מבחן בכימיה על ספת הפסיכולוג

מבחן בכימיה על ספת הפסיכולוג

תוכן עניינים

או: עד כמה חשוב חיבור בין-אישי בין מטפל למטופל?

מאמר מערכת

כימיה בין בני אדם היא לא ביטוי ציורי, אלא עובדה מדעית. התאהבות, משיכה, רצון לקשר ולאינטימיות, או לחילופין תחושה של דחייה והימנעות – כל אלה נקבעים על ידי תגובה רגשית לא רצונית, מנגנון פנימי הגורם לנו להימשך לאדם מסוים ולחוש דחייה מאדם אחר.

הכימיה הזאת חשובה מאוד כשאנו מחפשים זוגיות, ובכלל ביחסים בין-אישיים בחיינו, אבל עד כמה היא משמעותית כשאנו מחפשים פסיכולוג? ועד כמה ישפיע על הצלחת הטיפול אותו חיבור אישי, שנוצר (או לא) עם המטפל שבחרנו?

לפני שאנו מנסים לענות על השאלות האלה, בואו ננסה להבין מה היא אותה כימיה. לא במקרה, אנחנו משתמשים במושג מדעי לתיאור של חיבור בין-אישי. בכל מפגש אנושי, המוח שלנו מפריש חומרים שונים, שגורמים לנו משיכה אל אדם מסוים או דחייה מאדם אחר. כשאנו מתאהבים, "עושים את העבודה" הורמונים כמו אוקסיטוצין ואדרנלין וחומרים נוספים שהמוח משחרר, כמו דופאמין וסרוטונין. כל מי שלמד כימיה יודע, שכאשר מתהווה קשר כימי בין שני אטומים בודדים הנמשכים זה לזה, נוצרת אנרגיה, ולעתים גם סינרגיה: מצב של שלם הגדול מסכום חלקיו. את אותה סינרגיה אנחנו מבקשים פעמים רבות למצוא, במודע או שלא, גם בתהליך הטיפולי שלנו עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.

שני שותפים למסע רגשי

לפני הכול חשוב לומר: טיפול פסיכולוגי מקצועי, המובל על ידי איש מקצוע מוסמך, הוא תהליך מורכב שבו חווה המטופל מסע רגשי לאורך הטיפול. המטופל והמטפל שותפים למסע הזה. לכן, תוצאות הטיפול נקבעות בין היתר בהתאם לכימיה הנוצרת בין המטופל למטפל ולאופי הקשר שנרקם ביניהם. הכימיה הזאת יוצרת בין הצדדים תקשורת טיפולית בונה, שהיא חשובה ומהותית ל"ברית הטיפולית" ולהצלחת הטיפול.

כשאנו ניגשים לבחירה בפסיכולוג או במטפל, ברור שאין לנו יכולת לנבא את טיב הכימיה שתיווצר עמו. בישראל פועלים אלפי פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים ועובדים סוציאליים, מטפלים אישיים, זוגיים ומשפחתיים. הבחירה באחת או באחד שילוו אותנו במסע הטיפולי, חייבת להתבסס קודם כול על הסמכה מקצועית, תעודות, ניסיון והמלצות מגופים מקצועיים או מאנשים שאנו סומכים על חוות דעתם. השאלה היא, עד כמה חשוב לבחון את הבחירה שלנו במטפל כזה או אחר במושגים של "קליק" אישי.

את הקשר הכימי ההדוק בין אהבה לכימיה, בהיבט הרוחני ובהיבט המדעי, היטיב לתאר הפסיכואנליטיקן הנודע קרל גוסטב יונג. "פגישה בין שני אנשים, כמוה כשני חומרים כימיים הבאים במגע זה עם זה. אם ישנה תגובה, שניהם עוברים תהליך של השתנות", אמר יונג. ועדיין, נשאלת השאלה האם נדרשת "אהבה" בין מטפל למטופל כדי שהטיפול יניב תוצאות. ובעצם, מהי אותה כימיה בין מטפל למטופל, שאנו מדברים עליה?

האמפתיה והגרעין הזוהר

את מהות הרגש של המטפל כלפי המטופל מתארת המטפלת עמליה רוזנבלום ("הארץ", 14.2.19): "אהבת המטפל מתבטאת בכך שהוא מחזיק תמיד בלבו ובתודעתו את הגרעין הזוהר שקיים בתוך המטופל", היא כותבת, "זאת אהבה שזוכרת תמיד את פוטנציאל הגדילה של המטופל, שמאמינה שהמטופל הוא המומחה האמיתי  לחייו, שרואה את הילד הפצוע שבתוכו, שלא מתבלבלת ויודעת שהקוצים שלו הם הגנה, שמבינה שהוא רק מנסה לשרוד". ברור כי כימיה בין-אישית היא תחושה נעימה של רצון לשהות בקרבתו של אדם, שהקשר עמו הוא אמפתי ומיטיב. אך האם תחושה נעימה שלנו במפגש הטיפולי משקפת בהכרח את איכות הטיפול? "אין ספק שיש משמעות רבה לכך, שבין המטפל והמטופל יתקיים קשר טוב, כזה שיאפשר למטופל להביע בכנות את מחשבותיו ורגשותיו", אומרת מיכל דוד, פסיכולוגית שיקומית ופסיכותרפיסטית חברת "טנא", המתמחה בטיפול במבוגרים. "לאיכות הקשר הטיפולי – מה שאנו מכנים 'הברית הטיפולית' – יש משקל לאורך זמן. חשוב שתיווצר כימיה במובן כזה, שתאפשר למטופל לחוש בנוח עם המטפל, עם הסגנון האישי שלו ועם הגישה שהוא מביא לחדר הטיפול. גם לאמפתיה שיפגין המטפל, לחום האנושי שהוא ישדר מול המטופל וליכולת הקבלה וההכלה שלו, יש אימפקט עצום, שפעמים רבות יכול להשפיע על תוצאות המפגש הטיפולי".

הזדמנות ללמידה הדדית

אבל כמו בכל מפגש אנושי, לפעמים זה עובד – ולפעמים לא. כאשר מזהים באופן ברור, כבר במפגש הראשון, שאותה כימיה אנושית לא קיימת, אפשר לשקול להיפרד בנימוס מאיש המקצוע ולחפש מטפל אחר. יחד עם זאת חשוב לזכור שבמובן העמוק שלו, קשר טוב נבנה לאורך זמן ולפעמים תחושת הכימיה אינה מגיעה ב"בום" אלא נבנית בהדרגה.

"אחרי השלב הראשוני מתחיל שלב של למידה הדדית, שיכולה להביא איתה לאורך זמן קשר מצוין של אמון הדדי, חיבור והתמסרות", אומרת מיכל דוד,  "לכן, כדאי לא להיות שיפוטיים בצורה נמהרת אלא להמתין כמה מפגשים כדי לדעת אם כימיה טבעית כזאת נוצרת או לא".

לפני שאנחנו מקבלים החלטה לגבי המטפל שבחרנו, כדאי לזכור דבר נוסף: טיפול יכול להתגלות כיעיל גם ללא קשר "נעים" בין המטפל למטופל. לעיתים, תוצאה אפקטיבית מושגת דווקא מתוך תהליך לא קל, שבו איש המקצוע מעמת אותנו עם הקשיים באופן שאנו עלולים לחוות אותו בזמן אמת כבלתי נעים או כ"לא ידידותי".

אחד מאלו שעסקו לא מעט ברגשות המתפתחים במהלך הטיפול, ובמערכת היחסים בין מטפל למטופל, הוא זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה.

כשההורים מופיעים בטיפול

פרויד היה זה שטבע את המושג "העברה" (Transference)  לתיאור רגשות חזקים שהמטופל משליך על המטפל שלו – וסבר, שמקורם בחוויות ילדות המודחקות בנפש. הוא טען שרגשות כאלה נובעים מיחסים מוקדמים בילדות עם ההורים או עם דמות משמעותית אחרת, וכי המטופל משליך זאת על המטפל. בתחילת דרכו פרויד הניח כי ההעברה היא מכשול המעכב את החקירה האנליטית, ולכן האמין שהמטפל חייב להישאר מרוחק ולא מעורב אישית, כדי לשמור על "ניקיונה" של החקירה האנליטית שהוא מבצע בנפש המטופל. עם זאת, בהמשך הוא גילה שגם אם ישמור על עמדה בלתי אישית, עדיין יחוו מטופלים רבים רגשות חזקים כלפיו, וסבר כי ניתן להשתמש בפירוש ההעברה  כדרך נוספת להגיע לחקר ה"לא מודע" של המטופל.

גם הפסיכואנליטיקן הנודע וילפרד ביון עסק בין היתר ביחסים הלא מודעים שבין המטפל למטופל. ביון הגדיר את המטפל בתהליך הטיפולי כמְכל: הוא מקבל אל תוך עצמו את החוויות והרגשות שהמטופל מעביר אליו, מכיל אותם, מעבד אותם – ומחזיר אותם למטופל באופן שיוכל לקבלם ולהפנימם. הוא גרס כי עיקר התהליך הזה נעשה ברובד הלא מודע, אולם מכיוון שמדובר בתחושות המצויות פעמים רבות עמוק במהות המצוקה הנפשית, אי אפשר לצפות שהתהליך יהיה תמיד קל ונעים; לעיתים, הצמיחה ופריצת הדרך ייעשו דווקא מתוך הקושי עצמו.

בין הכימיה והאפקטיביות

בשורה התחתונה, אם כך, אין פה "שחור ולבן". חשוב שנסמוך על האינטואיציה האישית שלנו, על חוש הביקורת הפנימי ועל תחושות הבטן. עם זאת, הכימיה המיידית שאנו מחפשים עם המטפל לא תמיד תנבא לבדה את האפקטיביות של הטיפול: במרבית המקרים כדאי יהיה לפתוח ולשתף את הרגשות שלנו עם המטפל, משום שאולי בדרך זו נוכל להבין משהו נוסף ומשמעותי מהתהליך הטיפולי. בכל מקרה, לפני הסקת מסקנות כלשהן לגבי המשך הטיפול, מומלץ לברר את התחושות האלה ביחד עם המטפל.

כאשר קורה מצב שבו לא נוצר קשר טוב ולא נבנית כימיה, ולאחר שניסינו לברר ולהבין זאת עם המטפל – לגיטימי בהחלט לעזוב ולחפש איש מקצוע אחר שיתאים לנו יותר. גם אם אנו מגלים זאת מאוחר, הרי שעם כל הכאב ואי הנוחות שבפרידה, לפעמים הדבר הנכון הוא לשחרר ולהמשיך הלאה.

באתר "טנא" תוכלו למצוא מידע עדכני ומדויק אודות מטפלים ופסיכולוגים העוסקים במגוון רחב של תחומי טיפול אישיים, זוגיים ומשפחתיים. כל המטפלים והפסיכולוגים המומלצים באתר הם בעלי הסמכה מקצועית שנבדקה. אינדקס המטפלים שבאתר מאפשר למצוא בקלות את המטפל שיוכל לסייע לכם – וגם להחליף אותו במטפל אחר, במקרה שתרגישו צורך בכך. בהצלחה!

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: