מהי הפרעת hocd ודרכי טיפול

מהי הפרעת hocd ודרכי טיפול

תוכן עניינים

HODC (Homosexual Obsessive-Compulsive Disorder) היא תת-סוג של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, שמאופיינת בספקות עיקשים ומחשבות חודרניות בנוגע לנטייה המינית של האדם הסובל ממנה.

אנשים הסובלים מ- HOCD חווים מצוקה וספקות ביחס לנטייה המינית שלהם אשר משפיעה על איכות חייהם. במאמר זה נבין מהו HOCD ומהן שיטות הטיפול הנפוצות שביכולתן לסייע אנשים להתמודד עם מצב מאתגר זה.

מהי HOCD?

הפרעה זו שונה מתהליך חיפוש הנטייה המינית הרגיל שאנשים עוברים, בו הם בוחנים את רצונותיהם ותחושותיהם כחלק מההיכרות העמוקה שלהם עם עצמם, תהליך שאמנם עשוי להיות מבלבל ומאתגר עבור חלק מהאנשים אך הוא מבוסס על חקר עצמי במטרה להגיע לאמת פנימית.

בניגוד לכך, הפרעה זו מייצרת חרדה ומחשבות מעוררות מצוקה סביב משיכה לאנשים מאותו המגדר, גם במצבים בהם אותו האדם מעולם לא חווה משיכה כזו או רצון ליצור קשר זוגי חד-מיני. מחשבות אלו הן טורדניות ולא מאפשרות מנוחה, וכך יוצרות מצוקה שעשויה להשפיע לרעה על התפקוד היומיומי של האדם ועל איכות חייו הכללית.

מהם סוגי הטיפול הקיימים להתמודדות עם HOCD?

טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT

CBT היא שיטת טיפול ידועה ומבוססות שיכולה לסייע בהתמודדות עם מגוון תופעות, ביניהן HOCD וסוגי OCD אחרים.

מטפלים בשיטה זו עוזרים למטופל/ת לזהות את המחשבות המטרידות בנוגע לנטייה המינית ולאתגר אותן על ידי בחינה של העדויות התומכות במחשבות אלה והחלפתן באופן הדרגתי בנקודות מבט יותר מבוססות ומאוזנות אשר נכונות להם.

גישות מבוססות מיינדפולס וקבלה עצמית

טכניקות מעולמות המיינדפולנס יכולות לסייע להתמודד עם הקשיים הנובעים מהפרעה זו, ולמתן את רמות המתח והחרדה.

היכולת להתבונן על ולקבל את המחשבות הטורדניות באופן בלתי-שיפוטי יכולה לסייע להקטין את מצוקת האדם ואת עוצמת החרדה הנלווית למחשבות אלה, באופן שמעודד ויסות רגשי ובניית חוסן אל מול אתגרים אלו. במילים אחרות, הסיבולת של האדם לעצם המחשבות האלה תגדל מבלי שיחוש מוצף.

טיפול תרופתי

במקרים מסוימים בהם רמת המצוקה של האדם היא מאוד גבוהה, לעיתים ניתן לשלב טיפול תרופתי בנוסף לטיפול נפשי, שמטרתו להפחית את תסמיני הדיכאון או החרדה שפעמים רבות נלווים להפרעה זו.

הדרכות וליווי פסיכו-חינוכי

ידע הוא כוח, ולא פעם הבנה והכרה של ההפרעה והסימפטומים שלה יכולות לסייע לאדם להרגיש פחות חוסר אונים וחוסר וודאות אל מול ההתמודדות.

הסברים אלו מסייעים גם לאדם הסובל מההפרעה לראות בה סוג של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית ולא השקפות מהימנה של נטייתו המינית. בנוסף, מידע וליווי מסוג זה יכול להקטין את רמת הסטיגמה העצמית של האדם ולהחזיר לידיו חלק מהשליטה שאבדה לו.

לסיכום

HOCD היא הפרעה מאתגרת מאוד שעשויה לגבות מחירים נפשיים רבים מהאדם הסובל ממנה, אך בעזרת ליווי מקצועי נכון, חלק מהתסמינים והמצוקה יכולים להתמתן באופן שיאפשר שמירה על איכות חיים טובה. במידה ואתם חושדים שאתם סובלים מהפרעה זו, פנו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי מאיש מקצוע מוסמך בתחום בריאות הנפש ובעיקר אל תישארו עם תחושות אלו לבד.

הבהרה חשובה לסיום: בניגוד לטיפול ב- HOCD (אשר כפי שראינו הינו תת-סוג של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית בה המחשבות הטורדניות הן סביב הנטייה המינית) – טיפול שמטרתו לעזור לאנשים לנהל את המחשבות מעוררות המצוקה על ידי גישות טיפוליות מבוססות, טיפולי המרה (״טיפולים״ שמטרתם "להמיר" את הנטייה המינית של האדם) הם לא טיפולים נפשיים והם עלולים לגרום לנזק אדיר ובלתי הפיך לאלו שעוברים אותם! אלו טיפולים לא אתיים ומסוכנים, אליהם מתנגדים הארגונים הגדולים העוסקים בבריאות הנפש.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: