מהו ייעוץ זוגי וכיצד הוא יכול לסייע?

מהו ייעוץ זוגי וכיצד הוא יכול לסייע

תוכן עניינים

כפי שכל זוג ותיק ידע וודאי לומר לכם, זוגיות טובה דורשת מבני הזוג השקעה רבה. בבסיסה נמצא החיבור בין שני אנשים, אשר פוגשים בדרך באתגרים רבים, פנימיים וחיצוניים, אותם הם נדרשים לצלוח. ייעוץ זוגי יכול לסייע לבני זוג לעבוד על מערכת היחסים ולחזק אותה גם אל מול הזמן החולף ואתגרי החיים.

במאמר זה נבחן מהו ייעוץ זוגי ומה עשוי להיות תפקידו בתקשורת בין בני זוג, בהתמודדות עם קונפליקטים, בבחינת דפוסים בקשר, בחיזוק אינטימיות ובמתן אסטרטגיות התמודדות חדשות.

במהלך תהליך הייעוץ הזוגי בני הזוג עובדים ביחד עם יועצ/ת או מטפל/ת זוגי/ת מוסמכת. לרוב התהליך כולל פגישות משותפות בהן ניתן לדבר על הדאגות, התחושות ונקודות המבט של בני הזוג.

המטפ/לת או היועצ/ת שואלים שאלות, עוזרים לזהות דפוסי התנהגות ומציעים תרגילים וטכניקות לעבודה על תקשורת אפקטיבית ופתרון בעיות. במהלך הייעוץ זוגי עשויים לצוף קשיים שונים, ביניהן בעיות אמון, בעיות באינטימיות או פערים ברצונות, בערכים ובמטרות של בני הזוג. לעיתים, הייעוץ הזוגי יסייע לבני הזוג להגיע להבנה שעדיף להם להיפרד, ואף ילווה אותם בתהליך קשה זה.

תפקיד המטפל/ת או היועצ/ת הזוגי ליצור ולשמור על מרחב בטוח ובלתי-שיפוטי עבור הזוגות להביע את עצמם, לבחון בחופשיות את הדינמיקה ולעבוד לעבר פתרונות מוסכמים, תוך כדי מתן כבוד הדדי. בהתאם לגישה הטיפולית, ייתכן ומפגשים ילוו במטלות לתרגול בבית, תרגילי תקשורת או טכניקות נוספות לחיזוק ההבנה והחוסן הזוגי.

עבודה על תקשורת

תקשורת טובה היא הבסיס לכל מערכת יחסים. ייעוץ זוגי יכול להוות מקום עבור בני בזוג לפתח ולדייק את יכולות התקשורת ביניהם.

לא פעם קיים פער בין בני הזוג באופני התקשורת, ברמת הוורבליות והחיבור הרגשי ובצרכים השונים.

המרחב הבטוח בייעוץ הזוגי יכול לאפשר לבחון פערים אלו ולעזור לשני בני הזוג להרגיש מובנים ומוכלים לא רק על ידי המטפל/ת אלא גם אחד על ידי השני.

אסטרטגיות להתמודדות עם קונפליקטים

קונפליקטים הם חלק בלתי נמנע מהדינמיקה בין בני זוג. ללא אסטרטגיות מתאימות, ויכוחים ואי-הסכמות עלולים להפוך לריבים ארוכים ומתמשכים וליצור תחושות של טינה ותסכול.

ייעוץ זוגי עשוי לסייע לבני הזוג ללמוד וליישם אסטרטגיות שונות להתמודדות עם קונפליקטים.

בנוסף, ניתן יהיה לבחון את שורשי הקונפליקט ומה עומד מאחוריו תוך קידום של פתרון בעיות.

בחינת דפוסים בקשר

מכירים את הרגע הזה שאתם רבים עם בן או בת הזוג על דבר מה ומרגישים שזו לא הפעם הראשונה? על אף שהנושא הגלוי עשוי להיות שונה, תמות שאינן מקבלות מענה עשויות לצוף שוב ושוב.

ייעוץ זוגי יכול לאפשר לכם להתבונן על הקשר ממעוף הציפור ולבחון כיצד דינמיקות ודפוסים מופיעים שוב ושוב, ומתוך כך ניתן לפעול למען שינוי ושבירת הדפוסים הבלתי-מועילים.

לעיתים, בעקבות התכנים אשר צפו בייעוץ הזוגי, יהיה נכון לפנות במקביל לטיפול פרטני.

אינטימיות

זוגיות ארוכה עשויה להוביל לא פעם לירידה ברמות האינטימיות הרגשית והפיזית. ייעוץ זוגי יכול לסייע גם כאן על ידי בחינה של הגורמים שמובילים להתרחקות זו.

דרך שיח משותף ואולי אף תרגילים, בני הזוג יכולים להתנסות שוב באינטימיות רגשית ופיזית, תוך התבוננות בצרכים שלא מקבלים כעת מענה וחיזוק החיבור הרומנטי בין בני הזוג.

התמודדות עם שינויים בחיים

שינויים משמעותיים בחיים כגון מחלה, נכות, פיטורין, הבאת ילדים לעולם ועוד, משפיעים על חיינו במגוון אופנים.

לא פעם שינויים אלו מובילים לערעור או לפגיעה במערכת היחסים הזוגית. ייעוץ זוגי יכול לסייע לבני הזוג להתמודד ולהסתגל לשינויים אלה ואף לצמוח ולהתחזק מהם ביחד, תוך חיזוק החוסן והגמישות של הקשר.

ראו גם: למה ניתן לצפות בטיפול זוגי וכיצד הוא עובד?

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: