אורתורקסיה – הפרעת אכילה חדשה

אורתורקסיה – הפרעת אכילה חדשה

תוכן עניינים

כתבה רותי פריד- לביא, פסיכולוגית קלינית מומחית וחברת .ט.נ.א

אורתורקסיה נרבוזה היא הפרעת אכילה חדשה שהגדיר ב־1997 רופא אמריקאי בשם סטיבן בְּרַטְמַן. אורתורקסיה היא עיסוק יתר בתזונה בריאה שעלול להגיע עד לפגיעה בבריאות הפיזית או הנפשית. המילה אורתורקסיה מורכבת מהמילים היווניות אורתו (שפירושה נכון) ואורקסיס (שפירושה תיאבון). כיום אין עדיין קריטריונים ברורים לאבחנה זו.
מאחר ואנשים רבים במדינות השפע עוסקים בניסיונות לנהל אורח חיים בריא, חשוב להבין איך מבחינים בין הקפדה על תזונה בריאה לבין אורתורקסיה. המאפיינים של אורתורקסיה הינם דפוסי אכילה נוקשים ביותר, השקעת זמן ומחשבות באוכל באופן כפייתי, חרדות ותחושות אשמה שקשורות באוכל, ופגיעה בעיסוקים אחרים ובחיים החברתיים. ההפרעה דומה באופן מסויים לאנורקסיה נרבוזה אולם הדגש הינו על אכילה בריאה ולא על דיאטה של ירידה במשקל הנובעת מעיוות בדימוי הגוף.

איך תדעו אם אתם סובלים מאורתורקסיה? זו רשימת התנהגויות שיכולות לסמן שמדובר בבעיה ולא בהקפדה מועילה על תזונה בריאה:

  • הגבלה של המזונות באופן קיצוני.
  • אכילה של אוכל לא טעים כיוון שהוא בריא.
  • השקעת זמן רב במחשבות על אוכל ועל "הטוהר" או הבריאות שלו.
  • הוצאה כספית ניכרת על אוכל "בריא" יותר.
  • ויתור על אכילה מחוץ לבית עד לבידוד חברתי.
  • תחושות אשמה מתמשכות על אכילת מזון לא בריא.
  • אי יכולת לקבל דעות של אחרים בנוגע לתזונה.
  • הרגשה של עליונות וצדק בעקבות הרגלי התזונה הבריאים.

(כמובן שלא כל ההתנהגויות יופיעו אצל כל אדם).

הסכנות בהפרעה: אורתורקסיה יכולה במקרים קיצוניים לגרום לתת תזונה חמורה (אף כאשר משקל הגוף נשמר תקין) עקב מחסור ברכיבי תזונה חיוניים, מעבר לכך היא יכולה לפגוע בתפקוד החברתי והנפשי של הסובל מהבעיה.
יש דמיון במאפיינים מסוימים בין אנורקסיה לאורתורקסיה – בניסיון השליטה, בצורך להרגיש "טהור ונקי", ביכולת האיפוק והעמידה בפיתויים, ובתחושת הביטחון שמסופקת על ידי השמירה על כל האיסורים והמיגבלות. יש הטוענים שאורתורקסיה יכולה לעיתים להסוות אנורקסיה, ויש הטוענים שזו סוג של הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD).

אם את/ה מזהה בנאמר כאן התנהגויות שמוכרות לך מעצמך או מאדם קרוב וחושש שאת/ה סובלים מאורתורקסיה, כדאי לפנות להתייעצות ולקבל חוות דעת מגורם מקצועי כגון רופא משפחה, מטפל רגשי, או מרכז לטיפול בהפרעות אכילה.

כתבה רותי פריד- לביא, פסיכולוגית קלינית מומחית וחברת .ט.נ.א

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: