התמודדות נפשית עם פרידה

התמודדות נפשית עם פרידה

תוכן עניינים

פרידות הן כמעט תמיד לא דבר קל, אפילו כאשר הן הדבר הנכון עבורנו. בעקבות הפרידה, אנו עשויים לחוש אבודים, מבולבלים ומוצפים, בזמן שאנו חוששים מבדידות ותחושת חרטה. לצד הכאב הבלתי מבוטל, פרידות עשויות להיות הזדמנויות לצמיחה וגילוי עצמי.

במאמר זה נבחן את האתגרים הנפוצים הנלווים לפרידות, ונציע מספר אסטרטגיות מעשיות להתמודדות.

היו קשובים לעצמכם

סיום מערכת יחסים יכול להוביל למגוון תחושות, לעיתים כביכול "סותרות" כמו עצב לצד הקלה. חשוב שתתנו מקום לרגשות שעולים ולתהליך הרגשי שאתם חווים. אפשרו לעצמכם להתאבל על האובדנים שמתלווים לסיום הקשר.

במקרה הזה הקלישאה היא נכונה: זה בסדר לא להרגיש בסדר. יותר מכך, לעיתים זה הכרחי כדי שנוכל להחלים. זכרו כי החלמה לוקחת זמן ואינה פועלת באופן לינארי, אפשרו לעצמכם את הזמן, המרחב ובעיקר את הלגיטימציה להרגיש.

גלו מחדש את הזהות שלכם

בסיומן של מערכות יחסים, במיוחד כאלו ארוכות או משמעותיות במיוחד, אנו עשויים לאבד חיבור מסוים לזהות שלנו כאינדיבידואלים. נצלו את זמן הפרידה להתחבר מחדש עם עצמכם ועם תחומי העניין שלכם.

בין אם אלו תחביבים שזנחתם, מטרות חדשות שתציבו לעצמכם, זמן לטיפול וטיפוח עצמי ואפילו חזרה למאכלים מהם נמנעתם כי בן או בת הזוג לא אהבו אותם – זה הזמן לעצמכם.

בנו מערכת תמיכה

זוהי תקופת מעבר רגישה שדורשת יותר מתמיד את תמיכת הסביבה הקרובה שלכם. השענו על חברים ומשפחה בתקופה מאתגרת זו. השתדלו להקיף את עצמכם באנשים שמעודדים אתכם ועוזרים לכם להרגיש יותר טוב.

בין אם מדובר בשיחה רגשית שמאפשרת לכם לחלוק את שעל ליבכם, או דווקא בהסחת דעת קלילה עם חבר טוב – פנו זמן לכך ובלו זמן עם אנשים שעושים לכם טוב. ייתכן ואף תחושו צורך בתמיכה וליווי רב יותר מאשר אלו של סביבתם, ובמקרה זה שקלו לפנות למטפל/ת מקצוע/ית בתחום בריאות הנפש (עוד על כך בהמשך).

התמודדו עם נוסטלגיה

בתקופה שלאחר הפרידה זה נפוץ לחוש בנוסטלגיה על העבר, או לדמיין איך היה ניתן לפעול אחרת ולתהות האם הפרידה הייתה הצעד הנכון. חשוב שנוכל להסתכל באופן מפוקח על מערכת היחסים שנגמרה, ועל הצדדים הטובים יותר וטובים פחות שלה.

השתדלו לשים לב האם אתם עושים רומנטיזציה לקשר, תוך שאתם שמים בצד את הסיבות האמיתיות לסיומו, והשתדלו לשים את הדגש על ההווה שלכם במקום לחלום בהקיץ על העבר.

דאגו לעצמכם

לאחר פרידה לא פעם נרצה לזנוח את השגרה שלנו ונרגיש חוסר-חשק ומוטיבציה. למרות זאת, חשוב מאוד לשמור על איכות החיים הפיזית, הרגשית והמנטלית שלכם. אם אתם רגילים להתאמן, נסו בכל זאת להמשיך עם שגרת האימונים.

אם אתם לרוב מבשלים לעצמכם, מצאו את הזמן לבשל, גם אם פחות מבעבר. נסו שלא לצאת לגמרי משגרת חייכם כי העוגנים הללו הם שיעזרו לכם לצלוח תקופה קשה זו.

אפשרו לעצמכם לגדול

זכרו כי הפרידה, כמו אירועים קשים נוספים, היא אפשרות לצמיחה והתחזקות. בחנו מה למדכם על עצמכם במהלך מערכת היחסים ובמהלך הפרידה עצמה: מהם הדברים שתרצו לשמר למערכת היחסים הבאה ומהם הדברים שלא תאפשרו שיקרו שוב?

נצלו זמן זה כדי לבחון את הערכים שלכם, את סדרי העדיפויות ואת המטרות שלכם, בתהליך של גילוי-עצמי מחודש.

דעו מתי לפנות לקבלת עזרה

זה טבעי לחוש קשת של רגשות סביב פרידה, והכרחי לזהות האם ומתי אתם זקוקים לתמיכה נוספת.

אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים להתמודד, או חווים ירידה בבריאות הנפשית שלכם, כגון תחושות מתמשכות של חרדה, דיכאון וחוסר-אונים – שקלו לפנות למומח/ית בתחום בריאות הנפש על מנת להתחיל תהליך של טיפול נפשי.

טיפול יכול לסייע לכם לצלוח תקופה מאתגרת זו, על ידי ליווי, תמיכה ומתן כלים לשינוי ובחינה, שיעזרו לכם לצלוח את התקופה הזו ואף לצמוח ממנה.

לסיכום, על אף (ונראה גם בגלל) שפרידה היא בין התהליכים הקשים ביותר שאנו חווים בחיינו, מדובר בהזדמנות לצמיחה, גילוי עצמי וחיזוק החוסן. על ידי הכרה עצמית וקבלת תמיכה תוכלו בסוף להגיע אל עבר החלמה. אפשרו לעצמכם לחוות תהליך מורכב זה, ותראו שבסוף תצאו חזקים יותר מהצד השני.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: