מהו חוסן נפשי ודרכים לחיזוק החוסן?

מהו חוסן נפשי ודרכים לחיזוק החוסן

תוכן עניינים

החיים מלאים אתגרים, חלקם אישיים וחלקם משותפים לכולנו. תקופה זו מדגישה במיוחד את הצורך להתחבר לחוסן הנפשי שלנו ולפעול לחיזוקו.

חוסן נפשי הינו היכולת להסתגל לשינויים ולנווט בעליות ובמורדות ובאתגרי החיים. ליכולת זו להתאושש מקשיים ומצוקות יש השפעה ישירה על איכות חיינו. במאמר זה נעסוק בחוסן נפשי, נבין מהי חשיבותו ומה אנו יכולים לעשות כדי לחזק אותו.

מהו חוסן נפשי?

חוסן נפשי או רגשי הוא היכולת להתמודד עם לחץ, מצוקה ומכשולים שונים, באופן שמאפשר התפתחות וצמיחה רגשית. חוסן הוא בעצם היכולת להתמודד עם האתגרים והקשיים, ואף ללמוד מהם ולהתחזק בתהליך.

אנשים בעלי חוסן נפשי מסוגלים לראות את העולם באור חיובי על אף האתגרים העומדים בפניהם, יש להם מנגנוני התמודדות יעילים וכן את היכולת לחזור לאיזון סביב סערות ואתגרים.

מהן הדרכים בהן ניתן לחזק את החוסן הרגשי שלנו?

בנייה של מערכות תמיכה חזקות ויציבות

קשרים חברתיים טובים הם בעלי תפקיד מרכזי בבנייה ובשימור של חוסן רגשי. תמיכה של חברים, בני משפחה, בני או בנות זוג ושל הקהילה שסביבנו מפיגה תחושות של בדידות, מעודדת את רוחנו, עוזרת בחיזוק החיבור שלנו לסביבתנו ובמידה מסוימת לעצמנו, ומאפשרת לנו להיעזר כשאנו זקוקים לאחרים.

זכרו, חוסן נפשי אינו אומר שעלינו להתמודד עם הכל לבד!

היכולת לשמור על חיוביות

שמירה על אופטימיות יכולה לתרום לחוסן הנפשי שלנו. אופטימיות מאפשרת לנו לראות את הצדדים הטובים, להודות על מה שיש ולהתמודד עם מחשבות ותחושות שליליות.

בעזרת חיוביות ניתן למסגר מחדש מכשולים באופן שיאפשר לנו לצמוח ולהרגיש בעלי משאבים ובחירה – ולא רק חסרי אונים. כמובן שהיכולת לשמור על חיוביות אינה אומרת שאסור לנו להיות עצובים, כועסים או שלעיתים פשוט לא נצליח לראות את המצב באור חיובי, אך ההתכווננות הכללית היא משמעותית ויכולה לסייע לנו באופן יומיומי.

שמירה על ריאליות ועל מטרות מציאותיות

כדי שנוכל להתגבר על קשיים, לצבור הישגים ולהתפתח כאנשים עלינו להגדיר מטרות שהן ישימות, ברורות ואפשריות. אם נקבע מטרות אפשריות נוכל גם להשיגן ונחווה תחושות של משמעות וסיפוק.

נסו תמיד לפרק משימות גדולות למשימות קטנות, מוגדרות בזמן ומאורגנות באופן הדרגתי. זכרו להעריך ולציין את ההישגים שלכם וגם להעריך את הניסיונות שלא צלחו ולנסות ללמוד מהם.

שמירה על שגרה בריאה ומאוזנת

אחד הדברים החשובים ביותר לשמירה על חוסן נפשי הוא שגרה שהיא מצד אחד מאתגרת, ישימה ומספקת ומן הצד השני לא שוחקת מדי. זכרו להשאיר לעצמכם זמן לדברים שעושים לכם טוב, כמו לפגוש חברים או לעסוק בתחביבים.

שגרה טובה יכולה לעזור לכם לנהל את רמות הסטרס ולהתמודד עם קשיים ורגעים בלתי צפויים.

תרגלו גמישות

גם אם יצרתם לעצמכם שגרה טובה וברורה, לא פעם תתקלו בהפתעות ואתגרים חדשים בדרך. היכולת להראות גמישות ולהתאים את עצמכם למצב החדש היא מהותית בשמירה וחיזוק החוסן הנפשי.

זכרו כי לא פעם הפתעות ואתגרים חדשים עוזרים לכם לגלות עוד צדדים שלא הכרתם בעצמכם או לדייק דבר מה באופן שיאפשר לכם לגדול ולהתפתח.

נסו ללמוד מהקשיים

השתדלו עד כמה שניתן לא להתבונן על מכשולים ככישלון, אלא כחוויה שניתן ללמוד ממנה ולדייק את עצמכם יותר בפעם הבאה. למשל, אם אתם מחפשים עבודה ולא עברתם ראיון חשוב, נסו להבין מה קרה שם: אולי היו שאלות מסוימות שלא התכוננתם אליהן? אולי פעם הבאה כדאי לעשות תחקיר מעמיק יותר על החברה אליה אתם מתראיינים?

פנו לקבלת תמיכה רגשית מקצועית

לכולנו קשה לפעמים לבקש ולקבל עזרה, אנחנו רוצים להרגיש שאנחנו מצליחים לבד וחוששים שיחשבו שאנחנו חלשים או וותרנים. ההפך הוא הנכון! היכולת להודות בקושי ולקבל עזרה היא משמעותית ואמיצה.

חשוב שנכיר במשאבים שעומדים לרשותנו וגם במגבלות שלהם ונדע להיעזר באחרים במידת הצורך. זכרו, אתם לא צריכים לסבול לבד.

אודות טנא

טנא הינו מיזם המונה בתוכו פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים פסיכותרפיסטיים להענקת טיפול נפשי אפשרי בתעריפים מיוחדים.

למידע נוסף אודות המיזם לחצו כאן. לחיפוש אחר מטפלים ומטפלות הרשומים בטנא ניתן להיעזר במנוע החיפוש, או בביקור באינדקס המטפלים.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: