מהי טראומה מורכבת C-PTSD?

מהי טראומה מורכבת C-PTSD?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

בשנים האחרונות עלתה המודעות להשפעתם של אירועים טראומטיים על הנפש ומושגים כגון פוסט-טראומה (PTSD) הפכו לשגורים יותר, בין היתר בזכות אנשים אמיצים ששיתפו את הציבור הרחב בהתמודדות שלהם בעיתונים ובתוכניות הטלוויזיה.

אך מהי טראומה מורכבת? כיצד היא נוצרת? ומה ההבדלים בינה לבין פוסט-טראומה? על כך במאמר הבא.

מהי פוסט-טראומה מורכבת?

פוסט-טראומה מורכבת (Complex Post-Traumatic Stress Disorder) היא מצב נפשי אשר מתפתח כתוצאה מחשיפה חוזרת ונשנית לאירועים או לחוויות טראומטיות.

במילים אחרות, מדובר בתגובה פסיכולוגית לחשיפה ממושכת לטראומה, ופעמים רבות לטראומה שמקורה ביחסים בינאישיים.

כיצד נוצרת פוסט-טראומה מורכבת?

טראומה מורכבת עשויה להתפתח מחשיפה להזנחה, התעללות או שבי.

לרוב, מדובר בחשיפה לטראומה בה לא הייתה אפשרות להימלט (כמו, למשל, כתוצאה מפגיעה על ידי הורה או בן משפחה).

המילה "מורכבת" מייצגת את הרשת הסבוכה של התסמינים והתגובות הרגשיות שעולות כתוצאה מחשיפה לטראומה כרונית.

מהם הבדלים בין פוסט-טראומה מורכבת לפוסט-טראומה?

בשונה מפוסט-טראומה רגילה, אשר נובעת מאירוע טראומטי יחיד (למשל, תאונת דרכים), טראומה מורכבת נובעת מחשיפה מתמשכת לטראומה כרונית.

בנוסף, תסמיני הטראומה המורכבת הם לרוב יותר נרחבים וכוללים קושי בוויסות הרגשי, תפיסה עצמית נמוכה ופגיעה ביחסים בין אישיים.

בעקבות המורכבות של הטראומה המורכבת, ההחלמה והטיפול הפסיכולוגי עשויים להיות מאתגרים יותר ודורשים טיפול ממוקד ומותאם.

מהם התסמינים של טראומה מורכבת?

התסמינים של טראומה מורכבת הם מגוונים, בעלי השפעה על תחומי חיים רבים ומשפיעים על הרגש, הקוגניציה וההתנהגות של האדם שסובל מהם.

בין התסמינים הנפוצים ניתן למצוא:

  • חוסר וויסות רגשי – לא פעם הסובלים מטראומה מורכבת חווים רגשות עזים כגון כעס, עצבות ובושה. הרגשות עשויים להתעורר כתוצאה מטריגרים שונים ומתוך כך להשפיע באופן שלילי על היכולת לנהל את הרגשות ולפגוע בקשרים בינאישיים ובתפקוד.
  • קשיים ביחסים – הטראומה המורכבת נובעת לרוב מיחסים בינאישיים ולכן הסובלים ממנה עשויים להתקשות ביצירה ובשמירה על יחסים תקינים ובריאים לאורך זמן. בין הקשיים הנפוצים ניתן למצוא פחד מנטישה, בעיות אמון וקושי בקביעה ובשמירה על גבולות ביחסים.
  • תפיסה עצמית שלילית – אנשים עם פוסט-טראומה מורכבת עשויים להתמודד עם תפיסה עצמית מעוותת, תחושת אשמה עיקשת וביטחון עצמי נמוך. הם לא פעם יאשימו את עצמם בטראומות שחוו או בכך שלא שיתפו אחרים באירועים הטראומטיים.
  • דיסוציאציה – דיסוציאציה, או נתק, היא תופעה בה האדם מתנתק מהמחשבות שלו, הרגשות שלו או הסביבה בה נמצא. זהו סוג של מנגנון הגנה שנועד להתמודד עם דחק קיצוני. עם זאת, כתוצאה מהטראומה המתמשכת, הדיסוציאציה עשויה להפוך לקבועה גם לאחר שהאירועים חלפו.
  • עוררות יתר – עוררות יתר וערנות גבוהה מאפיינים אנשים הסובלים מטראומה מורכבת. מערכת העצבים והמוח שומרים על רמת עוררות גבוה כתוצאה מהטראומה הכרונית שחוו והאפשרות של סכנה האורבת בפינה. הגוף והנפש נמצאים במצב תמידי של היעדר בטחון מספיק ושל סכנה והדבר מוביל בין היתר לתשישות, פגיעה בתפקוד וקשיי ריכוז או חשיבה.

דרכי טיפול ייחודיות

אם את/ה חושד/ת שאת/ה או שאדם הקרוב אלייך מתמודד/ת עם טראומה מורכבת, מומלץ לפנות לקבלת עזרה מקצועית. התערבויות טיפוליות הן קריטיות כדי להתמודד ולהחלים מטראומה מורכבת.

בין השיטות היעילות לטיפול בטראומה מורכבת ניתן למצוא:

טיפול ממוקד טראומה

שיטות טיפול כמו EMDR או SE (החוויה הסומטית), או TF-CBT (טיפול התנהגותי-קוגנטיבי בדגש על טראומה) מיועדות לטיפול באנשים אשר מתמודדים עם טראומה.

טיפול DBT (Dialectical Behavior Therapy)

טיפול אשר מסייע לאנשים לפתח כלים במטרה לשלוט על הרגשות, לשפר מערכות יחסים ולהצליח להתמודד עם סיטואציות מעוררות מצוקה.

סכמה-תרפיה

שיטת טיפול ששמה דגש על האמונות השליליות של האדם ועוזרת להבנות אותן מחדש במטרה לחזק ולפתח תפיסה עצמית חיובית ובריאה יותר.

קבוצות תמיכה

קבוצות תמיכה או קבוצות טיפוליות שמפגישות בין אנשים אשר מתמודדים עם טראומה.

קבוצות אלה מסייעות להפיג חלק מהבדידות ותחושת החריגות אשר מאפיינות התמודדות עם טראומה, וכן לייצר תחושה של שיתוף, הכרה וקהילה בין המשתתפים.

לסיכום

פוסט טראומה מורכבת נוצרת מחשיפה ממושכת לחוויות טראומטיות ביחסים בינאישיים.

תסמיניה מגוונים ומשפיעים על התחום הרגשי, הקוגניטיבי וההתנהגותי (והביטויים הגופניים שלהם).

הדרך החלמה אינה פשוטה ומומלץ מאוד לפנות למטפל/ת שעוסקים באופן ספציפי ותחת הסמכה רלוונטית בטראומה ובטראומה מורכבת.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: