מה הם התקפי פאניקה? וכיצד מטפלים בהם?

מאמר מערכת

 

מהו התקף פאניקה?

 

התקף פאניקה הוא חוויה שנמשכת בדרך כלל ממספר דקות ועד כחצי שעה אשר מופיעה בפתאומיות. במהלכו של ההתקף יש תחושה של פחד חזק בד בבד עם תגובות פיזיולוגים עוצמתיות, כאשר למעשה אין איום ממשי או סיבה מספיק מובהקת.

 

ההרגשה היא של בהלה מאובדן שליטה, התקף לב, שיגעון, ועד אפילו מוות. התחושות הפיזיות יכולות להיות מפחידות ולכלול תסמינים נוספים ביניהם:

  • סחרחורות
  • חולשה
  • לחץ או כאב בחזה
  • יובש בפה
  • תחושות נימול
  • צמרמורות או רעידות
  • הזעה או גלי חום
  • בחילה
  • התכווצויות בבטן

 

לעיתים קרובות מתלוות לחוויות הפיזיולוגיות האלו גם חוויות נפשיות מערערות –

 

לרגע האדם מתנתק מעצמו ומחוויית החיים הרגילה שלו.

 

כאמור עשויה להתעורר חרדה חזקה של קרבה למוות: לא מדובר במחשבה רציונלית אלא בתחושה מפחידה – הסימפטומים האלו עלולים לעורר אצל מי שחווה אותם מחשבה שהוא ממש עומד למות. חשוב לציין שכל התקפי הפאניקה עוברים, ואין צורך חיוני לבצע פעולה כלשהי במהלכם כיוון שהם אינם מסוכנים.

 

עם זאת, מי שחווה אותם סובל ורוצה להצליח להפסיקם ולחזור לרגיעה. דבר אשר ניתן להשיגו באמצעות טיפול מסודר.

 

מי חווה התקפי פאניקה?

 

אנשים רבים חווים או יחוו התקף פאניקה אחד או שניים במהלך חייהם. חרדה ללא ספק איננה דבר נדיר. אולם כאשר ההתקפים מתרחשים לעתים תכופות, יתכן שמדובר בהפרעת פאניקה.

 

בהגדרה, התקפי הפאניקה אינם קשורים דווקא לנושא מסוים. הם נפרדים מסוגים אחרים של חרדות: התקף פאניקה הוא בהגדרה לא התקף שקורה בעקבות חרדה מאובייקט ספציפי מסוים, כמו חיה מעוררת אימה או חרדה חברתית. עם זאת, במקרים מסוימים התקפי הפאניקה מגיעים ביחד עם קשיים נפשיים אחרים, למשל, עם הפרעה אובססיבית-כפייתית או עם דיכאון (תופעה שנקראת בספרות המקצועית קו-מורבידיות – שילוב של כמה הפרעות).

 

מהן ההשלכות של התקפי הפאניקה?

 

בגלל חפיפה עם בעיות בריאותיות אחרות, חשוב תחילה לשלול את קיומן של בעיות רפואיות, למשל בעיות לבביות.

 

בעיקרון, התקפי הפאניקה עצמם חולפים ואינם מסוכנים. בסופו של דבר, הגוף והנפש מתאוששים ויש אפשרות להירגע ולחזור לשגרה. אלא שהדברים הם מעט יותר מורכבים:

 

התקפי הפאניקה הם חוויה חזקה של פחד מאובדן שליטה, של בהלה אמיתית וקשה, ולכן אנשים עושים מאמץ רב כדי לא לחוות אותם שוב.

 

לעיתים אנשים נמנעים באופן מכוון מתחושות פיזיולוגיות שהתעוררו בהם בהתקף הפאניקה הקודם (לדוגמא, אם להתקף הפאניקה שחוו נלוותה עלייה בקצב פעימות הלב, עתה הם ישימו לב לכל חריגה בקצב הלב, ואף ינסו להימנע ממצב כזה).

 

במקרים מסוימים התקפי הפאניקה הראשונים קורים בנסיבות מסוימות – למשל, בסביבה כלשהי או בנוכחות אנשים מסויימים. במקרים כאלה האדם עשוי להסתגר או להימנע מפעילות זו, כדי לא לחוות שוב את התקף הפאניקה, כך שהתקף הפאניקה כשלעצמו יכול לעורר גם חרדות מסוג אחר, כגון חרדה חברתית או אגורופוביה – חרדה ממקומות פתוחים.

 

בדרך כלל לאחר שחווים זאת פעם אחת, חוששים מאד מבואו של התקף פאניקה נוסף, וחשש זה עשוי להוביל להצטמצמות ולהימנעות מפעילויות שונות.

 

איך מטפלים בהתקפי הפאניקה?

 

לצד טיפול תרופתי מתאים שמאפשר הרגעה של המערכת, לעיתים קרובות יש תועלת משמעותית בטיפול נפשי מסייע.

 

במקרים מסוימים הטיפול יכול להתמקד בחוויה של הפאניקה. קורה שמטופלים חווים את ההתקף דווקא בסיטואציות מסוימות – למשל, סביב אירועים משפחתיים או סביב נסיעות למקומות מרוחקים – ואז אפשר לברר באופן מעמיק מה בדיוק מעורר את הפחד במקרים אלו. לעיתים התובנה עצמה יכולה ליצור תחושה חזקה של הקלה.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא משמעותי במיוחד בטיפול בהתקפי פאניקה. מי שנבהל מהתקפי הפאניקה ומהתחושות שהם מייצרים, עלול לגבש אצלו מחשבות לא מועילות עבורו ולא מציאותיות (למשל – שהחרדה קטלנית עבורו; שכל סימן פיזיולוגי חריג עשוי להעיד על הישנותו של התקף פאניקה נוסף).

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר להכיר ולבחון את המחשבות ואת האמונות ולהתנהל מולן באופן יעיל. גם שיטות טיפול אינטגרטיביות המתמקדות בגוף-נפש יכולות להיות יעילות במיוחד. אלה כוללות EMDR ו-SE.

 

לסיכום

 

התקפי הפאניקה הם התקפים שבהם מורגש שינוי פיזיולוגי חריג בגוף ומתעוררות תחושות של פחד מסכנה או משיגעון, אובדן שליטה או מוות.

 

התקפי הפאניקה אינם קטלניים כשלעצמם אך גורמים לסבל רב. במקרים מסוימים הם עשויים להופיע ביחד עם בעיות רגשיות אחרות. התקפי פאניקה עלולים להקשות על השגרה היומיומית בשל החשש מהחזרה שלהם, והם עלולים לגרום לתופעות של הימנעות והצטמצמות בפעילויות של האדם החווה אותם.

 

לצד האפשרות לקבל טיפול תרופתי, יש משמעות רבה לטיפול נפשי – כולל בדיקה כיצד נוצרה לראשונה התקפת הפאניקה, וניסיון להבין את המשמעות שלה.

 

רכישת כלים פיזיים ומחשבתיים שיכולים לסייע בהתמודדות עם חוויות אלה, מאפשרת לנהל אותם טוב יותר ולחזור לשיגרה.

 

באתר טנא תוכלו למצוא מגוון מטפלים ומטפלות מומחים בטיפול בהתקפי חרדה ופאניקה

נשלח ב מאמרים, עברית