טיפול באוטיזם בגיל הרך

טיפול באוטיזם בגיל הרך

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

אוטיזם או תסמונת הקשת האוטיסטית (ASD) היא תסמונת נוירו-התפתחותית המאופיינת באתגרים באינטראקציות חברתיות ותקשורת ודורשת גישה טיפולית מקיפה ומותאמת אישית לצרכי הילד.

אבחון והתערבות מוקדמים יכולים לסייע מאוד להתפתחות הילד/ה ואף לשפר את איכות החיים שלו ושל ומשפחתו על ידי הקניית ידע ואסטרטגיות התמודדות שמסייעים לתחושת המסוגלות בתחומים אלה ובאופן כללי. אז מהו טיפול באוטיזם בגיל הרך? על כך במאמר זה.

חשיבות האבחון המוקדם

כאמור, זיהוי סימנים מוקדמים של אוטיזם מאפשר התערבות מיטבית שתהיה בעלת השפעה גדולה יותר ויתכן אף מהירה יותר מאשר אבחון מאוחר.

בנוסף, זיהוי מוקדם יכול למנוע תסכולים רבים של הילד וסביבתו, בכך שיוכלו לקבל את הסיוע המתאים ביותר וליווי מקיף של אנשי מקצוע שונים. רופאים, מטפלים ומחנכים הם בעלי תפקיד חשוב בזיהוי קשיים התפתחותיים והפניית הילד/ה לקבלת אבחון מקיף.

סימנים של אוטיזם בגיל הרך

סימנים מוקדמים של אוטיזם עשויים להיות מגוונים ולהופיע בשלבי התפתחות שונים (החל מגיל מספר חודשים ועד גילאי 2-3 שנים). סימנים אלו נמדדים בהתאם לשלב ההתפתחותי של הילד וחשוב להבחין בין התנהגות שמותאמת לגיל וזו שלא.

בין הסימנים וההתנהגויות הנפוצים שעשויים להצביע על אוטיזם ניתן למצוא:

  • אתגרים חברתיים: קושי ביצירה או בשמירה על קשר עין במהלך אינטראקציות חברתיות, חוסר עניין או תגובתיות מוגבלת סביב מצבים חברתיים (למשל, ילד/ה שלא מגיב/ה כשקוראים בשמו) ו/או עניין מוגבל במשחק משותף עם בני משפחה או בני גילו של הילד/ה.
  • התנהגויות חזרתיות: התנהגויות או תנועות שחוזרות על עצמן (למשל, נדנוד מצד לצד), קושי בהתמודדות עם שינויים בשגרה ו/או עם מעברים, חוסר רצון לשינוי ו/או עניין רב בחפצים או עניין בנושאים מצומצמים יחסית.
  • רגישות חושית: יתר-רגישות או תת-רגישות לגירויים שונים כגון אורות, צלילים וריחות ולתחושות גופניות כגון פציעות.
  • קשיי תקשורת: התפתחות שפה מעוכבת, מיעוט בתקשורת בלתי-מילולית (כמו שימוש בהצבעה בשלבי שפה מוקדמים) ו/או קושי בהבנת הבעות פנים ושפת גוף.
  • עיכוב התפתחות מוטורית עדינה ו/או גסה.
  • בגילאים המאופיינים במשחקי דמיון, קושי או חוסר עניין במשחקים אלה.

חשוב לציין שקצב ההתפתחות של כל ילד/ה הוא ייחודי וסימנים מהרשימה המוצגת אינם בהכרח מצביעים על קיומה של בעיה.

במידה ואתם מזהים שילדכם חווה קושי התפתחותי, מומלץ לפנות לרופא/ת המשפחה ולקבל הפנייה להמשך בירור על ידי רופא/ה התפתחותי/ת ובמידת הצורך אבחונים נוספים במכון להתפתחות הילד, כגון אבחון של מרפא/ה בעיסוק ו/או קלינאי/ת תקשורת.

מהם הטיפולים הקיימים לאוטיזם בגיל הרך?

לאחר קבלת האבחנה של אוטיזם, הרופא ימליץ על הטיפולים הרלוונטיים לילד/ה, על פי צרכיו/ה הייחודיים.

ישנם מגוון סוגי טיפולים ושירותים שיכולים לסייע לילדים המאובחנים על הקשת האוטיסטית, בהתאם לצרכים הספציפיים שלהם.

בין הטיפולים הנפוצים ניתן למצוא:

  • טיפול על ידי קלינאי/ת תקשורת: זהו טיפול שמטרתו לסייע לילדים לשפר את יכולות התקשורת שלהם ולסייע לפיתוח שפתי.
  • טיפול על ידי מרפא/ה בעיסוק: במידה ונמצאו עיכובים או קשיים במוטוריקה עדינה ו/או גסה, מרפא/ה בעיסוק יכול/ה לסייע לשפר יכולות אלה, על ידי פעילויות מהנות כמו ציור או משחק והמשך תרגול בבית.
  • טיפול מבוסס-משחק: משחק ועולם הדמיון משמעותיים ביותר כחלק מתהליך התפתחות עולמו הרגשי של הילד/ה. לילדים אין עוד את השפה המילולית להביע את מה שעובר עליהם מבחינה רגשית, והמשחק מאפשר להעלות סוגיות וקשיים וכן לשפר מגוון מיומנויות חשובות כגון גמישות מחשבתית, היכולת להכיל תסכול, שיתוף אחרים והתמודדות עם שינויים ומעברים.
  • טיפול דיאדי: טיפול דיאדי משתף את ההורה בתהליך הטיפול, מתוך ההבנה שההורה הוא סוכן השינוי המשמעותי ביותר בחיי הילד/ה. הטיפול הדיאדי מאפשר להורה להבין טוב יותר את ילדו (ולהיפך) וכן לזהות ולטפל באתגרים שונים ביחסים.
  • הדרכת הורים: הדרכת הורים כוללת לרוב מרכיב פסיכו-חינוכי, שהוא הקניית ידע רלוונטי שמטרתו לסייע להורה להבין ולהגיב בצורה מותאמת יותר לצרכי הילד ולשלב ההתפתחותי בו נמצא. בטיפול באוטיזם, הדרכת הורים יכולה לעזור להורה לדעת טוב יותר איך לתקשר עם הילד/ה, להבין את קשייו ולתרגל אסטרטגיות התמודדות שונות. בנוסף, הדרכת הורים מאפשרת להורה "לאוורר" את קשייו במרחב קשוב ולא שיפוטי, ולקבל תמיכה וליווי.

חשוב לציין שילדים שמאובחנים על רצף האוטיזם ועברו תהליך הכרה זכאים להתקבל למסגרות חינוך מיוחד דרך ועדת זכאות ואפיון, שפועלת מכוח חוק חינוך מיוחד (למשל, גן תקשורת), וכן לקצבה מטעם ביטוח לאומי ולסל שירותים ומגוון טיפולים בהתאם לאבחנה, גיל הילד/ה והצרכים הספציפיים. לעיתים השירותים ניתנים במסגרת החינוכית המיוחדת של הילד/ה ולעיתים דרך קופת החולים ללא תשלום למקבלי קצבה.

לסיכום

אבחון מוקדם וקבלת טיפול מותאם לילד/ה שנמצא על הקשת האוטיסט/ית הוא חשוב כדי לענות על הצרכים הייחודיים ולפתח את החוזקות של הילד/ה.

טיפול מוקדם מסייע באופן משמעותי בהשגת תוצאות התפתחותיות חיוביות ובעל השפעה על המשך חייו של הילד/ה.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: