מנשוא. האם ניתן לשחרר כאב? וכיצד ניתן ללמוד לחיות עם הכאב?

השפעותיו של כאב כרוני

כאב כרוני הוא כאב שנמשך מעל חצי שנה ומשפיע על תחומי חיים שונים. כאב כרוני עשוי לעורר מתח פיזי ונפשי ולהוביל את האדם הסובל ממנו לתחושות של תסכול, חוסר אונים או זעם שישפיעו על קשריו, על תפקודו ועל רווחתו הנפשית.

תרופות שונות יכולות לעזור להתמודד עם הכאב הפיזי, אך לכל תרופה תופעות הלוואי שלה,. לכאב כרוני נלווה פעמים רבות סבל נפשי, והוא מאתגר לא פחות.

דרכים להתמודדות עם כאב כרוני

הישארו עסוקים ומצאו הסחות דעת

כאב עשוי להוביל להתבודדות והסתגרות, שיכולות לייצר מעגל של הימנעות ובדידות. במקום זאת, נסו להישאר עסוקים, לקבוע פעילויות שאתם אוהבים, לפגוש חברים ולעסוק בתחביבים. הסחת דעת זו עשויה לעזור להתמודדות הקשה עם הכאב ובמקביל לטעון אתכם באנרגיות שיעזרו בהתמודדות.

מצאו תמיכה נפשית

קשה מאוד לחיות עם כאב כרוני ולהתמודד איתו לבד. קבוצות תמיכה וקהילות (פיזיות או וירטואליות) יכולות להיות מקום בטוח לחלוק את הקושי ולקבל תמיכה, עצה ותיקוף מאנשים שחווים קשיים דומים.

תרגלו טכניקות נשימה ומדיטציות

טכניקות נשימה שונות יכולות לסייע לגוף להירגע ולהוריד את מפלס המתח, דבר המסייע להקלה על הכאב הפיזי. ניתן לתרגל מדיטציה וטכניקות נשימה בעזרת סרטוני יו-טיוב, או כחלק ממסגרת עם הדרכה (למשל, תרגול מיינדפולנס).

תלמדו כיצד לעזור לגוף לשחרר את תחושות הכיווץ בגוף, תהליך אשר מתרחש באופן ספונטני אך ניתן לעודד ולייעל. לשם כך, קיימות פרקטיקות ותרגילים הנלמדים במסגרת טיפול הנקרא ״החוויה הסומטית״ (Somatic Experiencing – SE).

שלבו פעילות גופנית

פעילות גופנית מסייעת לשחרר מתח וגם להפיג כאבים שכן האנדורפינים שמשתחררים בעת פעילות חוסמים סיגנלים של כאב ומעלים את מצב הרוח.

פעילות גופנית גם מסייעת ביצירת חיבור טוב יותר לגוף, שעשוי להיפגע בקרב הסובלים מכאב כרוני. הדבר אף עשוי לשקם קשר עם הנאה.

הפחיתו מתח בחייכם

הרגישות לכאב עשויה להחריף בשל מצב נפשי קשה כגון חרדה או דיכאון, אשר לעתים מתגברים בתגובה לכאב הכרוני. חפשו דרכים שונות להוריד את רמות המתח בחייכם ולהגביר את תחושת המסוגלות הכללית שלכם.

תדאגו לעצמכם

שינה מספקת, תזונה בריאה ומאוזנת, זמן מנוחה: כל אלו יעזרו לכם לשמר אנרגיה שתעזור להתמודד עם הקושי הפיזי והנפשי שמלווים חיים עם כאב כרוני.

תכננו מראש

החיים עם כאב כרוני עשויים להיות מאתגרים. נסו לתכנן נכון את הפעילויות שלכם בצורה מאוזנת. אפשרו לעצמכם לקחת הפסקות בין משימות הדורשות מאמץ פיזי או נפשי, כדי למנוע מצב שבו רמות הכאב גבוהות מדי.

חלוקה נכונה יכולה גם למנוע תסכול רב כתוצאה מקושי או חוסר הצלחה לעמוד במשימות שקבעתם.

טיפול נפשי וכאב כרוני

התמודדויות והסתגלויות רבות נדרשות מאלו הסובלים מכאב כרוני. לעתים, אף קיים מרכיב של חוויות טראומטיות שלא עובדו דיין במהלך החיים, אשר ״תורם״ לעוצמת הכאב.

תחושות של תסכול, חוסר אונים, כעס, חוסר תקווה וחוסר מסוגלות עשויות להופיע בתגובה לאתגרים הפיזיים והנפשיים הייחודים של החיים עם כאב.

למרות זאת, הכאב לא חייב להכתיב את כל מהלך החיים. חשוב מאוד למצוא תמיכה ועזרה במקומות הנדרשים ולהקפיד על חלוקה מאוזנת וקשובה של המשאבים שתאפשר תפקוד גבוה ואיכות חיים.

באם אתם מרגישים מתקשים להתמודד עם ההשפעות הפיזיות והנפשיות של הכאב הכרוני, מומלץ מאוד לפנות לעזרה מקצועית. מטפל בעל ניסיון יכול לסייע לכם להתמודד עם הקשיים הרבים במצבכם במטרה לשפר את איכות החיים שלכם, להוריד או לשחרר מתח מיותר ולסייע בתהליך הקבלה וההשלמה עם הכאב שנותר. קיים קשר ישיר בין הגוף לנפש, ולכן, ככל שמצבכם הנפשי יהיה טוב ומאוזן יותר, כך גם הגוף יצליח להתמודד טוב יותר עם הכאב.

בנושא התמודדות עם כאבים כרוניים, ייתכן והמאמרים הבאים יהיו לכם לעזר:

כך נתמודד עם כאב כרוני | לרפא כאב כרוני דרך הגוף-נפש

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: