כיצד נראה טיפול פסיכולוגי?

כיצד נראה טיפול פסיכולוגי?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

טיפול פסיכולוגי הוא טיפול שניתן על ידי פסיכולוג/ית מוסמך. הוא צורת טיפול שמאפשרת לאדם מרחב בטוח לחקור את הרגשות, ההתנהגויות והמחשבות שלו.

במאמר זה נבחן ונענה על השאלה: מהו טיפול פסיכולוגי?

מי רשאי לטפל תחת ההגדרה של פסיכולוג?

פסיכולוג אשר רשאי לטפל הוא פסיכולוג שסיים תואר שני, רשום בפנקס הפסיכולוגים ונמצא במהלך או לאחר התמחות.

סיום התמחות זו במוסד מוכר ולאחריה בחינת התמחות היא שמעניקה לו את התואר "פסיכולוג מומחה". בנוסף, ישנם סוגים שונים של פסיכולוגים ביניהם פסיכולוג קליני, שיקומי, רפואי, התפתחותי ועוד.

בהקשר של בעיות נפשיות או רגשיות לרוב נפנה לפסיכולוג קליני, אשר הוא המומחה בתחומים אלה של בריאות הנפש. מקרים אחרים עשויים להתאים יותר לפסיכולוג מסוג אחר, למשל בעיות התפתחותיות אצל ילדים בגיל הרך יקבלו מענה אצל פסיכולוג התפתחותי.

מהו טיפול פסיכולוגי ומהן מטרות הטיפול?

המטרות בטיפול פסיכולוגי עשויות להשתנות בהתאם לצרכים של המטופל/ת ולגישה של המטפל/ת אך בין המטרות הנפוצות ניתן למצוא הגדלת המודעות העצמית, פיתוח ושכלול של מנגנוני התמודדות, ושיפור איכות החיים.

הפגישה הראשונה וחוזה טיפולי

הפגישה הראשונה עם הפסיכולוג/ית תכלול לרוב הערכה ראשונית.

במהלך פגישה זו הפסיכולוג יבקש לשמוע על הרקע של המטופל, סיבת הפנייה לטיפול ולעיתים גם מטרות ראשוניות. במהלך הפגישות הראשונות גם תווצר ברית טיפולית בין הפסיכולוג/ית למטופל/ת שתכלול התייחסות לסטינג הטיפולי (כלומר, שעה, יום, מחיר, מדיניות ביטולים ועוד) וגם לנושאים כמו סודיות.

חשיבות הסודיות במרחב בטוח

פסיכולוגים פועלים על פי כללי אתיקה, ועליהם לשמור על חובת סודיות, מלבד במקרים יוצאי דופן (למשל, כאשר ישנה פגישה בחסר ישע).

החלל הטיפולי הופך למרחב בטוח ודיסקרטי שבו המטופל/ת יכול לשתף במחשבותיו ותחושותיו מבלי לחשוש משיפוטיות מצד הפסיכולוג/ית.

לוקח זמן לבנות את הביטחון בין הפסיכולוג/ית למטופל/ת, והוא מבוסס בין היתר על היכרות, כינון חוזה טיפולי ובניית הקשר.

שלב זה הוא קריטי כדי לייצר טיפול אפקטיבי. הזמן שלוקח לבנות את תחושת הביטחון משתנה בכל קשר טיפולי, בהתאם לאופי הפסיכולוג/ית, המטופל/ת, לחוויות העבר של המטופל/ת ולכימיה ביניהם.

גישות וטכניקות בטיפול פסיכולוגי

פסיכולוגים שונים עובדים בגישות טיפוליות שונות, ולכן חשוב לבצע תחקיר ראשוני ולהבין מהן הגישות שעשויות להתאים לכם ולצרכים שלכם (או לחלופין, אילו גישות אינן מתאימות).

לאחר מכן, ניתן לבצע חיפוש של פסיכולוגים על פי תחומי ההתמחות (למשל, טיפול בטראומה, טיפול זוגי) והגישות הטיפוליות (למשל, טיפול קוגנטיבי-התנהגותי, טיפול דינאמי או טיפול בשילוב עבודה גופנית כגון EMDR).

קביעת מטרות לעבודה הטיפולית

במהלך התהליך הטיפולי, הפסיכולוגים ביחד עם המטופלים קובעים לרוב מטרות טיפוליות, שיאפשרו להם לבחון התקדמות ולפעול לשיפור המצב הקיים.

דוגמאות למטרות טיפוליות עשויות להיות למשל חיזוק הביטחון העצמי או הפחתת תחושת החרדה. מתוך אותן מטרות ניתן לגזור יעדים, שהם לרוב קטנים יותר ומדידים יותר. לדוגמה, יעד עבור אדם שמפחד מדיבור מול קהל יכול להיות לשאול שאלה במהלך הרצאה באוניברסיטה או בישיבה בעבודה.

עבודה עם יעדים ומטרות יכולה לעזור לזהות ולציין נקודות התקדמות בטיפול, ודרכן להבין מה המשאבים שאפשרו שינוי כזה או אחר.

מערכת היחסים בין פסיכולוג/ית למטופל/ת

למערכת היחסים בין המטופל/ת לפסיכולוג/ית יש מאפיינים יחודיים ומאפיינים משותפים למערכות יחסים אחרות.

כמובן שלא מדובר במערכת יחסים שוויוניות, ותפקיד הפסיכולוג הוא לסייע למטופל/ת ולשים אותו במוקד תוך שמירה על גבולות אתיים ברורים. לצד זאת, בדומה למערכות יחסים אחרות, יש מימד של חיבור וכימיה בין אנשים.

יכול להיות שתפגשו פסיכולוג/ית ואחרי מספר פגישות תרגישו שאין חיבור. במצב כזה, מומלץ להעלות את הנושא מול הפסיכולוג/ית. לאחר הבחינה המשותפת, חשוב שתקשיבו גם לאינטואציות שלכם ובמידת הצורך תסיימו את הטיפול.

אופי הקשר משתנה גם הוא בין הגישות השונות, ישנם פסיכולוג/ים שלא משתפים שום דבר על חייהם האישיים, ולעומתם יש כאלה אשר רואים בחשיפה עצמית (מתונה, מדודה וכאשר היא בשירות המטופל) כלי טיפולי משמעותי שבין היתר מפרק חלק מיחסי הכוחות הנוכחים בחדר. פסיכולוג/ים כאלה עשויים להיות שייכים לגישה ההתייחסותית.

לא משנה מה הגישה הטיפולית אשר תאפיין את הפסיכולוג/ית שתבחרו, המשותף לקשרים הטיפוליים הוא בנייה של אמון, אמפתיה ושיתוף פעולה. מערכת היחסים הזו מאפשרת בחינה של רגשות מאתגרים, התמודדות עם אירועי ומשברי חיים ולעיתים עבודה על עצם התכנים שעולים בקשר. עבודה על הקשר הטיפולי והכאן ועכשיו בחדר יכולה לסייע לשפוך אור על תהליכים מקבילים שעשויים להתרחש במערכות יחסים נוספות בחייכם.

משך הטיפול

משך ותדירות הטיפול הפסיכולוגי עשוי להשתנות ממקרה למקרה ובהתאם לגישת הטיפול.

טיפולים מסוג קוגנטיבי התנהגותי (CBT) עשויים להיות קצרים יותר לרוב מאשר טיפולים פסיכודינאמיים. ישנם גם סוגי התערבות קצרי מועד, למשל במצבים אקוטיים או משבריים.

בחיפושכם אחר פסיכולוגים, ניתן להיעזר במאגר המטפלים והמטפלות של ט.נ.א – טיפול נפשי אפשרי.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: