איך לזהות שבן / בת הזוג סובל מדיכאון או חרדה?

איך לזהות שבן בת הזוג סובל מדיכאון או חרדה

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

כחלק משמירה על מערכת יחסים בריאה, מספקת וטובה יש צורך בתקשורת פתוחה, הבנה הדדית, אמפתיה ותמיכה.

לעיתים, אחד מבני/בנות הזוג עלולים לחוות מצוקה עקב אירוע חיצוני, כגון תאונה או אובדן של אדם קרוב, או עקב התמודדות פנימית, כגון דיכאון או חרדה. מצוקות והתמודדויות אלו עשויות להשפיע לא רק על איכות החיים של המתמודד/ת אלא גם על בן או בת הזוג. לעיתים התערבות של איש מקצוע מתחום בריאות הנפש (כגון פסיכולוג/ית, פסיכיאטר/ית, ו/או עובד/ת סוציאלי/ת בעלי הכשרה בפסיכותרפיה) עשויה לסייע עם התמודדויות אלה.

במאמר זה נבחן מהם הסימנים שעלולים להעיד שבן/בת הזוג שלכם מתמודד עם אתגרים נפשיים הדורשים טיפול, כגון דיכאון או חרדה.

1. מצוקה נפשית

אתם עשויים לשים לב לשינוי רגשי בקרב בן או בת הזוג, כגון עצבות, חוסר תקווה, דאגה מופרזת, ירידה בתחושת הערך העצמי, תחושות אשם חזקות ומצב רוח ירוד באופן כללי.

הפרטנר/ית שלכם עשוי/ה לבכות יותר מהרגיל או להגיב באופן שונה, למשל בניתוק רגשי מסוים או אפתיות. לכן, חשוב להיות קשובים ולשים לב להופעת סימנים של מצוקה רגשית.

2. שינויים בהתנהגות

בני זוג מכירים אחד את השני לעומק, ויודעים לא פעם לזהות לפני כולם (אפילו לפני האדם עצמו) שמשהו אינו כשורה. שינויים משמעותיים בהתנהגות של בן הזוג עשויים להעיד על מצוקה.

כדאי לשים לב, אם למשל, לרוב הוא אדם חברתי אך פתאום נמנע ממפגשים חברתיים ומסתגר בבית, או אם הוא מפסיק עם פעילויות שהביאו לו בעבר הנאה. שינויי התנהגות נוספים יכולים להיות ירידה כללית במוטיבציה, קושי בקבלת החלטות, מפוזרות, שינויים במצבי הרוח ועצב או כעס ללא סיבה חיצונית ברורה.

3. שינויים והפרעות בשינה

הפרעות בשינה נפוצות בקרוב אנשים הסובלים מדיכאון או חרדה.

הפרעות בשינה מתייחסות לשינויים בדפוסי השינה של בן או הבת הזוג, למשל שינה עודפת או דווקא ירידה בשעות השינה, קושי להירדם, שינה לא רציפה והתעוררות מרובה באמצע הלילה, קושי בהתעוררות והתארגנות בבוקר, תחושות עייפות במהלך היום ועוד.

4. שינויים בתיאבון ו/או במשקל

בדומה להפרעות שינה, שינויים בתיאבון ובמשקל עשויים להעיד על מצוקה נפשית. למשל, אכילה מופרזת ויוצאת דופן, אכילה רגשית מרובה או דווקא הימנעות מאכילה או חוסר תיאבון.

חוסר תיאבון מתמשך יכול גם להוביל לירידה מהירה במשקל.

5. הסתגרות חברתית וקשיים או קצרים בתקשורת

הסתגרות חברתית או התבודדות עשויות להעיד על מצוקה נפשית.

במידה ובן או בת הזוג נמנע מלפגוש חברים או משפחה כפי שהיה עושה בעבר זהו סימן שיש לשים לב אליו. בנוסף, שימו לב גם לתקשורת ביניכם: האם בעבר בת הזוג הייתה משתפת אותך ברגשותיה ומחשבותיה ופתאום היא מסתגרת ונמנעת מכך? האם בעבר בן זוגך הגיב בסבלנות וקשב וכעת הוא מתקשה לשמור על נושא השיח או מגיב בעצבנות?

אז מה עושים במידה ואתם חושבים שבן או בת הזוג מתמודד עם מצוקה נפשית?

שתפו אותם בחששות שלכם

השתדלו לעשות זאת באופן לא שיפוטי ומאשים אלא ממקום דואג.

למשל, "שמתי לב שאתה נראה עצוב לאחרונה וכבר לא מרבה לבלות עם חברים כמו בעבר, אני דואגת לך ורציתי להעלות את זה בפנייך, האם גם אתה מרגיש זאת? אני כאן עבורך ונוכל גם לחשוב יחד איך להתמודד עם המצב".

תנו להם (ולכם) זמן

יכול להיות שבהתחלה בן או בת הזוג יביעו התנגדות לדבריכם או אפילו יגיבו באכזבה או בכעס.

השתדלו לא להיפגע מכך וזכרו שלא פשוט לאנשים להודות שקשה להם, אפילו בפני עצמם, לא כל שכן בפני אחר. תנו גם לכם וגם להם זמן להתמודד, למשל, "אני מבין שלא פשוט לחשוב על כך ואני רוצה שתקח את כל הזמן שאתה צריך כדי לחשוב על הדברים. אני פה כשתרצה לשוחח על כך.“

תזכרו, רק בן או בת הזוג יכולים לעזור לעצמם

זה נהדר שאתם אוהבים, דואגים ומגויסים לעזרה אך זכרו שההכרה והשינוי יכולים לבוא רק מהם.

זוהי נקודה מאתגרת במיוחד עבור רבים.

במידת הצורך, פנו בעצמכם לקבלת תמיכה

זה לא פשוט בכלל להיות בן זוג של אדם שחווה מצוקה רגשית. יכול להיות שאתם מרגישים יותר לבד, מבולבלים, חסרי אונים ושעול הטיפול בבית או בילדים נופל עליכם.

זכרו שגם לכם מגיע לקבל עזרה, גם אם בן או בת הזוג לא מעוניינים לקבל טיפול נפשי.

אתם יכולים להיעזר במשפחה, בחברים קרובים ובמידת הצורך גם לפנות לקבלת ליווי ותמיכה מצד מטפל נפשי.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: