טיפול להתמודדות נפשית עם נכות גופנית

טיפול להתמודדות נפשית עם נכות גופנית

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

נסו לרגע לדמיין תרחיש שבו ברגע אחד החיים שלכם, כפי שהכרתם עד היום, משתנים ללא היכר. בתרחיש זה, אתם הופכים מאנשים עצמאיים לתלויים באחרים, והפעולות היומיומיות הרגילות, כגון מקלחת או הכנת אוכל, הופכות למאתגרות עד בלתי-אפשריות. תרחיש זה הוא המציאות של אנשים רבים, אשר בעקבות תאונה או מחלה, הופכים בן יום לנכים.

מהי נכות פתאומית?

נכות פתאומית עלולה להיגרם כתוצאה ממחלה, פגיעה או תאונה. נכות זו עלולה להיות זמנית או קבועה, ומוגדרת לרוב על פי אחוזי הנכות אשר מייצגים את רמת הפגיעה בתפקוד.

בעקבות נכות זו אתם עלולים לחוות ירידה בתפקודים הגופניים ו/או הקוגניטיביים, להתקשות לתפקד סביב פעילויות חיים שונות ולאבד חלקים מן העצמאות שהכרתם, או פשוט לגלות שדברים אשר באו בקלות בעבר הפכו לקשים ומאתגרים יותר כיום.

כיצד להתמודד עם נכות פתאומית?

הדבר הראשון שחשוב שתדעו הוא שזה לעולם לא קל להתמודד עם מחלה או נכות פתאומיות. נכות זו עלולה להשפיע על חייכם ברמות השונות (לדוגמה, המקצועית, הזוגית והחברתית) ולכן נדרשת תקופת הסתגלות. השבועות והחודשים הראשונים עשויים להוביל לתחושות קשות של אובדן, כעס ועצב – תחושות נורמליות ביחס למצב. בתקופה זו יש צורך במנגנוני תמיכה רבים, אשר כוללים תמיכה משפחתית ומקצועית.

זכרו – אין לנו שליטה על מה שקורה לנו, אך יש לנו שליטה על האופן שבו אנו מתמודדים עם מה שקורה.

לא משנה מה סוג הנכות או המחלה שאתם סובלים ממנה – יש לכם עדיין אפשרות לחיות חיים מספקים ושמחים.

העצות הבאות עשויות לסייע בהתמודדות, אך זכרו שאין פתרון קסמים ומדובר בתהליכים מורכבים, ארוכים ובלתי-צפויים במסע אל ההחלמה הרגשית ואל השלמה עם המצב החדש.

אפשרו לעצמכם להתאבל

המחלה או הנכות גרמה לפגיעה בגופכם אשר מובילה לפגיעות נוספות באיכות החיים ולשינוי מהותי בחיים כפי שהכרתם אותם. תנו לעצמכם זמן להתאבל על מה שאבד, להתמודד עם מה שקיים כעת ואל תדחקו בעצמם לחזור לשמחה ותפקוד.

פעלו למען השלמה עם המצב החדש

תנו לעצמכם זמן להתאבל ולהחלים אך גם פעלו בהמשך כדי להשלים עם המצב החדש. עם הזמן, יש לשנות את הפוקוס אל עבר השלמה עם המצב החדש ומציאת דרכים חדשות להתאקלם ולהסתגל למצב, בדרך לשם.

נסו לצמצם למינימום את הפגיעה באיכות חייכם

אל תוותרו על הדברים שאתם אוהבים וגורמים לכם אושר, ופעלו כדי למצוא דרכים אחרות לבצע אותם. למשל, אם אתם נהנים משהות בטבע, חפשו פארקים ואזורי טיול נגישים.

זכרו לתת דגש גם לדברים שאתם עדיין יכולים לעשות על אף המגבלות החדשות, לדוגמה זמן איכות עם אנשים שאתם אוהבים. ייתכן גם שתצטרכו לבצע התאמות בסביבת המחייה שלכם ביחס למצבכם החדש (לדוגמה, במידה ואתם נמצאים בכיסא גלגלים אולי תצטרכו מדפים נמוכים יותר והנמכות במטבח שיאפשרו לכם להכין אוכל מבלי להזדקק לעזרה).

טיפול נפשי סביב נכות

ההתמודדות עם נכות פתאומית היא מורכבת, ופעמים רבות עדיף להעזר באנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. ישנם גם אנשי מקצוע בעלי התמחות רלוונטית לשינוי במצב הרפואי, אשר מכירים את האתגרים הייחודיים שקשורים למצבכם (למשל, פסיכולוג/ית רפואי/ת או שיקומי/ת).

יתרה מכך, התמודדות עם נכות פתאומית או מחלה משפיעה לא רק על האדם הסובל ממנה אלא גם על כל בני משפחתו. לעיתים המעמסה הכלכלית, הטיפולית והרגשית נופלת על הילדים או על בן/בת הזוג.

כדי לשמור על הקשרים במשפחה ולאפשר לבני המשפחה להמשיך בשגרת חייהם לצד הטיפול הנדרש סביב הנכות, מומלץ לשלב גם טיפול משפחתי, זוגי או פרטני המערב את המשפחה. כמו כן, ניתן לעתים למצוא קבוצות תמיכה המיועדות לאנשים התומכים באדם הנפגע/חולה.

בנוסף, לעיתים הנכות או המחלה מלווה בחוויות טראומטיות (לדוגמה, שהות ארוכה באשפוז, תאונת דרכים) ובמצבים כאלה מומלץ לפנות למטפל/ת אשר מומחה בטיפול בטראומה.

במצבים מסוימים יש צורך גם בטיפול תרופתי בליווי פסיכיאטר/ית שיאפשר להתמודד עם הקשיים הרגשיים המלווים לנכות ולאובדן, אשר, בין היתר, עלולים להוביל להופעת חרדה ודיכאון.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: