סטרס במקום העבודה

סטרס במקום העבודה

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

מהו סטרס?

לחץ נפשי, המכונה גם סטרס (מהמילה Stress), הוא תגובה לסיטואציה מסוימת – ולא מאפיין של הסיטואציה עצמה. מסיבה זו, אותה הסיטואציה עשויה להרגיש מאיימת לאדם אחד אך לא בהכרח לאחר. לרוב, נרגיש תחושה של סטרס כאשר אנו חושבים שהדרישות מאיתנו או הדרישות בסיטואציה הן גדולות מסך הכוחות והמשאבים הזמינים שאמורים לסייע לנו להתמודד עם המשימה. למשל, עבור אדם מופנם או ביישן, סיטואציה שבה הוא נאלץ לדבר בישיבת עבודה יכולה להחוות כמלחיצה, בעוד שעבור אדם אחר, שהוא מוחצן יותר, הסיטואציה כלל לא תיראה מאיימת.

מהו סטרס הנגרם במקום העבודה?

חווית סטרס במקום העבודה או חווית סטרס שקשורה לעבודה, הן תגובות לעומסים או לחצים במקום העבודה שאינם תואמים את הידע והכישורים של העובד או מאתגרים את יכולתו להתמודד עמם.

בנוסף, כאשר העובד מרגיש שאינו מקבל תמיכה או הכרה על מאמציו מהקולגות או מהאחראים עליו, תחושת הסטרס עלולה להתעצם. כמו כן, מצבים בהם עובד מרגיש שיש לו שליטה מועטה, או שאין לו שליטה בכלל, עשויים להגביר את תחושת הסטרס.

מתי מדובר בבעיה?

יש להבחין בין אתגרים או לחצים נורמליים כחלק משיגרת העבודה, לבין מצבים מעוררי רמת לחץ קיצונים.

לעיתים, לחצים הם חלק טבעי ממקום העבודה כתוצאה מדרישות התפקיד, אופי העבודה או דד-ליינים בהם צריך לעמוד. ישנם מקצועות שנחשבים יותר גורמי מתח מאחרים, למשל מקצועות רפואה או כבאות. לחץ מתון במקום העבודה מאפשר לעובד להישאר מרוכז, בעל מוטיבציה ומסוגל לעבוד. כאשר רמת הלחץ עולה מאוד, והאדם מתקשה להתמודד איתה, נראה כי קיימת בעיה. רמות גבוהות של סטרס במקום העבודה עלולות לפגוע ביכולות התפקוד של העובדים, וגרוע מכך, בבריאותם הפיזית והנפשית.

סיבות לסטרס במקום העבודה

  • עומס עבודה גדול
  • סביבת עבודה עוינת או תחרותית מאוד
  • חוסר סדר וארגון במקום העבודה
  • חוסר בהירות בנוגע לתפקיד או לדרישות מהעובד
  • תחושת ניכור מהעבודה והתהליכים הקורים בה
  • תנאי עבודה לא מספקים
  • חוסר בתמיכה מקולגות או מההנהלה ו/או מעקב והערכה מתמדת וצמודה
  • חוסר בתחושת השליטה של העובד בנוגע לתהליכי העבודה או לתנאי העבודה
  • שעות עבודה ארוכות ללא הפסקות מספקות
  • חוסר בהכנה או הדרכה למשימה או לתפקיד

איך מתמודדים עם סטרס בעבודה?

1. שאלות מנחות

תחילה, מומלץ לנסות ולזהות את הטריגרים שמעוררים בך תגובה שלילית של לחץ. אפשר לעשות זאת על ידי ניהול יומן למשך תקופה קצרה בו מציינים מה הסיטואציות שעוררו בכם תחושה של לחץ ומה הייתה תגובתכם (פיזית, רגשית, מחשבתית ופרקטית).

שאלות מנחות יכולות לכלול:

  • איפה היית כשהרגשת את הלחץ?
  • מי נכח שם?
  • מה הייתה תגובתך ללחץ שחשת?

שאילת השאלות ומעקב אחר האירועים שמעוררים לחץ יכולים לסייע לכם לזהות דפוסי תגובה והתנהגות לתחושות של לחץ. ייתכן שתזהו נושאים נוספים שמעוררים בכם סטרס, שכלל לא שמת אליהם לב בעבר, כגון: ההשפעה של הנסיעה הארוכה לעבודה או הפקקים בדרך, הפרעות רבות במהלך יום העבודה, סביבת עבודה לא נקייה או נוחה ועוד.

2. טפלו בגוף שלכם

למרות שהסטרס נובע ממקום העבודה, טיפול בגוף שלכם יכול לסייע מאוד להוריד את רמת הלחץ. תדאגו לאכול ולישון טוב והשתדלו לשלב פעילות גופנית מספקת.

3. שתפו אחרים

לא את כל הלחצים במקום העבודה תוכלו לפתור, אך שיתוף של הקשיים והלחצים שלכם עם אדם קרוב עשוי לסייע להוריד את עוצמת המתח. אולי האדם אותו תשתפו אפילו יעלה פתרון יצירתי שלא חשבתם עליו.

4. צרו סדר

לפני כל יום עבודה נסו להבין מה המשימות שצפויות לכם לאורך היום וצרו לו"ז על פי הדחיפות של כל משימה. בצורה זו, תוכלו להפחית מצבים של סטרס בסוף יום העבודה כי לא תכננתם נכון את היום.

5. קחו הפסקות

כשאתם מרגישים שהלחץ עולה ואינכם מצליחים עוד להתרכז אל תלחמו בזה וקחו הפסקה. תזיזו קצת הגוף, תתמתחו, קחו כוס שתייה קרה או חמה ונסו שוב.

מידע נוסף שעשוי לעניין אתכם:

מהו טיפול פסיכולוגי? | שיטת טיפול חדשנית בסטרס ובטראומה

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: