טיפול פסיכולוגי לעולים חדשים – סיוע בהסתגלות וקשיים

טיפול פסיכולוגי לעולים חדשים - סיוע בהסתגלות וקשיים

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

הבחירה להגר למדינה חדשה היא בחירה משמעותית ואף משנת חיים, המורכבת מחוויות מרגשות ואתגרים רבים. אלו שעלו לישראל נדרשים להסתגל לתרבות, שפה ואופני חיים חדשים לגמרי.

השנים הראשונות לאחר העלייה עשויות להיות מאתגרות במיוחד, ובמידה ויש צורך, טיפול פסיכולוגי יכול לסייע להתמודד עם תקופת ההסתגלות, לצלוח את האתגרים הייחודיים והקשיים שעומדים בפני עולים חדשים.

מהם אתגרי ההגירה הנפוצים?

ההחלטה לעלות לארץ כרוכה לעיתים קרובות בפרידה מהסביבה מוכרת, מחברים ומבני משפחה במטרה לבנות חיים טובים בישראל. בעוד שהסיבות לביצוע הצעד הזה הן אישיות ומגוונות ביותר, האתגרים העומדים בפני המהגרים הם אוניברסליים.

חלק מהקשיים הנפוצים כוללים:

מחסום שפה

עברית היא השפה הרשמית של ישראל, ולמרות שעולים חדשים רבים עשויים להיות בעלי ידע מסוים בשפה, זה יכול להיות מאתגר ואף מרתיע לתקשר בצורה יעילה בחיי היומיום, במיוחד כאשר עוסקים בבירוקרטיה או מחפשים עבודה.

התאמה תרבותית

הסתגלות למנהגים, מסורות ונורמות חברתיות בישראל יכולה להיות משימה לא פשוטה, במיוחד אם קיימים פערים תרבותיים ניכרים ממדינת המקור.

לעיתים, התנהגות שנחשבת מנומסת או מקובלת במדינת הולדתו של העולה עשויה להיות שונה מאוד מהנורמות הישראליות, ולהיפך. לדוגמה, הישראלים ידועים כאנשים חמים, שמדברים באופן ישיר ופתוח גם ללא היכרות מוקדמת. לעתים, ישירות זו עלולה להיחוות כחציית גבולות אישיים או תרבותיים.

שוק העבודה

תהליך חיפוש עבודה אינו דבר פשוט לכל אדם, ועל אחת כמה וכמה עבור עולים חדשים. מציאת עבודה מתאימה התואמת את הכישורים יכולה להיות מאתגרת.

בנוסף, שוק העבודה עשוי להיות שונה באופן משמעותי ממה שהעולים רגילים אליו במדינות מולדתם.

השתלבות בחברה

בניית רשת חברתית במדינה חדשה יכולה להיות מאתגרת, במיוחד כאשר מתמודדים עם מחסומי שפה ותרבות.

לא פעם מהגרים ועולים יצרו קשרים משמעותיים עם עולים אחרים, אשר שותפים להתמודדויות הייחודיות שלהם.

מכשולים בירוקרטיים

ניווט בבירוקרטיה הישראלית, לרבות השגת אישורים ומסמכים נחוצים, עשוי להיות תהליך מורכב וגוזל זמן אשר דורש כישורי שפה והתמצאות במערכות הישראליות.

טיפול פסיכולוגי לעולים חדשים

כדי להתמודד עם אתגרים אלו ונוספים, ובמטרה להסתגל לחיים בישראל תוך שמירת על איכות חיים גבוהה ובריאות נפשית תוך ניהול לחצי וקשיי ההגירה, ניתן להסתייע בשירותי בריאות הנפש הפרטיים או הציבוריים. כמו כן, ישנם ארגונים המסייעים לעולים בתחום זה, למשל, ״KeepOlim

הנה כמה דרכים בהן טיפול פסיכולוגי עשוי לסייע לעולים חדשים:

ייעוץ ותמיכה רגשית/נפשית

הגירה יכולה להיות מכבידה מבחינה רגשית, שכן היא דורשת מהאדם להתמודד עם סביבה חדשה ללא העוגנים אליהם היה רגיל.

טיפול פסיכולוגי יכול לעזור לעולים להתמודד עם הלחץ, החרדה והדיכאון שלא פעם מלווים שינוי כה משמעותי בחיים. לווי נפשי יכול לספק מרחב בטוח ובלתי שיפוטי לעולים להביע את רגשותיהם ודאגותיהם.

בנוסף, הקשר הטיפולי עצמו מהווה עוגן ויכול גם להפיג חלק מתחושת הבדידות המלווה לעלייה. משאב זה יכול לסייע בזיהוי, חיזוק ופתוח משאבים נוספים שעשויים להקל ולו במעט במעברים הדרושים, מעברים הדורשים גמישות ויכולת הסתגלות. משאב שכזה עשוי להיות הצטרפות לקבוצת תמיכה מתאימה עבור עולים חדשים במהלך תהליך קליטה בארץ.

סיוע באינטגרציה תרבותית וגישור על פערי תרבות

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לעולה להבין טוב יותר את התרבות הישראלית, ולהתמודד עם פערים שעשויים לצוף בין הסביבה ממנה הגיע לסביבה בה הוא נמצא, תוך הבנה והתמודדות עם הניואנסים, הנורמות והציפיות החברתיות בתרבות הישראלית.

תמיכה במשפחה ובזוגיות

הגירה עלולה להעמיס על מערכות יחסים קיימות או חדשות, וטיפול זוגי, משפחתי ואף פרטני יכול לספק סיוע בניווט מול אתגרים אלו.

תמיכה זו יכולה להיות חיונית בשמירה על דינמיקה משפחתית בריאה במהלך המעבר, שדורש מבני הזוג או בני המשפחה להתמקם מחדש בינם לבין עצמם ומול העולם החיצוני.

עזרה ראשונה נפשית

בעתות משבר, טיפול פסיכולוגי יכול להעניק עזרה ראשונה נפשית מיידית למהגרים המתמודדים עם אתגרים לא צפויים, קשיי הסתגלות חמורים ומשברים רגשיים שונים. חשוב לזכור שהתערבות בשעת משבר שונה מהתערבות טיפולית ארוכת טווח ומטבעה ממוקדת יותר וקצרה יותר.

אחת המטרות החשובות תהיה להעניק כלים להתמקדות ב"כאן ועכשיו" לצורך חזרה לתפקוד מיטבי תחת הנסיבות.

לסיכום

ההחלטה לעלות לישראל היא החלטה משנה חיים המציבה בפני עולים חדשים מערך אתגרים ייחודי.

טיפול פסיכולוגי הוא לעיתים מרכיב חיוני במערך התמיכה של העולה, ובכוחו לסייע בהתמודדות עם אתגרים אלה ובבניית חוסן להמשך התמודדות, במטרה לא רק "לשרוד" את תהליך ההגירה אלא גם לשגשג במדינה החדשה.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: