איך מתמודדים עם אבטלה משבר החל"ת? מחשבות וכיוונים

איך מתמודדים עם אבטלה משבר החל"ת? מחשבות וכיוונים

תוכן עניינים

על התמודדות עם אבטלה

נגיף הקורונה השפיע על חיינו במספר מישורים. לצד הדאגות הבריאותיות, והצורך להתרגל למצב של הסגר, רבים מאיתנו נאלצו לעבור למצב תעסוקתי אחר – חל"ת (חופשה ללא תשלום) – ורבים אחרים גם פוטרו.

מובן שפיטורים הם דבר לא נעים; כמעט שאין צורך להסביר למה. לא רק שכבר אין לנו מקור פרנסה, לנו ולמשפחתנו, החוויה היא של דחייה ועלבון. הוחלט שאפשר לוותר עלי ועל התועלת שהוספתי לארגון. יש מקום לעצור ולומר זאת בבירור – מדובר במשבר, במצב שיש להסתגל אליו. זה משבר גם משום שמטבע הדברים נוצרת עם הפיטורים אי ודאות כלכלית ותעסוקתית, אבל גם משום שמקום העבודה קשור באופן ישיר לדימוי העצמי שלנו. בתקופה שבה אנחנו חיים, מקום עבודה לא נועד רק כדי לאפשר רווחה כלכלית; הוא חלק בלתי נפרד מההגדרה העצמית שלנו, ממי שאנחנו. אחת השאלות הראשונות שאנחנו שואלים כשאנחנו פוגשים אדם חדש היא העיסוק שלו. לכן, אובדן של מקום עבודה הוא במובן מסוים אובדן של מרכיב משמעותי מאוד בזהות שלנו, בהצגה העצמית שלנו לעצמנו ולאחרים. כדאי להכיר בזה, ולהכיר בכך שיש לנו צער על כך, לפני שממשיכים הלאה ופונים לכיוון מעשי.

במצב הזה שבו מתערער הביטחון שלנו בעצמנו, במי שאנחנו ובדרך שבחרנו, אנחנו יכולים לעשות עבודה עם עצמנו, כדי להבין מה השינוי הזה מסמן עבורנו.

ייתכן שהמצב שנוצר ידרבן אותנו לחשוב מחדש עד כמה העבודה שהיתה לנו מתאימה לנו, והאם היינו שמחים להחליף אותה במשהו קרוב יותר לליבנו.

הצעד הבא הוא מעשי יותר באופיו – ללכת להתראיין, לבדוק אופציות, לחפש חלופות תעסוקתיות. במקרים רבים, החרדה עלולה לשתק אותנו ולגרום לנו להימנע מפעולה: זה נכון גם באופן כללי, וגם במצב הנוכחי שנוצר. הימנעות מפעולה יכולה לנבוע מכמה סיבות ו/או תירוצים: ניתן לטעון כי הגל השני מתחיל, ולכן אנחנו הולכים לקראת סגר – מה שלא מצדיק חיפוש עבודה; ניתן לטעון שאין סיכוי, שאף אחד לא מגייס עובדים בתקופה כזאת בכלל; ניתן לחשוב ששום עבודה לא תהיה טובה או מתאימה כמו העבודה הקודמת.

כל מחשבה כזאת ראויה להתייחסות משלה. באשר לסגר שאולי מתרגש עלינו – נכון, אכן יש סיכוי שיהיה סגר נוסף שיוביל, בתורו, לעצירת המשק – אבל גם בתנאים של אי ודאות צריך לקבל החלטה. ראשית, קיים סיכוי שכלל לא ייקבע סגר נוסף – מדובר בפתרון שרבים ממקבלי ההחלטות לא תופסים כאידיאלי ומנסים להימנע ממנו. אבל גם אם נניח שיהיה סגר נוסף, כל התקדמות בחיפוש, כל ראיון עבודה יכול לעזור לנו להרגיש שפעלנו למען עצמנו בלי קשר לתוצאה. כל עבודה, גם אם זמנית, מרחיבה את האפשרויות שלנוו ועשויה לגרום לנו להרגיש טוב יותר, להרגיש שיש לנו את היכולת לקדם את עצמנו ולהיות מועילים. עדיף לשמור על רמת פעילות גבוהה גם לתקופה מוגבלת של מספר שבועות או מספר חודשים. עם זאת, אם אין הצלחה במציאת עבודה, הניסיון המתמשך אמנם מתסכל אבל גם חשוב, בכדי להבין האם ועד כמה משהו צריך להשתנות בנו, לצד ההבנה שיש דברים שלא תלויים בנו.

באשר למחשבה, שאף אחד לא מגייס עובדים בתקופה זו – כאן המקום להיכנס לפרטים, לבדוק לעומק סוגים שונים של עבודות, לשאול אנשים קרובים (נכון – זה דורש התגברות על תחושה ראשונית של בושה, אבל יש לזה משמעות בפני עצמו). אפילו בתקופת הקורונה עצמה נוצרו יותר מקומות עבודה בענפים כאלה ואחרים. היום, כשהמשק פועל, יש לכך עוד יותר סיכוי.

לסיום, באשר למחשבה שהעבודה החדשה לא תהיה טובה כמו העבודה הקודמת – למרבה הצער, ייתכן שתעלה מחשבה כזו. כפי שציינו, אכן יש צורך להתאבל על הפרידה ממקום העבודה הקודם ועל תחושת האובדן שכרוכה בכך. ולמרות זאת, אם המציאות השתנתה, יש חשיבות להכיר בכך כיוון שאין אופציה לחזור אחורה. בסופו של דבר יש להשוות את החלופות התעסוקתיות החדשות למצב של היעדר עבודה ולאו דווקא לעבודה הקודמת. ביציאה לעבודה יש יתרונות – יותר כסף, יותר פעילות, יותר הזדמנויות לטווח הארוך – לעיתים כדאי לצאת ולעבוד, גם אם נראה שאין בכך הישג של ממש.

לסיום, אמירה משמעותית שחשוב להגיד באשר לסיטואציה של ראיונות עבודה – זה דורש סיבולת ויכולת לשאת כישלונות. כשנכשלים, במקרים רבים נדמה שהכישלון הוא קבוע, שאין שום סיכוי להרים את הראש ולהרגיש אחרת. המחשבה הזאת טבעית, אבל לא מחוייבת המציאות – ברגע מסוים, אם תתמידו בכך, תופיע העבודה הטובה-מספיק. צריך להמשיך ולחפש, דברים יכולים להשתנות.

לסיום, חשוב לנו להתייחס גם לעצם כתיבת המאמר – לכאורה, האתר עוסק בתחום הפסיכולוגיה, ואולי זה נראה לא מקובל שיש התייחסות לנושא שנראה לכאורה פרקטי מאוד. חשוב לציין שנושאים כמו עבודה ופרנסה הם חלק בלתי נפרד מטיפול, שהם מעסיקים אותנו ברבדים שונים שלנו בצורה מודעת ולא מודעת, ושהצמיחה של הנפש מתאפשרת גם על ידי היכולת לתפקד בחיי היומיום, על כל מרכיביהם. חשוב לדעת שמצב של אבטלה נחשב לאחד המצבים הקשים בחיי אדם, ויש לו השפעה פסיכולוגית עמוקה שלעיתים משפיעה גם על כל הסביבה הקרובה.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: