מהו טיפול EMDR? וכיצד הוא מתבצע?

מהו טיפול EMDR? וכיצד הוא מתבצע?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

מה זה טיפול ב-EMDR?

טיפול EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) או בעברית, הקהייה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים, היא פסיכותרפיה שעוזרת להקלה והפחתה של סטרס פסיכולוגי אשר התעורר בעקבות חשיפה לאירועים שליליים. היא נתמכת מחקרית ומוכרת על ידיי ארגונים שונים, כמו ארגון הבריאות העולמית כטיפול מועדף בטראומה וכן תסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), כמו גם PTSD מורכב (CPTSD), כלומר הפרעת דחק בעקבות טראומה מורכבת.

מה משך הטיפול ב- EMDR?

טיפול ב- EMDR עשוי להיות ממוקד וקצר-טווח אם מתמקדים בזיכרון או אירוע טראומטי ספציפי, או להיות משולב כחלק מטיפול פסיכודינמי ארוך-טווח.

מה קורה בטיפול EMDR?

לאחר הכנה מתאימה, המטפל והמטופל מתמקדים באירועי עבר שהיו מעוררי טראומה, וכן טריגריים בהווה ובעתיד. לאחר העבודה על זיכרון טראומטי, מטופל לרוב יחוש ירידה ברמת הסטרס והעוררות שהזיכרון מעורר בו. במילים אחרות, טיפול זה עשוי להפחית את המטענים הרגשיים ולמתן את ההשפעה או השליטה שיש לאירועים טראומטיים על המטופל, כולל טריגרים אפשריים בהווה, ובכך להקל על המצוקה, ולשפר את איכות חייו ורווחתו הנפשית.

שלבים בטיפול EMDR סטנדרטי

שלב 1- תכנון טיפול:

מעבר על היסטוריית המטופל ובניית תוכנית טיפולית.

בשלב זה מגדירים את מטרות הטיפול, מאתרים נושאים שונים עליהם המטופל רוצה לעבוד. מזהים זכרונות מפתח פוטנציאליים מאופיינים על ידי מטען רגשי שלילי גבוה, בהם הטיפול יתמקד.

שלב 2- הכנה:

בשלב זה המטפל יספק למטופל דרכים שונות להתמודדות עם מתח או לחץ שעשוי להעלות בעת העלאת הזכרונות, כמו למשל, טכניקות שונות להרגעה עצמית. חשוב לוודא שהמטופל יכול להבחין בין מה שהיה ובין ההווה (Dual Awareness).

שלב 3- הערכה:

בשלב זה נקבעים הזיכרונות הספציפיים בהם יתמקד הטיפול, כולל איתור מרכיבים הקשורים לזיכרונות, כגון אמונות אשר לפי הגדרה, הינן מוגזמות וכן רגשות ותחושות גוף נלווים (למשל, תחושת לחץ בחזה, הזעה).

שלבים 4-7 – טיפול:

בשלבים אלה, המטפל משלב טכניקות EMDR במטרה לאפשר למטופל עיבוד מחדש של הזיכרונות שנבחרו, כאלה אשר לא עובדו מספיק כאשר התרחשו. למשל, במהלך הפגישה, המטפל יבקש מהמטופל להתמקד בתמונה שמייצגת את הזכרון, ובמחשבה שלילית אשר עולה ביחס אליו, כולל רגשות ותחושות גוף נלווים.

כמו כן, המטופל נשאל מה היה מעדיף לחשוב על עצמו במקום המחשבה השלילית. יוצאים לדרך כאשר המטפל יוצר גירוי דו צדדי ויזואלי, שמיעתי, ו/או תחושתי (למשל, באמצעות תנועות עיניים, טפיחות או מכשיר רטט), שהמטופל עוקב אחריו.

המטפל מבקש מהמטופל לדווח בקצרה מה שם לב שעלה באופן ספונטני במהלך אותו סט של גירויים חוזרים. במהלך סטים נוספים, האירוע יאבד את עוצמת המטען הרגשי השלילי, והתמונה תאבד מכוחה. זאת כיוון שבמהלך תהליך זה, המטופל מנסה להתרכז באירוע ובו זמנית לעקוב אחרי תנועות עיניים, קולות ו/או רטטים, ונוצר עומס על הזיכרון (taxation of working memory). הדבר מאפשר הקהייה, כלומר הזיכרון נהיה פחות חי (vivid) או טעון רגשית.

בנוסף, בתנאים אלה, המטופל יכול ״להחליף״ את המחשבה השלילית (אשר לא "שירתה" אותו), במחשבה חיובית לגבי עצמו ביחס לאותה סיטואציה, מחשבה שהינה בעלת ערך אדפטיבי.

את התהליך ניתן אולי לדמות לנסיעה ברכבת אשר עוצרת בתחנות שונות ( כלומר זיכרונות טראומטיים שונים). כאמור, בתהליך העבודה, תחושת המצוקה אשר ליוותה את הזיכרון הטראומטי המסוים הזה פוחתת, כך שהמטופל יכול להיזכר בו בעוד חש יחסית רגוע.

במידה ונותרו שאריות של מתח לאחר העיבוד, ממשיכים לעבוד על הנושא. אם לא, ניתן לעבוד על זיכרון נוסף, לרוב בפגישה אחרת. משערים ששינויים אלה יתחילו שרשרת של אירועים אשר מובילים להפחתת סימפטומים.

שלב 8 – הערכה:

בפגישה הבאה, המטופל יתבקש להעריך את מידת העוררות שחש סביב הזיכרון עליו עבדו בפגישה הקודמת. במידת הצורך, ממשיכים לעבד את האירוע.

כיצד הטיפול משפיע על המוח?

למוח האנושי יש יכולת טבעית להחלים מאירועים או זכרונות טראומטיים. תהליך ההחלמה דורש תקשורת בין רשתות זכרון שונות. במהלך עבודת ה-EMDR, רשתות זכרון שהיו מבודדות זו מזו מתחברות אחת עם השנייה ומתרחש מעין "reset".

לעתים ניתן, באמצעות הדמייה, לראות לאחר הטיפול שינויים במערכות ומבנים שונים במוח, כמו האמיגדלה (החלק במוח שאחראי על מוטיבציה, אמוציות והתנהגות רגשית), ההיפוקמפוס (המסייע בתהליכי זכירה ולמידה) וקליפת המוח הקדם-מצחית (אשר אחראית על תפקודים קוגניטיבים גבוהים).

האם ניתן לעבוד בשיטה זו על מספר גדול של אירועים?

בסשן טיפולי מסוים עובדים לרוב על אירוע טראומטי אחד. עם זאת, כאשר עובדים על אירוע טראומטי מסוים, יש בכוחו להשפיע על אירועים נוספים שקרו למטופל וקשורים באירוע זה. בצורה זו, אין צורך לעבוד על כל אירוע טראומטי שחווה המטופל, כדי שיחווה שיפור במצבו. טיפול באירועים המשמעותיים ביותר, אשר נבחרו בקפידה, עשוי לגרום להקלה בתחושה הכללית.

מה היתרונות של טיפול ב-EMDR?

סוג טיפול זה עשוי להיות אפקטיבי במיוחד עבור מטופלים שמתקשים לדבר על חוויות העבר שלהם. בניגוד לשיטות טיפול אחרות, טיפול באמצעות EMDR לא דורש מהמטופל לדבר בפירוט רב על האירוע הטראומטי. הטיפול מאפשר למוח לשוב לחוויה הטראומטית ולהחלים ממנה. הוא מתאים במיוחד לאנשים אשר מתמודדים עם זכרונות טראומטיים או סובלים מ- PTSD, כמו גם במקרים של חרדה.

טיפול בטראומה EMDR: מה נחשב אירוע טראומטי?

חשוב להבין שאירוע נחשב טראומטי על פי החוויה הסובייקטיבית של האדם, ולא על פי ה"חומרה" האובייקטיבית של האירוע. ההנחה היא שכאשר מתרחש אירוע שנחווה כטראומטי, מערכת העצבים ״מוצפת״ ומתקשה להתמודד בצורה מיטבית, משום שבאותה עת, לא קיימים מספיק משאבים.

הצפה זו באה לידי ביטוי בתסמינים שונים. דרך EMDR, ניתן לעבד כל חוויה שממשיכה להעיק עליכם וללוות אתכם גם לאחר שהסתיימה. אירוע טראומטי יכול להיות, למשל, חוויה של כמעט-תאונה או אסון, או כל מצב אחר שבו חשתם סכנה (גם אם לא הייתה סכנה "אובייקטיבית" בסביבתכם). בטיפול מחפשים את שורשי הבעיה ומתמקדים בהם. עבודת העבר מאפשרת להקל על חוויות ההווה, למשל פחות תגובתיות להופעה של טריגרים שונים. בנוסף, ניתן לבחון כיצד רוצים לנהוג בעתיד.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: