כיצד טיפול נפשי יכול לעזור?

כיצד טיפול פסיכולוגי יכול לעזור?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

כאשר אנשים סובלים מכאב פיזי, כגון כאב שיניים, הם מבינים לרוב שהכאב מאותת על בעיה ופונים לאיש מקצוע כדי לטפל בה.

לעומת זאת, כאשר אנשים סובלים מקושי או מצוקה נפשיים הם לא תמיד יודעים איך ניתן להתמודד או מהן האפשרויות העומדות לרשותם, ולעיתים הם מזניחים את הנושא ונותנים לקושי לגדול ולהתפשט לעוד תחומי חיים.

במצב זה, הפנייה לקבלת עזרה מקצועית נעשית רק בשלב בו המצוקה כבר אינה ניתנת עוד להכלה. ייתכן שמלבד הסטיגמה שעדיין מתלווה לעיתים לבריאות הנפש ומהווה חסם, אנשים לא פונים לקבלת טיפול נפשי בזמן גם מכיוון שהם אינם בטוחים כיצד הטיפול יכול לתרום להם. במאמר זה נסקור את הדרכים בהן טיפול נפשי יכול לעזור.

מהו טיפול נפשי?

בקצרה, טיפול נפשי הוא טיפול בשיחה המתרחש בין מטופל/ת לבין מומחה/ית בתחום בריאות הנפש, למשל, עובד/ת סוציאלי/ת, פסיכולוגי/ית מומח/ית או פסיכיאטר/ית בעלי הכשרה בפסיכותרפיה.

טיפול יכול להיות פרטני, זוגי, משפחתי או קבוצתי, ויכול להיות ארוך או קצר טווח. ישנן גישות טיפוליות שונות, למשל טיפול דינאמי, טיפול קוגנטיבי-התנהגותי וטיפול EMDR. באחרון, כמו גם בטיפול SE (החוויה הסומטית), יש יותר דגש על גוף-נפש והשיח כולל התייחסות לתחושות הגוף כחלק מרכזי בטיפול.

איך טיפול נפשי יכול לעזור?

טיפול נפשי יכול לעזור בדרכים רבות, ביניהן:

הפגת בדידות

קושי או מצוקה נפשיים מובילים לא פעם לבידוד והתבודדות חברתית.

יתכן ואתם חשים שאחרים לא מצליחים להבין אתכם כעת, או שאתם חוששים לשתף אנשים קרובים בהתמודדויות שלכם שמא תכבידו עליהם או שהם ישפטו אתכם.

הקשר הטיפולי יכול להפיג חלק מהבדידות מעצם השיתוף עצמו, שיש עד לסבל שלכם ובעקבות זאת, תחושת הקלה מסוימת שאינכם מתמודדים עוד לבדכם ו/או נושאים את כל המשקל על הכתפיים .

המשגה ונרמול

לא פעם אנו חווים משהו ובטוחים שאנחנו היחידים שאי פעם הרגשנו כך או שאיננו מצליחים להבין מדוע אנו מרגישים, חושבים, חשים או מתנהגים באופן מסוים.

מטפל/ת מוסמכ/ת יכולים לסייע לעיתים במתן מידע פסיכו-חינוכי רלוונטי ולנרמל חוויות ותחושות שאנו חווים. הדבר עשוי אף להחזיר חלק מתחושת השליטה ולהפיג את חוסר האונים במצבים מסוימים (למשל, אדם אשר לומד בטיפול פסיכולוגי לזהות שהסימנים הגופניים שחווה מעידים על התקף פאניקה ולא התקף לב).

רכישת כלים

מטפלים בגישות שונות עובדים בעזרת טכניקות וכלים (למשל, טכניקות נשימה, טכניקות כתיבה או אף יצירת ערכה מווסתת למצבי מצוקה) כדי לסייע להתמודד מעט טוב יותר עם קושי ומצוקה.

המטפל/ת יוכלו לסייע לכם לרכוש כלים וטכניקות רלוונטיים וכך תחושת המסוגלות שלכם מול הקשיים תגבר ותחושו יותר מווסתים.

שיפור בתקשורת במערכות יחסים

לא פעם המצוקה שלנו צובעת חלקים שונים בחיינו, למשל, מערכות יחסים.

במהלך הטיפול תוכלו לבחון את הקשרים בחייכם, את הדפוסים המאפיינים אותם, לזהות "לופים", לשפר את יכולת פיתרון הקונפליקטים, ללמוד דרכי תקשורת חדשים ומתוך כך לחזק את הקשרים החשובים לכם.

תמיכה

החיים מזמנים איתם קשיים רבים ולעיתים הדבר העיקרי שאנו זקוקים לו הוא מקום בטוח, רק שלנו, בו אנו יכולים לקבל תמיכה דרך תיקוף (כלומר, הכרה) ברגשות ובחוויות שלנו.

דרך התיקוף והתמיכה אנו יכולים לחוש הקלה ולמצוא כוחות מחודשים להתמודד עם הקשיים.

תוך כמה זמן ניתן להבחין בשינוי?

זוהי כמובן שאלה שקשה לענות עליה ומדובר בחוויה אינדיבידואלית משתנה הקשורה בין היתר בסוג הקושי ועוצמתו, אופי הקשר הטיפולי, סגנון וגישות הטיפול של המטפל/ת, היסטוריית הטיפול של המטופל/ת ומשך הטיפול.

לרוב, טיפול קצר-טווח יוביל לשינויים מהירים יותר בטווח הקצר בשל מיקוד רב יותר בשינוי וכן בשל תחושת הדחיפות שמניעה לפעולה.

כמה זמן עליי להיות בטיפול?

בדומה לשאלה הקודמת גם כאן מדובר בנושא אישי ואין תשובה אחת ברורה.

עם זאת, ניתן לשקול מספר גורמים:

  • האם קיימת הטבה במצב והאם רכשתם בטיפול כלים וטכניקות לשמירה על הטבה זו?
  • האם מדובר בטיפול נקודתי סביב נושא מסוים (למשל, פוביה) או בטיפול נפשי שנוגע בתחומים רחבים יותר?
  • האם היעדים שנקבעו בתחילת הטיפול הושגו?

שיקולים נוספים יכולים להיות שיקולי זמן ועלות וכן אופי הטיפול המוצע.

טיפול קצר מועד שהוגדר כך מראש, יכול לכלול כ-15-20 מפגשים בעוד שטיפול ארוך טווח יכול להתפרס גם על פני שנים.

לסיכום, ישנן דרכים רבות בהן הטיפול הנפשי יכול לעזור ולשפר את איכות חייכם. זכרו כי אינכם צריכים לסבול לבד!

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: